۱۳۹۷/۰۹/۱۳

پلیس تهران 'پایان فعالیت دلالان ارز و سکه در پایتخت' را اعلام کرد


حسین رحیمی، رئیس پلیس تهران می‌گوید فعالیت دلالان خیابانی سکه و ارز تهران پس از سی سال پایان یافته است حسین رحیمی، رئیس پلیس پایتخت می‌گوید با جمع‌آوری دلالان سکه و ارز در تهران، فعالیت آنها پس از ۳۰ سال پایان یافته است.
او به دلالانی اشاره کرده که در خیابان‌های منوچهری، فردوسی و چهارراه استانبول تهران معامله می‌کردند؛ این خیابان‌ها از عمده‌ترین مناطق خرید و فروش ارز و سکه در پایتخت بوده‌اند.
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) آقای رحیمی امروز سه‌شنبه (۱۳ آذر) به خبرنگاران گفته از ابتدای برخورد با دلالان خیابانی، پلیس بیش از ۴۰۰ نفر را دستگیر کرده است که "از این تعداد ۹۳ نفر از دلالان که حساب‌های نجومی هم داشتند به زندان افتاده‌اند."
رئیس پلیس تهران در حالی پایان فعالیت دلالان را اعلام کرده که بعضی از رسانه‌های ایران از افزایش دلالان خیابانی برای فروش ارز در معاملات امروز خبر داده‌اند.
اقتصاد آنلاین در گزارشی میدانی به نقل از آنها گفته "الان فرصت خوبی برای خرید است، دلار به شدت گران خواهد شد".
هفته پیش نیروی انتظامی، محدوده مقابل پاساژ افشار را که محل تجمع دلال‌هایی است که ارز خرید و فروش می‌کنند با حصارهایی پوشاند و آنها از حضور در این محل منع شدند.
پیش از این، معاملات زیادی در پاساژ افشار، بالاتر از خیابان فردوسی و چهار راه استانبول، انجام می‌شد.
بر اساس سیاست‌های جدید بانک مرکزی، معامله و حواله ارز خارج از نظام بانکی و صرافی‌های مجاز ممنوع اعلام شده است.
برخوردهای اخیر معاملات خیابانی را از گذشته سخت‌تر کرده است. 

 

نیروی انتظامی با نصب پارچه نوشته‌ای در ورودی پاشاژ افشار مانع جمع شدن دلالان در این پاساژ شده دولت ایران یکی از دلایل افزایش قیمت ارز را نقش دلالان خیابانی در تعیین نرخ می‌داند و از همین رو برخورد با آنها شدت گرفته است و بعضی از آنها تحویل مراجع قضایی هم شده‌اند.
بانک مرکزی ایران هفته پیش از صادرکنندگان خواست برای "جلوگیری از سوء استفاده دلالان" ارز صادراتی را به بانک‌ها و صرافی‌های مجاز بفروشند.
این درخواست پس از آن بود که این نهاد پیشتر در بخشنامه‌ای معافیت سالانه یک میلیون یورویی برای ارز حاصل از صادرات ابلاغ کرده بود. بر این اساس صادرکنندگان تا سقف یک میلیون یورو از تزریق ارز به سامانه نیما (نظام معاملات یکپارچه ارزی) معاف هستند و می‌توانند آن را به صرافی‌ها یا بانک‌ها بفروشند.
کاهش قیمت دلار در بازار ایران از هفته پیش شتاب گرفت و در مقاطعی به زیر ۱۱ هزار تومان هم رسید ولی در این مدت عمدتا بین ۱۱ تا ۱۲ هزار تومان معامله شده است.
بر اساس گزارش‌ها از تهران دلار آمریکا در معاملات امروز صبح (سه‌شنبه ۱۳ آذر) در بازار آزاد بین ۱۱۲۰۰ تا ۱۱۳۰۰ تومان معامله شده است.


عبدالناصر همتی، رئیس بانک مرکزی ایران حدود دو هفته پیش گقته بود نرخ‌ ارز در خیابان و کوچه پس کوچه‌ها شکل می‌گیرد چند نرخی بودن ارز در ایران از چالش‌های چندین دولت در ایران پس از انقلاب سال ۱۳۵۷ بوده و همه آنها به نوعی در تلاش بوده‌اند تا نرخ ارز را یکسان کنند که این وعده تا امروز محقق نشده است.
عبداالناصر همتی، رئیس بانک مرکزی ایران کمتر از یک ماه پیش از راه‌اندازی بازار "متشکل ارز" برای معامله آزاد اعم از نقد و حواله در آینده نزدیک خبر داد.
او گفته بانک مرکزی تصمیم دارد با راه‌اندازی بازاری جدید، فاصله بین نرخ‌های مختلف ارز را کم کند.
اوایل مهر ماه و با افزایش نگرانی‌ها درباره تحریم‌های یکجانبه علیه ایران، کاهش قیمت ارز در بازار غیررسمی ایران با جهشی تاریخی به شدت بالا رفت و قیمت دلار به بالای ۱۹ هزار تومان رسید. اما از آن زمان نرخ دلار رو به کاهش گذاشته است.
عده‌ای از فعالان بازار گفته‌اند نگرانی از تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران پیش از اجرایی شدن در نیمه آبان تاثیر عمده خود را بر بازار گذاشته و "هیجان" بازار تخلیه شده است.
کاهش نرخ ارز در ایران در حالی است که عده‌ای از منتقدان می‌گویند اگر دولت قدرت کاهش قیمت ارز را داشته چرا اجازه داده دلار تا ۱۹ هزار تومان بالا رود.
نرخ دلار در ابتدای امسال (۱۳۹۷) حدود ۵۰۰۰ تومان بود.

هیچ نظری موجود نیست: