۱۳۹۷/۱۰/۲۵

آلمان با استرداد دیپلمات ایرانی مخالفت کرده است

معاون حقوقی رییس جمهوری ایران در حالی از مخالفت آلمان برای استرداد دیپلمات ایرانی متهم به "برنامه‌ریزی برای بمب‌گذاری" خبر داد که برخی تندروها وزارت خارجه ایران را به "انفعال و وادادگی"  مقابل اروپایی متهم ساختند. 

Deutschland Polizeieinsatz in Mecklenburg-Vorpommern (picture-alliance/dpa/J. Büttner)
لعیا جنیدی، معاون حقوقی رییس جمهوری ایران امروز ۲۴ دی (۱۴ ژانویه) به باشگاه خبرنگاران جوان درباره آخرین وضعیت " اسدالله اسدی "، دیپلمات ایرانی دستگیر شده در آلمان گفت: «ایران درخواست استرداد این دیپلمات را داشته، اما آلمان با استرداد وی موافقت نکرده است.»
خانم جنیدی گفت: «اروپایی‌ها مدعی هستند که این فرد در حال انجام ماموریت برای ایران بوده است. در حالی که وزارت امورخارجه کشورمان این موضوع را که این دیپلمات در حال انجام ماموریت برای کشورش بوده، تکذیب کرده است.»
خبرگزاری‌ها گزارش کردند که اسدی به عنوان مأمور اطلاعاتی ایران در اتریش فعالیت داشته و ۵۰۰ گرم مواد منفجره را در اختیار یک زوج جوان ایرانی ساکن بلژیک قرار داده که قصد بمب‌گذاری در نشست سالانه شورای ملی مقاومت در پاریس را داشته‌اند. به گفته دادستانی آلمان، اسدی در جریان ملاقات با این زوج در ماه ژوئن ۲۰۱۸  در لوکزامبورگ مواد منفجره را در اختیار آنان قرار داده بود.
به گفته معاون حقوقی رییس جمهوری ایران "بین ایران و کشورهای غربی در مورد این موضوع اختلاف نظر وجود دارد" اما مقامات اروپایی اعلام کردند در جریان بررسی‌های خود در این پرونده به شواهدی دست یافته‌اند، با این حال، خانم جنیدی این شواهد را رد کرده و گفته: «این موضوع ابدا مورد تایید دولت ایران نیست. با این وجود دولت براساس موارد ادعایی اروپایی‌ها، پیگیری‌هایی را در وزارت اطلاعات انجام داده است.»
ادعاها و پیگیری‌هایی که روزنامه کیهان، موسسه زیر نظر رهبر جمهوری اسلامی، اعتقادی به آن ندارد و حسین شریعتمداری، سردبیر این روزنامه، در سرمقاله دیروز ۲۳ دی ماه (۱۳ ژانویه) خود بار دیگر با لحنی تند، دستگاه دیپلماسی دولت روحانی را به "انفعال و وادادگی" متهم کرده است.
او نوشته است: «مقامات وزارت خارجه ایران همچون موارد خروج آمریکا از برجام و نقض‌های مکرر اروپا در اجرای SPV ، به مواضع لفظی بسنده کرده و همین انفعال و وادادگی دستگاه دیپلماسی کشورمان موجب وقیح‌تر شدن اروپایی‌ها شده تا جایی که به جای متهم در جایی شاکی بنشینند.»
به نظر می رسد اشاره سرمقاله کیهان به اظهارت هفته گذشته چند مقام اروپایی باشد که از تحریم‌های جدید علیه تهران خبر دادند. آندرس ساموئلسن، وزیر امور خارجه دانمارک روز ۱۸ دی گذشته (۸ ژانویه) در توییتر خود از تصمیم تازه اتحادیه اروپا برای تحریم یکی از نهادهای اطلاعاتی ایران خبر داد و نوشت: «اتحادیه اروپا به دلیل طرح‌ریزی ترور در خاک اروپا با وضع تحریمهایی علیه یکی از نهادهای اطلاعاتی ایران موافقت کرده است.»
"دفتر امنیت داخلی وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی" و دو شخص حقیقی به نام‌های "سعید هاشمی مقدم" و "اسدالله اسدی" از سوی اتحادیه اروپا تحریم شدهاند. ایران رسما درباره اسامی این افراد تاکنون اطلاعرسانی نکرده است.
به دنبال این تحریم جدید اتحادیه اروپا، یک منبع ایرانی که از او به عنوان "مقام آگاه" نام برده شده هفته پیش با معرفی کشورهای اروپایی به عنوان حامی "گروه‌های شناخته شده تروریستی"، اتحادیه اروپا را به "عمل متقابل" تهدید کرد.
به‌رغم اظهارات جنیدی سرمقاله‌نویس کیهان نوشته است: «هفته گذشته ۶ دیپلمات غربی به صورت اسکورت تمام رسمی و پرچم‌های برافراشته کشورهای خود بر خلاف موازین دیپلماتیک به ساختمان شماره یک وزارت امورخارجه آمده و پیام شدیداللحن دولت‌های متبوع خود را با استفاده از ادبیات غیردیپلماتیک و بسیار تند و زننده به عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه منتقل می‌کنند، موضوعی که وزارت امور خارجه در اخبار غیرمستقیم خود از آن با عنوان "۱۰ دقیقه ملاقات دیپلمات‌های اروپایی" به سرکردگی سفیر دانمارک یاد کرد و مرکز دیپلماسی عمومی و دفتر سخنگویی هیچ توضیحی در رابطه با چگونگی و چرایی حضور این افراد در وزارت خارجه و مفاد گستاخانه اظهارات آنان به معاون سیاسی وزیر خارجه نداد.»
به گفته یک مقام آگاه دیپلماتیک ایران در برابر تحریم‌های جدید اروپا تهران اقدام به "عمل متقابل" خواهد کرد.

هیچ نظری موجود نیست: