۱۳۹۷/۱۱/۲۷

دیدار کروبی با چهار عضو مجمع روحانیون مبارز به پیشنهاد «نهادهای امنیتی»

فرزند مهدی کروبی خبر داد که پدرش «به پیشنهاد نهادهای امنیتی» و در دفتر مهدی امام جمارانی، عضو مجمع روحانیون مبارز، با چهار عضو این گروه دیدار کرده است.
حسین کروبی روز جمعه، ۲۶ بهمن، در مصاحبه با وب‌سایت جماران گفت که انجام این ملاقات و افراد حاضر در آن از سوی نهادهای امنیتی «پیشنهاد شده بودند».
آقای کروبی همچنین در مصاحبه با وب سایت انصاف نیوز گفت که هفته گذشته نیروهای امنیتی «پیشنهاد کردند» آقای کروبی با برخی از اعضای مجمع روحانیون مبارز دیدار کند و او نیز از این پیشنهاد استقبال کرده است.
براساس این گزارش، در این دیدار، مهدی امام جمارانی، قدرت الله علیجانی، محمد علی رحمانی و علی اکبر آشتیانی حضور داشتند.
به گفته حسین کروبی، در این دیدار که نیروهای امنیتی نیز حضور داشتند، حدود پنج ساعت طول کشیده است. وی به زمان دقیق این دیدار اشاره نکرده است.
مهدی امام جمارانی از اعضای دفتر آیت الله خمینی بود. قدرت الله علیخانی، نیز نماینده آیت الله خمینی در کمیته انقلاب و سه دوره نماینده مجلس بود.
محمد علی رحمانی در دوره جنگ ایران و عراق مدتی رئیس سازمان بسیج بود و و از سال ۷۰ به مدت ۱۶ سال نماینده آیت الله خامنه‌ای در نیروی انتظامی بود. علی اکبر آشتیانی نیز نماینده آیت الله خمینی در ژاندارمری بود.
از این چهار عضو مجمع روحانیون مبارز تنها قدرت الله علیخانی در دو دهه اخیر در موضوعات سیاسی موضع‌گیری کرده است.
حسین کروبی همچنین گفت که پدرش با موافقت نیروهای امنیتی، دو بار در هفته به دیدار خانواده برخی از افرادی که در جنگ ایران و عراق کشته و یا معلول شده‌اند، می‌رود.
وی اضافه کرد: «به‌دليل اينكه پدرم ۱۳ سال ریاست بنیاد شهيد را به عهده داشته‌ با بسياري از خانواده‌ها سابقه‌ آشنایی دارد و فكر می‌كنم در این دو ماهه تقریبا به منزل ۱۰ خانواده رفته‌ است».
اسماعیل دوستی، عضو حزب اعتماد ملی و مجتبی ذوالنوری نماینده عضو جبهه پایداری در مجلس نیز پیش از این در محل حصر با مهدی کروبی دیدار کرده بودند.
از ماه‌های پایانی سال گذشته گزارش‌هایی درباره برداشته شدن برخی از محدودیت‌های میرحسین موسوی، مهدی کروبی و زهرا رهنورد، منتشر شده است.
دیدار اقوام مهدی کروبی با او در نوروز، «بازکردن پنجره‌های» جوش‌داده شده منزل میرحسین موسوی و زهرا رهنورد و اجازه خروج به آنان برای دیدار با فرزندان و برادر آقای موسوی از جمله این اتفاقات است.
زهرا رهنورد در اردیبهشت‌ماه خبر داده بود که به تازگی به صورت شفاهی به او پیشنهاد «حق تردد محدود» با اطلاع مأموران اعلام شده و او این پیشنهاد را رد کرده است.
حسام‌الدین آشنا، مشاور حسن روحانی، روز یک‌شنبه ۱۸ آذر، در یک سخنرانی گفته بود: «شرایط حصر تغییر کرده است؛ آن چیزی که می‌بایست توسط دولت و شخص رئیس جمهوری به عنوان رئیس شورای عالی امنیت ملی اتفاق بیفتد رخ داده است».
وی با اشاره به «برخی تسهیل‌ها و گشایش‌ها» درباره شرایط حصر افزوده بود که «تا برداشته شدن حصر تنها یک پوسته باقی مانده است».
با این حال میرمحمود موسوی، برادر میرحسین موسوی، این سخنان آقای آشنا را «نمک بر زخم پاشیدن» دانسته و گفته بود که از حصر « تنها یک پوسته تغییر کرده» و «اصل و مغز حصر محکم به جای خودش باقی است».
عباس جعفری دولت آبادی، دادستان تهران، نیز با بیان اینکه «حصر باقی است و پوسته آن نیز نشکسته است»، خبر داده که برای آقای آشنا به دلیل این سخنانش «کیفرخواست صادر و پرونده به دادگاه ارسال شده است».
روز جمعه همچنین همزمان با هشتمین سالگرد بازداشت خانگی زهرا رهنورد، میرحسین موسوی و مهدی کروبی، رهبران اعتراض‌های پس از انتخابات ریاست جمهوری ۸۸، وزارت خارجه آمریکا ادامه این بازداشت را محکوم کرد و آن را علاوه بر مغایرت با تعهدات بین‌المللی ایران، مخالف قوانین جمهوری اسلامی خواند.
شماری از مقام‌های جمهوری اسلامی، از جمله علی مطهری، نایب رئیس مجلس، و علی‌اکبر ناطق نوری، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، بارها گفته‌اند که که ادامه بازداشت خانگی موسوی، رهنورد و کروبی خواسته علی خامنه‌ای است و پایان آن نیز تنها می‌تواند با دستور او صورت گیرد.
منتقدان حسن روحانی می‌گویند با این که یکی از شعارهای اصلی وی در دو کارزار انتخاباتی‌اش پایان دادن به حصر رهبران جنبش سبز بود، با این حال او اراده‌ای برای این کار از خود نشان نداد.

هیچ نظری موجود نیست: