۱۳۹۶/۰۷/۱۵

معضل "شرط معدل" برای دانشجویان پزشکی در آلمان

براساس شکایت ارائه شده به دادگاه، "پذیرش" دانشجویان پزشکی با انتخاب آزاد محل تحصیل و شغل قید شده در قانون اساسی آلمان مغایر است. انتظار برای تحصیل در رشته پزشکی در آلمان طولانی است. 


کسانی که بخواهند در آلمان در رشته پزشکی تحصیل کنند با معضل "محدویت امکان تحصیل" و "شرط معدل" روبرو هستند. لیست انتظار ورود به دانشگاه ۱۵ ترم یا هفت سال و شش ماه است. متقاضیان تحصیل در رشته پزشکی باید دارای دیپلمی با معدل "یک" (معادل ۲۰) باشند.
در ترم زمستانی سال ۲۰۱۷ / ۲۰۱۸ برای ۹ هزار و ۱۷۶ محل تحصیل در رشته پزشکی در آلمان ۴۳ هزار متقاضی وجود دارد. این بدان معنی است که برای هر صندلی پنج نفر متقاضی هستند.
در حالی که در سال ۱۹۹۰ در آلمان ۱۲ هزار نفر می‌توانستند  پزشکی تحصیل کنند، این مقدار بعد از وحدت آلمان غربی و شرقی به ۱۶ هزار نفر رسید، اما در سال‌های گذشته بطور مداوم کاهش یافت و به بیش از ۹ هزار نفر در سال رسیده است.
تحصیل در رشته پزشکی که بطور متوسط شش سال طول می‌کشد، برای هر دانشجو با هزینه بالایی نیز همراه است. از سوی دیگر براساس تخمین سال ۲۰۱۴ در کشور آلمان برای هر دانشجو در سال مبلغی بالغ بر ۳۲ هزار و ۹۶۰ یورو تا زمان پزشک شدن هزینه می‌شود.
چرا شکایت به دادگاه قانون اساسی؟
برخلاف بسیاری دیگر از رشته‌های دانشگاهی که با هیچ محدودیتی برای ثبت نام روبرو نیستند، متقاضیان تحصیل در رشته پزشکی با "محدودیت" و "شرط معدل" روبرو هستند. طبق قانون اساسی، شهروندان آلمانی اما در انتخاب محل تحصیل و شغل آزاد هستند.
بر این اساس از سوی دادگاه اداری شهر "گِلزن‌کیرشن" شکایتی به دادگاه قانون اساسی آلمان برای "بررسی  همخوان ‌بودن امرایجاد "محدودیت" و قرار دادن "شرط معدل" با روح قانون اساسی" ارائه شده است.
این دادگاه پیشتر در دهه ۷۰ میلادی به این موضوع  پرداخته بود و قضات به این نتیجه رسیده بودند که "اگر محدودیت با شانس برابر برای همه صورت گیرد، با قانون اساسی مغایرتی ندارد".
پزشکان چه می‌گویند؟
تئودور ویند‌هورست، رئیس نظام‌پزشکی منطقه غرب آلمان با پذیرش دانشجویان پزشکی براساس معدل "یک" در دیپلم مخالف است. وی می‌گوید: «داشتن معدل "یک" هیچ چیزی در مورد کیفیت‌های پزشک آینده نمی‌گوید».
رودولف هنکه، رئیس نظام‌پزشکی منطقه شمال راین می‌گوید: «تغییر و رفرم در برنامه پذیرش باید به‌گونه‌ای باشد که انگیزه، تجربه شغلی، صلاحیت‌های فردی و فعالیت‌های اجتماعی متقاضی را درنظر بگیرد».

دانشجویان رشته دندانپزشکی در حال تمرین 
دانشجویان رشته دندانپزشکی در حال تمرین
از سوی دیگر سازمان نظام‌پزشکی فدرال آلمان از دولت و هرمان گروهه، وزیر بهداشت خواسته است تا حداقل ۱۰ درصد (تقریبا یک هزار نفر در سال) بر ظرفیت محل تحصیل در رشته پزشکی افزوده شود.
گزینش دانشجوی پزشکی چگونه است؟
دادن پذیرش به دانشجویان رشته پزشکی، دامپزشکی، دندانپزشکی و داروسازی بر عهده "شورای پذیرش" دانشگاه است که طبق فرمول ۲۰- ۲۰- ۶۰ صورت می‌گیرد. ۲۰ درصد ظرفیت تحصیل به افرادی واگذار می‌شود که دارای معدل "یک" باشند. ۲۰ درصد دیگر به افرادی تعلق می‌گیرد که  مدت زمان طولانی‌تری را در لیست انتظار گذرانده باشند. در مورد ۶۰ درصد دیگر خود دانشگاه‌ها تصمیم می‌گیرند که در اینجا هم  داشتن معدل "یک" از شروط اصلی دریافت پذیرش برای رشته پزشکی است.
در همه بخش‌‌های این فرمول سهمیه‌ای برای "متقاضیان مخصوص" در نظر گرفته شده که منظور "دانشجویان پزشکی نیروهای مسلح" است.

هیچ نظری موجود نیست: