۱۳۹۶/۰۸/۰۹

رکورد اینستاگرامی ایرانی‌ها زیر مطلب دونالد ترامپ

 

کاربران ایرانی شبکه اجتماعی اینستاگرام، پس از ۱۷ روز که از نظردهی آنها زیر یکی از عکس‌های دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا می‌گذشت، توانستند یک رکورد تازه ثبت کنند. حرکتی که با اعتراض آنها به استفاده از نام دیگری برای خلیج فارس، از سوی آقای ترامپ آغاز شد.
این اولین بار نیست که کاربران ایرانی در فضای مجازی کارزاری به راه می‌اندازند و با لایک کردن یا پسندیدن یک مطلب و یا نظر دادن و کامنت گذاشتن پای مطالب،‌خبر ساز می شوند. این‌بار اما فعالیت مجازی این کاربران رکوردساز شده است.
۲۱ مهرماه بود که دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا، سیاست راهبردی خود در قبال ایران را اعلام کرد. سخنرانی‌ای که در آن آقای ترامپ از تأیید نکردن اقدامات ایران بر مبنای برجام سخن گفت و در عین حال اعلام کرد تحریم‌های تازه‌ای را علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اعمال می‌کند.
اما نه این نکات بلکه موضوعی دیگر در این سخنرانی، مورد توجه شمار زیادی از کاربران قرار گرفت، که بیش از دو هفته بعد هنوز به آن واکنش نشان می‌دهند و آن هم زمانی بود که آقای ترامپ، بر خلاف رویه چند رئیس‌جمهور پیش از خود، در اشاره به خلیج فارس، به جای واژه فارس از عربی استفاده کرد.
دقایقی بعد، عکسی از آقای ترامپ در حال ایراد این سخنرانی، بر روی حساب رسمی اینستاگرام او منتشر شد و از همان دقیقه، کاربران ایرانی روانه این صفحه شده و اعتراض خود به استفاده از نام دیگری برای خلیج فارس را شروع کردند.
هر دقیقه ده‌ها کامنت اضافه می‌شد تا آنکه تعداد این کامنت‌ها به حدود چهار میلیون رسید و رکورد بیشترین کامنت زیر یک عکس در شبکه اجتماعی اینستاگرام را شکست.



فعالیت مجازی کاربران ایرانی در اینستاگرام با هشتگ‌های مختلفی شروع شد که ابتدا مربوط به خلیچ فارس و ایران می‌شد. البته با افزایش میزان نظردهی کاربران، دامنه آن نیز گسترش یافت. گروهی علیه کشورهای همسایه ایران می‌نوشتند، گروهی دست به دامن طنز شدند و عده‌ای نیز مطالبی توهین‌آمیز درباره رئیس‌جمهور آمریکا و یا مردم کشورهای همسایه ایران نوشتند.
اما هدف نهایی کاربرانی که ۱۷ روز به نظردهی ادامه دادند، شکستن یک رکورد بود. پیش از این شهروندان ترکیه رکورددار نظردهی در ایسنتاگرام بودند. آنها چند ماه پیش، زیر یک عکس دیگه کوستا، مهاجم تیم اتلتیکو مادرید، از او خواسته بودند به تیم بشیکتاش ترکیه بپیوندد. معمولا هم رکوردداران اینستاگرام چه در میزان لایک و چه کامنت، اهالی هنر و موسیقی و ورزش بودند اما حال حساب رسمی یک سیاستمدار، و موضوعی سیاسی، رده اول را در میزان نظردهی از آن خود کرده است.

 

​البته کاربران ایرانی پیش از این نیز حساسیت خود به رخدادهای اینترنتی در زمینه خلیج فارس را نشان داده بودند. یک دهه پیش ایرانی ها در یک حرکت اعتراضی با ساختن یک بمب گوگلی، راه جستجو برای نام «خلیج عربی» را سد کرده بودند.
اما همه حرکت های کاربران ایرانی، به یادآوری نام خلیج فارس خلاصه نشده، و از جمله، در جام جهانی گذشته هنگامی که لیونل مسی گل پیروزی تیم آرژانتین علیه ایران را به ثمر رساند، صفحه های منتسب به او در فضای مجازی، مورد هجوم و ناسزای کاربران ایرانی قرار گرفته بود.

هیچ نظری موجود نیست: