۱۳۹۷/۱۱/۲۴

آغاز یک محاکمه بزرگ در آلمان؛ کوکائين در کارتن‌های موز

در پرونده‌ای که می‌تواند یکی از بزرگترین پرونده‌های قاچاق کوکائين در تاریخ آلمان باشد علیه هشت نفر کیفرخواست صادر شد. این افراد به عضویت در یک باند بین‌المللی قاچاق مواد مخدر و انتقال دو تن کوکائين به آلمان متهم شده‌اند.

بسته‌های کوکایین در کارتن‌های موز وارداتی از اکوادور جاسازی شده بودند 
بسته‌های کوکایین در کارتن‌های موز وارداتی از اکوادور جاسازی شده بودند
دادستان شهر لندشوت، منطقه‌ای در جنوب شرقی ایالت بایرن، علیه هشت نفر به اتهام قاچاق کوکائين  به آلمان اعلام جرم کرده و ابراز امیدواری می‌کند محاکمه این افراد ضربه سختی به یک شبکه بین‌المللی قاچاق مواد مخدر وارد کند.
این خبر روز سه‌شنبه ۲۳ بهمن (۱۲ فوریه) منتشر شد. ماموران پیگیر این پرونده گمان می‌برند متهمان این پرونده بخشی از یک شبکه بین‌المللی هستند که در فاصله دسامبر ۲۰۱۷ تا آوریل ۲۰۱۸ حدود دو هزار کیلو کوکائين  وارد آلمان کرده‌اند.
این پرونده از این جهت نیز قابل توجه است که هشت مردی که در ارتباط با آن مقابل دادگاه قرار می‌گیرند از افراد میانی یک باند بین‌المللی قاچاق مواد مخدر هستند. این خبر را گزارشگران دو شبکه رادیویی NDR و BR و روزنامه "زود دویچه" با استناد به محتویات پرونده فاش کرده‌اند.
بسته‌های هروئين در کارتن موز
بنابر این گزارش ظاهرا متهمان پس از آن به دام ماموران افتاده‌اند که کارکنان شماری از سوپرمارکت‌های ایالت بایرن در سپتامبر ۲۰۱۷ در کارتن‌های موز بسته‌های هروئين پیدا کرده بودند.
ماموران با پیگیری این سرنخ و مسیر واردات موز، با خبر شدند که در برخی انبارها و سردخانه‌های نگهداری موز و دیگر میوه‌ها، پیش از توزیع آنها در آلمان و ارسال به دیگر کشورهای اروپایی موارد شکستن در و ورود غیرقانونی گزارش شده است.
در ادامه این تحقیقات، عملیات گسترده‌ای برای شناسایی و دستگیری متخلفان آغاز شد که در مواردی حدود ۵۰۰ مامور گمرگ، پلیس و ماموران قضایی و دادستانی در آن شرکت داشتند.
مطابق این گزارش بسته‌های کوکائين در محموله‌های موز که از اکوادور برای یکی از توزیع‌کنندگان اصلی میوه در آلمان ارسال می‌شده جاسازی شده است. گفته می‌شود که متهمان با دستبرد زدن به انبار توزیع‌کننده آلمانی، هر بار تا حدود ۳۲۰ کیلو کوکائين را با خود می‌برده‌اند. ظاهرا گروهی از دستبردزنندگان به انبار میوه برای این کار از آلبانی به آلمان آمده‌اند.

برای شناسایی و دستگیری اعضای باند قاچاق کوکایین به آلمان در مراحلی بیش از ۵۰۰ مامور دستگاه‌های مختلف همکاری کرده‌اند 
برای شناسایی و دستگیری اعضای باند قاچاق کوکایین به آلمان در مراحلی بیش از ۵۰۰ مامور دستگاه‌های مختلف همکاری کرده‌اند
اداره جنایی ایالت بایرن در دوره تحقیق درباره این پرونده، هشت دستبرد به انبارهای میوه در این ایالت و ایالت‌های هسن، نوردراین وستفالن و زارلند را ثبت کرده است. تصویرهای ویدئوهای مراقبتی نشان می‌دهد که دستبردزنندگان در مواردی مسلح بوده‌اند. با ادامه عملیات تعقیب و گریز و شنود مکالمات تلفنی افراد مظنون، سرانجام ماموران موفق به کشف ارتباط متهمان با یک باند قاچاق مواد مخدر شده‌اند.
متهم ردیف اول این پرونده جوان ۲۱ ساله‌ای به نام "داریو ال." است که کنترل و هدایت این باند را بر عهده داشته و از یک آپارتمان اجاره‌ای در هامبورگ عملیات دستبرد به انبارها و سردخانه‌های میوه و کار تدارک و تهیه تجهیزات را سازمان می‌داده است. پلیس در این آپارتمان مقداری اسناد و مدارک مربوط به حمل و نقل موز پیدا کرده است.
یکی دیگر از متهمان مرد ۲۵ ساله‌ای است که گفته می‌شود رهبری دستبرد به انبارها و سردخانه‌ها را بر عهده داشته است. سه رسانه آلمانی با استناد به اطلاعات موجود در پرونده به متهم ۴۰ ساله‌ای به نام "آلبرتو ک." اشاره می‌کنند که رهبر اصلی کل گروه معرفی می‌شود.
تعقیب و شنود قاچاقچیان
بر پایه این گزارش ماموران پلیس مدتی بخشی از اعضای گروه را در حین شناسایی انبارهای میوه تحت نظر داشته‌اند. ظاهرا گفت‌وگوهای اعضای باند در کافه‌ای در هامبورگ که پاتوق آنها بوده هم شنود شده است.
پلیس آلمان سرانجام در ماه آوریل سال گذشته در یک عملیات سراسری از جمله در شهرهای هامبورگ، هانوفر و آرنزبورگ عده‌ای را در ارتباط با قاچاق کوکائين دستگیر می‌کند. ماموران در آپارتمان‌های مورد استفاده بازداشت شدگان دو اسلحه کمری و بیش از ۳۰ هزار یورو پول نقد کشف و ضبط کرده‌اند.
در پرونده دیگری چهار مرد در ماه پایانی سال پیش در هامبورگ محاکمه شدند که قصد داشتند حدود ۱۸۰ کیلو کوکائين را از این شهر به هلند منتقل کنند. دادگاه این افراد را به چند سال زندان محکوم کرده اما دادستان این مجازات را ناکافی دانسته و گفته که تقاضای تجدید نظر خواهد کرد.
ضربه‌ای کاری به یک باند بین‌المللی
هشت مردی که قرار است در پرونده قاچاق کوکائين در کارتن موز محاکمه شوند در حال حاضر در بازداشتگاه به سر می‌برند. پتر کلر، همکار اداره جنایی گمرک آلمان، با اشاره به جایگاه متهمان در شبکه بین‌المللی قاچاق کوکائين می‌گوید دستگیری و محاکمه این افراد موفقیتی است که محافل تبهکاران را نیز تحت تاثیر قرار خواهد داد.
شماری از اعضای این باند که در آلبانی، هلند و آمریکای جنوبی فعال هستند هنوز شناسایی و دستگیر نشده‌اند. گزارشگران دو شبکه رادیویی NDR و BR و روزنامه "زود دویچه" می‌گویند در ماه‌های گذشته در شمار دیگری از کشورهای اروپایی نیز محموله‌های کوکائين به چنگ پلیس افتاده که مبدا آنها هم اکوادور بوده است.
یورگ بایزر، مقام ارشد اداره جنایی ایالت بایرن به NDR می‌گوید تحقیقات و پیگیری‌ها برای شناسایی و بازداشت مردان پشت پرده باند قاچاق کوکائين ادامه دارد و این کار به خصوص از طریق همکاری‌های فشرده و در سطح بین‌المللی دنبال می‌شود.

هیچ نظری موجود نیست: