۱۳۹۷/۰۲/۰۷

سفارش خرید سوپرجت سوخو ۱۰۰ به‌جای بوئینگ توسط ایران

سوپرجت سوخوی ۱۰۰ ساخت روسیه

گفته می‌شود که مسئولان هواپیمایی "آسمان" و "ایران‌ارتور" از دریافت هواپیماهای بوئینگ ناامید شده‌ و از این رو، با امضای یک تفاهم‌نامه اقدام به خرید هواپیماهای سوخوی ساخت روسیه کرده‌اند. سفارشی به ارزش یک میلیارد دلار.
این موضوع که شرکت هواپیمایی بوئینگ در سال جاری برنامه‌ای برای تحویل هواپیما به ایران دارد یا نه، موضوع اصلی نیست. موضوع بر سر مجوزهای "اوفک" است که جمهوری اسلامی از خردادماه سال پیش تا کنون در انتظار صدور آن‌هاست.
"اوفک" مخفف "اداره کنترل بر دارایی‌های خارجی" است که زیر نظارت وزارت خزانه‌داری آمریکا فعالیت می‌کند و عملا سیاست‌های خود را بر پایه سیاست خارجی دولت آمریکا تعیین می‌کند.
قرارداد فروش هواپیماهای بوئینگ سال گذشته در چنین روزهایی بین نمایندگان شرکت "آسمان" و شرکت بوئینگ امضا شد. قرار بر آن بود که مجوز فروش این هواپیماها دو ماه پس از آن، یعنی در خرداد ماه سال گذشته، صادر شود؛ انتظاری که کماکان ادامه دارد.
خبرگزاری تسنیم روز جمعه ۷ اردیبهشت (۲۷ آوریل) در همین رابطه نوشته است: «حدود یک سال از امضای قرارداد خرید هواپیماهای بوئینگ می‌گذرد و به‌نظر می‌رسد کارشکنی‌های ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا باعث شده تا مدیران و مقامات تصمیم‌گیر هواپیمایی آسمان به‌فکر تأمین نیازهای خود از طریق سایر سازندگان افتاده‌اند.» بیشتر بخوانید: بوئینگ تحویل هواپیماهای سفارشی به ایران را به تعویق انداخت
جمهوری اسلامی ایران پس از آن سیاست‌های خود را تغییر داد و تلاش کرد از کشورهای کانادا و برزیل هواپیما بخرد. تلاشی که نتیجه‌ای به همراه نداشت. علت عدم همکاری این کشورها با شرکت‌های هواپیمایی ایران نیز محدودیت‌هایی بود که از سوی دولت آمریکا تعیین شده است.
به عنوان نمونه، گفته می‌شود که بخشی از قطعات موجود در هواپیمای شرکت "بمباردیه" کانادا و شرکت "امبرائر" برزیل نیز ساخت آمریکا بوده و از این رو نیازمند مجوز "اوفک" است.
روسیه و فروش سوپرجت سوخو تسنیم در ادامه گزارش خود درباره علت سفارش سوپرجت‌های سوخو از سوی شرکت‌های هواپیمایی "آسمان" و "ایران ایرتور" چنین نوشته است: «اما همان‌گونه که اشاره شد بدعهدی قابل پیش‌بینی یانکی‌ها باعث چرخش ایرلاین‌ها از "غرب" به‌سمت "شرق" شده است. باید دید اقوام نزدیک توپولف‌ها چه رزومه‌ای از خود در حمل‌ونقل هوایی ایران به‌جای خواهند گذاشت.»
خبرنگار بخش اقتصادی تسنیم حتی به این موضوع اشاره کرده که روسیه سال گذشته تلاشی برای فروش هواپیماهای سوخو به ایران انجام داده بود که در عمل با "استقبال سرد" مسئولان ایرانی روبه‌رو شده بود. اما اکنون در سایه تعلل در صدور مجوز "اوفک"، شرکت‌های هواپیمایی ایران ناگزیر به تغییر رویکرد خود نسبت به هواپیماهای ساخت روسیه شده‌اند.
خبرگزاری مهر روز جمعه ۷ اردیبهشت از امضای تفاهم‌نامه مسئولان شرکت سوخو و شرکت ایران ایرتور برای فروش ۴۰ فروند سوخوی سوپرجت خبر داده است.
ارزش این سفارش یک میلیارد دلار اعلام شده است. هواپیماهای سوپرجت ۱۰۰ سوخو با ظرفیت صد صندلی قرار است به مرور در سال آینده میلادی (۲۰۱۹) به ناوگان هوایی ایران تحویل داده شود.

هیچ نظری موجود نیست: