۱۳۹۷/۰۲/۲۶

اخراج متقابل سرکنسول ترکیه و سفیر اسرائیل از پایتخت‌های دو کشور

در پی رویدادهای خونین نوار غزه و کشته شدن شماری از فلسطینی‌ها، ترکیه روز سه‌شنبه 15 می 2018 ایتان نائیه، سفیر اسرائیل در آنکارا را عنصر نامطلوب خوانده و از ترکیه اخراج کرد.
ساعاتی پس از اخراج سفیر اسرائیل از ترکیه، رئیس بخش تشریفات وزارت امور خارجه اسرائیل، سرکنسول ترکیه در تل‌آویو را فراخوانده و از او خواست برای مدتی اسرائیل را ترک کند.
رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهوری ترکیه روز سه‌شنبه به شدت به بنیامین نتایاهو، نخست‌وزیر اسرائیل تاخت و گفت که او یک «حکومت نژاد پرست» را رهبری می‌کند و دست‌هایش به خون فلسطینی‌ها آغشته است.
دولت آنکارا پیش از اخراج سفیر اسرائیل از این کشور، او را به وزرات امور خارجه فرا خوانده و مراتب اعتراض این کشور به اتفاقات خونین غزه و کشته شدن 61 نفر و زخمی‌شدن بیش از 2 هزار نفر را اعلام کرد. آنکارا از ایتان نائیه خواست برای مدت مشخصی به کشورش برود.
بن علی یلدریم، نخست‌وزیر ترکیه نیز روز سه‌شنبه از کشورهای اسلامی که با اسرائیل رابطه دارند خواست که در پی اتفاقات نوار غزه، در این روابط تجدید نظر کنند.
یلدریم خواستار برگزاری نشست فوری مقامات کشورهای سازمان همکاری اسلامی در روز جمعه در ترکیه شد. او توضیح نداد که آیا این نشست در سطح رهبران برگزار خواهد شد.
نخست‌وزیر ترکیه در نشست جریان حزب حاکم در پارلمان این کشور، گفت که کشورهای اسلامی باید در روابط خود با اسرائیل تجدیدنظر کنند. به گفته او جهان اسلام باید به شکل هماهنگ و مشترک و با یک صدا در مقابل این «کشتار» موضع بگیرد.
ترکیه ریاست دوره‌ای سازمان همکاری اسلامی را بر عهده دارد و نشست سران این سازمان در ماه دسامبر به دعوت رجب طیب اردوغان برای محکوم کردن تصمیم دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا برای انتقال سفارت کشورش در اسرائیل از تل‌آویو به قدس برگزار شد.
یک مقام مسئول در وزارت امور خارجه ترکیه نیز تاکید کرد که نشست سازمان همکاری‌ اسلامی روز جمعه در استانبول برگزار می‌شود.

هیچ نظری موجود نیست: