۱۳۹۷/۰۵/۰۱

انتقاد شدید پومپئو از حکومت ایران در جمع ایرانیان در کالیفرنیا

Mike Pompeo
وزیر خارجه آمریکا در جمع ایرانیان ساکن این کشور اعضای این جامعه را ترغیب کرده است از اعتراضات در ایران حمایت کنند. همزمان دونالد ترامپ به سخنان یکشنبه حسن روحانی پاسخ داده است.
سخنرانی مایک پومپئو ساعت شش بعد از ظهر به وقت کالیفرنیا در کتابخانه رونالد ریگان در شمال لس آنجلس تحت عنوان "حمایت از صدای ایرانیان" انجام شد.
او در این سخنرانی به دارایی های بعضی از مقام های بلندپایه حکومت ایران اشاره کرد و از تقریبا "۴۰ سال دزدی از مردم ایران، اقدامات تروریستی در اطراف منطقه و سرکوب بی رحمانه در داخل" انتقاد کرد.
آقای پومپئو در آغاز سخنرانی خود گفت که هرچند ایرانیان دارای زمینه های مختلف دینی و اجتماعی هستند "اما همه شما موافق هستید که رژیم ایران کابوسی برای ایرانیان بوده، و مهم است که اختلافات شما در مورد سایر مسائل اتحاد شما را در این مورد تضعیف نکند."
او افزود: "امشب به شما می گویم که آرزوی دولت ترامپ همان آرزویی است که شما برای مردم ایران دارید، و با تکیه بر تلاش ها و قوه الهی این آرزو یک روز به حقیقت خواهد پیوست."
او خطاب به مردم ایران گفت: "ایالات متحده صدای شما را می شنود. ایالات متحده از شما حمایت می کند. ایالات متحده با شماست."
"رهبران حکومت - به خصوص آنهایی که در راس سپاه پاسداران و نیروی قدس آن قرار دارند مانند قاسم سلیمانی - باید پیامدهای دردناک اقدامات خود را بچشند. ما از همه کشورهایی که از رفتار ویرانگر جمهوری اسلامی خسته و بیزار هستند می خواهیم که به کارزار فشار ما (علیه ایران) بپیوندند."
"همان طور که رئیس جمهور ترامپ گفته است، ما حاضریم با حکومت ایران گفتگو کنیم اما فشارهای آمریکا فقط زمانی کاهش خواهد یافت که ما در سیاست های تهران چرخشی ملموس، ثابت شده و مستمر مشاهده کنیم."
او گفت: "میزان فساد و ثروت رهبران حکومت نشان می دهد چیزی که ایران را اداره می کند بیشتر به یک مافیا شباهت دارد تا یک دولت."
وزیر خارجه آمریکا با انتقاد از حمایت ایران از گروه های نیابتی گفت: "امروز، به لطف یارانه های رژیم، جنگجوی حزب الله (لبنان) دو تا سه برابر یک مامور آتش نشانی در تهران حقوق می گیرد."
او همچنین سقوط ارزش ریال را به سوءمدیریت حکومت ایران نسبت داد.
این سخنرانی ساعاتی پس از آن ایراد شد که حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران سرنگونی و تجزیه کشورش را از جمله سیاست‌های اصلی آمریکا علیه ایران دانست و به دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا در این مورد هشدار داد.
آقای روحانی، صلح با ایران را "مادر صلح ها" و جنگ با ایران را "مادر جنگ‌ها" خواند و گفت کشورش نمی‌پذیرد مورد تهدید قرار بگیرد.
همزمان دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در توییتی در پاسخ به این اظهارات نوشت: "خطاب به رئیس جمهور روحانی: دیگر هرگز، هرگز آمریکا را تهدید نکنید وگرنه با پیامدهایی روبرو خواهید شد که کمتر کسی در تاریخ دیده است. ما دیگر آن کشوری نیستیم که حرف های جنون آمیز شما درباره خشونت و مرگ را تحمل کند. مواظب باشید!"


"دارایی" مقام های ایرانی
آقای پومپئو در نطق خود گفت یک سوم جوانان ایران بیکارند و یک سوم جمعیت زیر خطر فقر زندگی می کنند اما "تناقض تلخ اوضاع ایران در این است که رژیم جیب های خود را پر می کنند درحالی که مردم برای پیدا کردن کار، اصلاحات و فرصت ها فریاد می کشند."
او گفت: "صادق لاریجانی رئیس قوه قضاییه را در نظر بگیرید. ثروت او از طریق اختلاس دارایی های عمومی و ریختن آن به حساب بانکی اش حداقل ۳۰۰ میلیون دلار است."
او با اشاره به تحریم آقای لاریجانی به دلیل "نقض حقوق بشر" در ماه ژانویه توسط دولت ترامپ گفت: "اگر می خواهید مرا دیوانه صدا کنید... اما من کمی شک دارم که یک راهزن که تحت تحریم های بین المللی است فرد مناسبی برای کسب بالاترین منصب قضایی در ایران باشد."
او در اشاره به صادق محصولی وزیر سابق کشور و سردار سابق سپاه "ملقب به ژنرال میلیاردر" گفت: "او زمانی یک افسر ندار سپاه در پایان جنگ ایران و عراق بود و حالا میلیاردها دلار ثروت دارد. چطور موفق به این کار شد؟ به دلایل نامعلومی در بستن قراردادهای پرسود عمرانی و تجارت نفتی از طریق کسب و کارهای مرتبط با سپاه وارد بود. البته این موفقیت ممکن است به صمیمیت با محمود احمدی نژاد در دوران کالج هم ربط داشته باشد."
او در مورد آیت الله مکارم شیرازی گفت: "او به خاطر تجارت غیرقانونی شکر که باعث کسب بیش از ۱۰۰ میلیون دلار درآمد شد به سلطان شکر معروف است. او بر حکومت ایران فشار آورده یارانه تولیدکنندگان داخلی شکر را کم کند درحالی که خودش بازار را از شکر وارداتی گرانتر اشباع می کند. همین کارهاست که یک ایرانی متوسط را بیکار می کند."
آقای پومپئو همچنین گفت که امامی کاشانی از خطیبان نماز جمعه تهران برای بیش از ۳۰ سال دولت را واداشته مالکیت چند معدن پرسود را به بنیاد او منتقل کند.
او همچنین با اشاره به اطلاعاتی که خبرگزاری رویترز قبلا منتشر کرده بود گفت که میزان دارایی های غیرعلنی صندوق رهبر ایران به نام "ستاد اجرایی فرمان امام" ۹۵ میلیارد دلار است.
وزیر خارجه آمریکا گفت که مسیر آینده ایران را در نهایت مردم این کشور تعیین خواهند کرد و افزود: "امید ما این است که رژیم در نهایت تغییراتی ملموس در رفتارش در داخل و خارج نشان دهد. همانطور که پرزیدنت ترامپ گفت ما مایل به گفت و گو با رژیم ایران هستیم، اما کاهش فشار آمریکا فقط وقتی خواهد بود که شاهد تغییر ملموس، قابل مشاهده و مداوم در سیاست های تهران باشیم." او در پایان سخنانش اظهار امیدواری کرد که ۴۰ سال آینده همراه با آزادی برای مردم ایران باشد.
"تغییر رفتار"
وزیر خارجه آمریکا در روز ۲۱ مه "استراتژی جدید" دولت ترامپ با هدف واداشتن ایران به پذیرش یک رشته درخواست ها تشریح کرد و گفت در غیر این صورت این کشور با "شدیدترین تحریم ها در تاریخ" روبرو خواهد شد.
او در حالی سخنرانی روز یکشنبه در کالیفرنیا را ترتیب داد که ایران در ماه های اخیر شاهد اعتراضات و اعتصاب هایی بوده است.
وزارت خارجه آمریکا می گوید که هدف آقای پومپئو حمایت از "درخواست های مشروع مردم ایران، به خصوص درخواست های اقتصادی برای یک زندگی بهتر است."
وزارت خارجه می گوید که آمریکا فقط به دنبال "تغییر رفتار" ایران است.
اما بعضی از مقام های بلندپایه دولت دونالد ترامپ به خصوص جان بولتون مشاور امنیت ملی قبلا از تمایل خود به سرنگونی حکومت ایران سخن گفته اند.
آقای پومپئو در ماه مه گفته بود که "این مردم ایران هستند که تصمیم می گیرند چه نوعی رهبری می خواهند."

هیچ نظری موجود نیست: