۱۳۹۷/۰۴/۲۰

«کره شمالی یک میلیارد دلار از اسرائیل خواسته بود تا به ایران موشک نفروشد»


روزنامه وال استریت ژورنال نوشته که در نشستی میان نمایندگان اسرائیل و کره شمالی در سال ۱۹۹۹، پیونگ‌یانگ به اورشلیم پیشنهاد داده که یک میلیارد دلار می‌گیرد تا به ایران و کشورهایی که اسرائیل را تهدید می‌کنند موشک نفروشد.
وال استریت ژورنال در این گزارش که یکشنبه ۸ ژوئیه / ۱۷ تیر منتشر شده نوشته است که اسرائیل این پیشنهاد را نپذیرفته و به جای آن حاضر شده که به کره شمالی کمک‌های غذایی برساند اما مذاکرات بدون نتیجه پایان یافته است.
بنا به این گزارش، تلاش برای اخاذی شکست خورده‌ی ادعایی، در جریان مذاکرات فرستاده کره شمالی با همتای اسرائیلی خود در کافه‌ای در استکهلم سوئد رخ داده است.
وال استریت ژورنال گفته است که جزئیات این گزارش در خاطرات نوشته‌شده توسط مترجم این دیدار که یک دیپلمات قدیمی کره شمالی به نام تائه یونگ هو است و دو سال پیش به کره جنوبی پناه برده، افشا شده است.
ایران هرگونه مذاکره با کره شمالی در زمینه فن‌آوری هسته‌ای را رد کرده است. سفارت ایران در سئول نیز به درخواست ابراز نظر درباره این خبر پاسخی نداده است.
این روزنامه افزوده است که نتوانسته به گیدئون بن اَمی، فرستاده سابق اسرائیل به سوئد، و سون مو سین، سفیر وقت کره شمالی در سوئد که احتمالاً نزدیک به ۲۰ سال پیش این مذاکرات را پیش برده‌اند، دسترسی پیدا کند.
هفته گذشته گیدئون بن اَمی در یک گفت‌وگوی تلویزیونی اعلام کرد که در سال ۱۹۹۹ سه جلسه با مسئولان کره شمالی برگزار کرده اما درخواست پرداخت مبلغی از سوی کره شمالی مطرح نشده است.
به‌گفته یکی از مسئولان هیئت نمایندگی کره شمالی در یونسکو، سون مو سین، سفیر وقت کره شمالی در سوئد، در حال حاضر در وزارت خارجه کره شمالی کار می‌کند.
وال استریت ژورنال ادعا می‌کند که اسناد به دست آمده‌ی وزارت خارجه آمریکا به این واقعیت گواهی داده‌اند که زمانی که ایالات متحده و کره شمالی در مورد صادرات موشکی پیونگ‌یانگ مذاکره می‌کردند یونگ هو و رئیس‌اش با مقامات اسرائیلی تماس گرفته‌اند.
این گزارش زمانی منتشر می‌شود که مذاکرات آمریکا و کره شمالی بر سر خلع سلاح هسته‌ای لحن تندی به خود گرفته است. مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا جمعه‌شب ۶ ژوئیه / ۱۵ تیر برای نخستین بار پس از نشست دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده با کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی در ۱۲ ژوئن، به پیونگ‌یانگ سفر کرد. وزارت خارجه کره شمالی فردای این روز، پس از خروج پومپئو از پیونگ‌یانگ در بیانیه‌ای غافل‌گیرکننده رویکرد واشنگتن در پیش‌برد مذاکرات خلع سلاح هسته‌ای را «گانگستری» خواند و پومپئو نیز در پاسخ گفت: «اگر خواسته‌های ما گانگستری است،‌ جهان گانگستر است».

هیچ نظری موجود نیست: