۱۳۹۷/۰۵/۱۰

ترامپ: احساسم این است که ایرانی‌ها به زودی با ما گفت‌وگو می‌کنند


دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا روز سه شنبه ۹ مرداد گفته است، احتمالا مقام‌های جمهوری اسلامی ایران به زودی با دولت آمریکا وارد مذاکره خواهند شد.
دونالد ترامپ که در یک گردهمایی در شهر تمپا در ایالت فلوریدا سخنرانی می‌کرد، گفت: احساس من این است که آنها به زودی با ما وارد گفت‌وگو خواهند شد. شاید هم این کار را انجام ندهند، این هم اشکالی ندارد.
در حالی رئیس‌جمهوری آمریکا از احتمال تماس مقام های ایران برای مذاکره حرف زده است که روز دوشنبه اعلام کرد که آماده است با مقام‌های ایران دیدار کند و«هیچ پیش شرطی» هم در این زمینه ندارد.
به رغم پیشنهاد دونالد ترامپ برای دیدار با رهبران ایران، هنوز آیت الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی و حسن روحانی، رییس جمهوری ایران به این پیشنهاد پاسخ نداده‌اند.
ولی فرمانده سپاه پاسداران به تندی به پیشنهاد رئیس جمهوری آمریکا پاسخ داد و گفت: دونالد ترامپ و روسای جمهور بعدی آمریکا «هرگز چنین روزی را نخواهند دید» و «مردم ایران اجازه ملاقات با شیطان بزرگ را نمی‌دهند.»
در همین زمینه، وزیر امور خارجه ایران در واکنش گفته است که واشینگتن با خروج از توافق اتمی، باید تنها خودش را به خاطر پایان دادن به مذاکره با تهران ملامت کند.
انتقاد از برجام
رئیس جمهوری آمریکا همچنین روز سه شنبه در ادامه سخنرانی خود بار دیگر از توافق هسته ای شش قدرت جهانی با ایران، موسوم به برجام انتقاد کرد.
دونالد ترامپ تاکید کرد که توافق هسته ای با ایران «نمایش وحشت» بود.
وی با این حال تصریح کرد: امیدوارم که کار با ایران نتیجه بخش باشد و خوب پیش برود. آنها الان با مشکلات زیادی مواجه هستند.
پیش از این رئیس دفتر رئیس جمهوری ایران گفته بود که دونالد ترامپ در جریان سفر گذشته حسن روحانی به مقر سازمان ملل متحد در نیویورک، هشت بار درخواست مذاکره با آقای روحانی داده بود که این درخواست‌ها مورد قبول قرار نگرفت.
به دنبال خروج آمریکا از توافق هسته ای با ایران در اردیبهشت سال جاری و در آستانه بازگرداندن تحریم‌های واشینگتن علیه تهران، طی هفته‌های اخیر جنگ لفظی بین روسای جمهوری دو کشور وارد مرحله تازه ای شد.
پس از آنکه حسن روحانی، جنگ با ایران را «مادر جنگ‌ها»و صلح با ایران را «مادر صلح‌ها» توصیف کرد، آقای ترامپ به او هشدار دادکه «دیگر هرگز آمریکا را تهدید نکن».
آمریکا خواهان مذاکره مجدد در خصوص برنامه هسته ای و موشکی ایران و همچنین اقدامات این کشور در منطقه است.
مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا روز گذشته در این زمینه گفت: اگر ایرانی‌ها از خود این تعهد را نشان دهند که تغییرات اساسی در نحوه برخورد با مردم خود ایجاد می‌کنند، رفتار مخرب خود را در منطقه کاهش دهند، بپذیرند ارزش دارد وارد توافقی بشوند که واقعا از گسترش تسلیحات هسته ای جلوگیری می‌کند، آنگاه رئیس جمهوری گفته، آماده است که با آنها بنشیند و گفت وگو کند.
محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، نیز روز سه شنبه گفته است، واشینگتن با خروج از توافق اتمی، باید تنها خودش را به خاطر پایان دادن به مذاکره با تهران ملامت کند.

هیچ نظری موجود نیست: