۱۳۹۸/۰۵/۲۶

آمریکا حکم توقیف نفتکش گریس۱ را صادر کرد

 
آمریکا حکم توقیف نفتکش گریس۱ را که در آب‌های جبل طارق متوقف است، صادر کرد.
این نفتکش روز پنج‌شنبه بعد از ۴۲ روز توقیف در جبل‌الطارق، رفع توقیف شده بود.
دادگاه منطقه کلمبیا حکم توقیف نفتکش گریس ۱ را به استناد قوانین مربوط به پولشوئی و تامین مالی از تروریسم و به دلیل «استفاده غیرقانونی از سیستم مالی آمریکا برای حمایت و تامین مالی فروش فرآورده‌های نفتی به سوریه» صادر کرده است.
حکم توقیف نفتکش گریس۱ که بعد از رفع توقیف به «آدریان دریا» تغییر نام داد درحالی از سوی ایالات متحده صادر شده است که به گفته منابع  رسانه‌ای در جبل الطارق اعلام کرده‌اند نفتکش گریس۱ که حامل ۲ میلیون بشکه نفت ایران است در عمل تا قبل از یکشنبه امکان ترک جبل‌الطارق را ندارد. 
پیشتر نیز وزارت خارجه آمریکا طی بیانیه‌ای در روز جمعه 25 مرداد اعلام کرد که کارکنان نفتکش گریس‌۱ و سایر کشتی‌هایی که با حمل نفت ایران به سپاه‌ پاسداران کمک کنند، مشمول ممنوعیت ویزا خواهند شد و ایالات متحده، تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران را تمام‌‌‌و‌کمال ادامه خواهد داد.
 مورگان اورتگاس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، درباره توضیح این بیانیه گفت که نفتکش گریس‌۱ ماه گذشته هنگامی توقیف شد که درحال انتقال نفت به سوریه و کمک به سپاه پاسداران بود که از نظر آمریکا سازمانی تروریستی است.
بر اساس  بیانیه روز جمعه وزارت خارجه آمریکا، خدمه کشتی‌هایی که با حمل نفت ایران، به سپاه پاسداران کمک می‌کنند، ممکن است به دلیل قوانین آمریکا در زمینه تروریسم، واجد شرایط دریافت ویزای ایالات متحده آمریکا و ورود به این کشور نباشند. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا از قصد این کشور برای لغو ویزای کارمندان این نفتکش‌ها خبر داده است.
نفتکش ایرانی گریس۱ که اکنون به «آدریان دریا» تغییر نام داده است پیشتر در  ۱۳ تیر ماه، به عنوان «نقض تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه سوریه» از سوی  نیروی دریای بریتانیا در تنگه جبل‌الطارق توقیف شد.بعد از توقیف این نفتکش  مقام‌های جمهوری اسلامی ابتدا اعلام کردند که چون این نفتکش حامل نفت سنگین بوده امکان عبور آن از کانال سوئز وجود نداشت و به همین خاطر با دور زدن قاره آفریقا قصد داشته از تنگه جبل‌الطارق وارد دریای مدیترانه شود. پس از آن اعلام شد که در بررسی این نفتکش مشخص شده که حامل حدود ۲ میلیون بشکه نفت سبک ایران است.
فابیان پیکاردو، وزیر ارشد دولت جبل‌الطارق، روز پنج‌شنبه ۲۴ مرداد ماه در بیانیه‌ای اعلام کرد که نفتکش ایرانی گریس۱ پس از گفت‌وگو با مقام‌های ایرانی و ارائه تضمین از سوی آن‌ها مبنی‌ بر اینکه شناور مذکور به مقصد کشورهای مشمول تحریم‌های اتحادیه اروپا حرکت نخواهد کرد، رفع توقیف شده است.
مقام‌های جمهوری اسلامی از زمان توقیف این نفتکش هرگز مقصد آن را اعلام نکردند و در تصویر نامه‌ای که محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی، روز پنج‌شنبه، ساعاتی پس از رفع توقیف از این نفتکش نیز منتشر کرد اشاره‌ای به مقصد بعد آن نشده و تنها تاکید شده است که «مقصد سوپرتانکر گریس۱ نهاد تحت تحریم اتحادیه اروپا نبوده و نخواهد بود.»
جلیل اسلامی، معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی ایران، نیز روز جمعه از تغییر نام نفتکش گریس۱ به «آدریان دریا» خبر داد و مقصد بعدی این کشتی را «مدیترانه» اعلام کرد.
حکم توقیف این نفتکش از سوی آمریکا درحالی صادر شده است که با وجود اخبار متفاوت درباره حرکت این نتفکش در روز جمعه، منابع رسانه‌ای در جبل‌اطارق اعلام کردند که این نفتکش در عمل تا روز یک‌شنبه امکان ترک جبل‌الطارق را ندارد.

هیچ نظری موجود نیست: