۱۳۹۶/۱۲/۲۰

آیت‌الله صادق شیرازی کیست و چرا با جمهوری اسلامی مخالف است؟

دویچه وله - حمله طرفداران آیت‌الله صادق حسینی شیرازی به سفارت جمهوری اسلامی در لندن خبرساز شده است. حمله‌‌ای که ساعاتی پس از آن پایان یافت و پلیس مهاجمان را دستگیر کرد. اکنون بسیاری می‌پرسند صادق شیرازی کیست و چه می‌گوید.
غروب جمعه ۱۸ اسفند (۹ مارس) عده‌ای به ساختمان سفارت جمهوری اسلامی ایران در لندن حمله کرده، پرچم جمهوری اسلامی را پایین کشیده و علیه رهبران ایران شعار دادند. اقدامی که با دخالت پلیس بریتانیا و دستگیری مهاجمان خاتمه یافت.
خبرگزاری دولتی ایران (ایرنا) مهاجمان را طرفداران آیت‌الله صادق حسینی شیرازی و وابسته به گروهی به نام (خدام المهدی) خوانده است.

صادق حسینی شیرازی
آیت‌الله سید صادق حسینی شیرازی از جمله روحانیون متولد کربلا و از مراجع تقلید شیعه به شمار می‌رود. او متولد ۱۸ دیماه سال ۱۳۲۰ در کربلا است و پس از افزایش فشار صدام حسین بر ایرانی‌های ساکن عراق، به ایران و به شهر قم بازگشت.
آیت‌الله صادق شیرازی از سن ده سالگی در کربلا زیر نظر پدر خود آیت الله سید مهدی حسینی شیرازی که آن زمان مرجع تلقید بود، مراحل مقدمات تحصیلات دینی خود را آغاز کرد و سپس وارد حوزه علمیه شد.
فیلم آیت‌الله سیدصادق شیرازی: پسر مرا گرفته‌ و به او ۱۲۰ سال حبس داده‌اند:

صادق شیرازی پس از انقلاب اسلامی موفق شد از جایگاه روحانیت کربلا و با تبلیغ پیرامون پیوند خاندان شیرازی‌ها با امام حسین، بر نفوذ خود در ایران بیفزاید. مخالفت او با رهبران جمهوری اسلامی و به‌ویژه با آیت‌الله خامنه‌ای در محافل مذهبی ایران بازتاب داشته است. او همچنین از منتقدان سیاست خارجی ایران در منطقه و به‌ویژه نقش ایران در لبنان است.
هواداران این مرجع تقلید شیعه از امکانات تبلیغی نسبتا گسترده‌ای برخوردار بوده و در شبکه‌های اجتماعی حضوری فعال دارند. مخالفت‌های آیت‌الله شیرازی با خامنه‌ای و نظام جمهوری اسلامی در سال‌های اخیر تشدید شده است.
صادق شیرازی از جمله به جدایی دین از سیاست باور ندارد. افزون بر آن، دیدگاه‌های آیت‌الله صادق شیرازی در ارتباط با فقه شیعه، قمه‌زنی و همچنین موضوع ولایت، مورد پذیرش روشنفکران دینی در ایران نیست. او از کسانی که با قمه‌زنی مخالفت می‌کنند، به تندی انتقاد کرده است.
به اعتقاد آیت‌الله صادق شیرازی، ولایت را باید به شورایی از فقها سپرده شود.
اشاره ناروشن آیت الله خامنه‌ای
روز بیستم شهریور سال ۱۳۹۲، آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران در سخنرانی خود گفته بود: «تشیعی که از لندن و آمریکا تبلیغ شود، به درد شیعه نمی‌خورد.»
در آن هنگام کمتر کسی متوجه اشاره خامنه‌ای شد. اما آنچه به نام "فرقه شیرازی" شهرت یافته، پدیده جدیدی نیست و مخالفت آیت‌الله صادق شیرازی با خامنه‌ای و جمهوری اسلامی ایران به سال‌ها قبل باز می‌گردد.
آیت‌الله صادق حسینی شیرازی و فرزند او حسین شیرازی بارها علیه جمهوری اسلامی و رهبری آن سخنرانی کرده‌اند.
مخالفت با حکومت ایران
گفته می‌شود حمله به سفارت جمهوری اسلامی ایران در لندن در واکنش به دستگیری حسین شیرازی، فرزند صادق حسینی شیرازی صورت گرفته است. این در حالی است که مقامات ایران درباره بازداشت حسین شیرازی سکوت کرده‌اند.
افزون بر آن گفته می‌شود که ویدیویی از سخنرانی حسین شیرازی منتشر شده است که او در آن به شدت به رهبران جمهوری اسلامی حمله کرده و ولایت فقیهی که توسط خامنه‌ای نمایندگی می‌شود را با فقه شیعی ناسازگار دانسته است. ویدیویی که در شبکه‌های اجتماعی بازتابی وسیع داشته است.
انتقاد تند از سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران تنها به سخنرانی فرزند آیت‌الله شیرازی بر نمی‌گردد. آیت‌الله صادق حسینی شیرازی تا کنون بارها از اعدام‌های پس از انقلاب سال ۵۷ انتقاد کرده است.
آیت‌الله صادق شیرازی در سخنرانی خود گفته بود که آنچه امروزه به عنوان اسلام عرضه می‌شود، اسلام واقعی نیست، بلکه چهره‌ای نادرست و خشن از اسلام است.

هیچ نظری موجود نیست: