۱۳۹۸/۰۲/۲۳

گفت‌وگوی پمپئو با اتحادیه اروپا بر سر توافق هسته‌ای با ایران

وزیران امور خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا بر سر نجات برجام دیدار و گفت‌وگو می‌کنند. مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا نیز به قصد گفت‌وگو با همتایان اروپایی خود راهی بروکسل شد. او پس از آن به روسیه خواهد رفت. 

مایک پمئو برای دیدار و گفت‌وگو با فدریکا موگرینی و وزیران امور خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا به بروکسل سفر کرده است. ۱۳ مه ۲۰۱۹. (عکس آرشیوی است) 
 مایک پمئو برای دیدار و گفت‌وگو با فدریکا موگرینی و وزیران امور خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا به بروکسل سفر کرده است.
مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا قرار بود روز دوشنبه ۲۳ اردیبهشت (۱۳ مه) برای دیدار و گفت‌وگو با مقامات روسیه، عازم مسکو شود. قرار سفر روز دوشنبه او به مسکو لغو شده است.
همزمانی این سفر با جلسه وزیران امور خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا، باعث آن شده است که پمپئو برنامه سفر خود به روسیه را تغییر داده و برای گفت‌وگو با همتایان اروپایی خود، ابتدا عازم بروکسل شود.
آمریکا در ارتباط با تحریم‌های ایران و اعمال فشار بیشتر بر رهبران این کشور تلاش دارد تا همراهی کشورهای دیگر و به‌ویژه همراهی کشورهای عضو اتحادیه اروپا را جلب کند.
سفر پمپئو به روسیه، به این ترتیب، روز سه‌شنبه ۱۴ مه برگزار خواهد شد. او در جریان این سفر با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه و همچنین با سرگئی لاوروف، همتای روسی خود در سوچی دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد.
نشست اتحادیه اروپا
سایت "تاگس‌شاو" وابسته به شبکه یک تلوزیون آلمان روز دوشنبه ۱۳ مه با انتشار گزارشی به نشست وزیران امور خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا درباره یافتن راه‌حلی برای نجات برجام پرداخته است.
شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران در سالروز خروج آمریکا از توافق هسته‌ای با انتشار بیانیه‌ای به کشورهای اروپایی دو ماه مهلت داده بود، به تعهدات خود در قبال ایران عمل کنند.
جمهوری اسلامی ایران تهدید کرده است که هرگاه ایران نتواند نفت صادر کند و مسائل ناظر بر تراکنش‌های مالی این کشور با کشورهای دیگر ظرف این مدت بر طرف نشود، به محدودیت‌های پیش‌بینی شده برای غنی‌سازی اورانیوم پایبند نخواهد ماند.
کشورهای بریتانیا، فرانسه و آلمان ضمن رد کردن مهلت تعیین شده از سوی ایران، گفته‌اند که برای نجات توافق هسته‌ای تلاش خواهند کرد.
فدریکا موگرینی، هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز اعلام کرده است که باید مانع از افزایش تنش در مناسبات با ایران شد و تاکید کرده که کشورهای عضو اتحادیه اروپا باید همه توان خود را برای نجات برجام به کار گیرند.
وزیران امور خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا در اجلاس روز دوشنبه ۱۳ مه، بر آنند تا ساز و کار مالی مربوط به بازرگانی خارجی با ایران را عملی سازند.
در سخنان حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران و همچنین در بیانیه شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران آمده بود که سازوکار مالی اروپا موسوم به "اینستکس" نتوانسته است انتظارات ایران را برآورده سازد.

هیچ نظری موجود نیست: