۱۳۹۷/۰۴/۲۵

سخنگوی وزارت خارجه ایران: ممکن است ترامپ به تهران زنگ بزند و خواهان مذاکره شود

سخنگوی وزارت خارجه ایران ارسال پیام به دونالد ترامپ از طریق رئیس جمهور روسیه را رد کرده است

بهرام قاسمی، سخگوی وزارت امور خارجه ایران، گفته احتمال اینکه دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا روزی به تهران زنگ بزند و خواهان مذاکره شود وجود دارد.
آقای قاسمی امروز ۲۵ تیر (شانزدهم ژوئیه) گفته "علایمی هم در این خصوص در گذشته وجود داشته" اما توضیحات بیشتری درباره آن نداده است.
اشاره او می‌تواند واکنشی به اظهارات آقای ترامپ باشد که هفته گذشته با اشاره به اختلاف آمریکا و ایران گفته بود "می‌دانم آنها با مشکلات فراوانی مواجه هستند و اقتصادشان در شرف سقوط است اما من این را به شما می‌گویم که روزی به من تلفن خواهند زد و خواهند گفت که بیایید توافق کنیم."
آقای ترامپ گفته ایرانی‌ها "در حال حاضر درد زیادی را تحمل می کنند". او این موضوع را پس از شرکت در نشست رهبران کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در بلژیک عنوان کرد.
سخنگوی وزارت خارجه گفته "نمی‌دانم آیا وی شوخی کرده یا جدی گفته است اما احتمال این که وی به تهران زنگ بزند و تقاضای مذاکره کند، بیشتر است".
ایران و آمریکا در زمان ریاست جمهوری باراک اوباما و در اواخر دوره محمود احمدی نژاد مذاکرات محرمانه ای در عمان آغاز کردند که سرانجام به مذاکرات علنی هسته ای و توافق جامع اتمی انجامید. این مذاکرات با موافقت آیت‌الله علی خامنه‌ای در جریان بوده است. آقای احمدی نژاد گفته نقشی در این مذاکرات نداشته است.
پس از ماه‌ها انتقاد از توافق هسته‌ای موسوم به برجام، آقای ترامپ در بهار امسال فرمانی را امضا کرد که بر اساس آن ایالات متحده آمریکا از توافق خارج شد. 
 قرار است تحریم های آمریکا که با توافق هسته ای علیه ایران رفع شده بود، به زودی از سر گرفته شود. رئیس جمهور آمریکا قرار است امروز با ولادیمیر پوتین همتای روسی خود دیدار کند؛ این دیدار به میزبانی رئیس جمهور فنلاند برگزار می شود. علی اکبر ولایتی مشاور امور بین‌الملل آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی هفته گذشته در مسکو با آقای پوتین دیدار کرده و پیام‌های آقای خامنه‌ای و حسن روحانی را به او داده است. 
 سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در دیدار هفتگی خود با خبرنگاران در تهران ارسال پیام از سوی ایران به دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا از طریق روسیه را رد کرده و گفته پیامی از این طریق برای ترامپ ارسال نشده است. در زمان حضور مشاور آقای خامنه‌ای در مسکو، بنیامین نتانیاهو هم برای دیدار با رئیس جمهور روسیه به مسکو سفر کرده بود. سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، گزارش برخی از رسانه‌های عربی درباره تماس بین ایران و اسرائیل در مسکو را رد کرده و گفته " چنین چیزی به هیچ وجه نمی تواند درست باشد و من آن را تکذیب می‌کنم".
 آقای قاسمی گفته "این گونه اخبار برای کسانی که با سیاست‌های ایران آشنا هستند و از مواضع ایران اطلاع دارند بیشتر شبیه طنز است".

هیچ نظری موجود نیست: