۱۳۹۵/۱۰/۲۵

تصاویری تماشایی از زندگی خصوصی باراک اوباما

US-Präsident Barack Obama umarmt seine Frau Michele und küsst sie leidenschaftlich während eines Baseballspiels. (Foto: picture alliance/dpa/Pete Souza)
همواره زیر نظر
شاید بتوان گفت که کمتر کسی به اندازه باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا سوژه عکسان بوده است. البته تنها یک عکاس است که بیش از دیگران توانسته به اوباما نزدیک شود و از لحظات گوناگون زندگی خصوصی رئیس‌جمهور آمریکا عکس‌های تماشایی فراوانی بگیرد. یکی از عکس‌ها به حضور اوباما و همسرش در دیدار تیم‌های ملی بسکتبال آمریکا و برزیل در المپیک ۲۰۱۲ برمی‌گردد.
 
Hier ist der US-Präsident von einem unsichtbaren Netz des drei Jahre alten Spiderman gefangen. (Foto: Official White House Photo/Pete Souza/CC BY 2.5 )
دیدار ابرقدرت و موجود خارق‌العاده
پیت سوزا در عکس‌های خود شوخ‌طبعی باراک اوباما را به بهترین شکل روایت می‌کند. اوباما در این تصویر در تور خیالی یک "مرد عنکبوتی" سه‌ساله گرفتار شده است. این عکس محبوب باراک اوباما در سال گذشته میلادی بوده است. پیت سوزا خود همه عکس‌هایش از اوباما را دوست دارد و گفته که نمی‌تواند از میان آنها یک عکس را به عنوان محبوبترین عکس خود برگزیند.
 
US-Präsident Barack Obama schüttelt dem kleinen Prinz George die Hände. Sein Vater Prinz William und Kate hocken neben ihm. (Foto: picture alliance/dpa/Pete Souza)
دیدار با شاهزادگان
این عکس به سفر باراک اوباما به بریتانیا و دیدار او با خانواده سلطنتی برمیگردد. پرنس جورج (راست) شاهزاده‌ی کوچولوی بریتانیا برای خوشامدگویی به اوباما اجازه یافت تا ۱۵ دقیقه بیشتر بیدار بماند. رئیس‌جمهور آمریکا نیز خود را با پرنس جورج هم‌قد کرده تا بتواند با او دست بدهد. اوباما از سوی کیت و شاهزاده ویلیام (چپ) به ضیافت شام دعوت شده بود.
 
US-Präsident Barack Obama beugt sich zu einem kleinen Jungen herunter, der ihm über den Kopf streifen darf. Daneben steht ein weiterer Junge mit seinem Vater. (Foto: Official White House Photo/Pete Souza/CC BY 2.5 )
لمس کردن رئیس‌جمهور
اوباما اگرچه قدرتمندترین رهبر جهان محسوب می‌شود، اما همواره کوشیده تا رئیس‌جمهوری "قابل لمس" باشد، دستکم برای آن دسته از کودکان آمریکایی که امکان ملاقات با او در کاخ سفید را می‌یابد.
 
US-Präsident Barack Obama sitzt zusammen mit US-Vizepräsident Joe Binden auf weißen Klappstühlen, die auf dem Rasen stehen. (Foto: Official White House Photo/Pete Souza/CC BY 2.5)
رئیس‌جمهوری "خونسرد"
اوباما همیشه در تلاش است که "خونسردی" خود را در عرصه سیاست نشان دهد. در بسیاری از عکس‌هایی که سوزا از رئیس‌جمهور آمریکا گرفته نیز می‌توان این ویژگی را دید. تصویری از اوباما و معاونش، جو بایدن در حین کارزار انتخاباتی در سال ۲۰۱۲ میلادی.
 
Washington White House Präsident Barack Obama begrüßt Hausmeister (Foto: White House/Pete Souza)
صمیمیت با کارکنان
شاید کمتر عکسی از اوباما بتواند حس و شم او برای نابرابری‌های اجتماعی را تا به این اندازه خوب روایت کند. این عکس که بدون قرار قبلی گرفته شده، به بهترین وجه نمایانگر صمیمیت اوباما با کارکنان کاخ سفید است.
 
Barack Obama besteigt die Air Force One. Als er winkt, scheint es, als käme aus seiner Hand ein riesiger Regenbogen. (Foto: picture alliance/dpa/Pete Souza)
ثبت لحظات تاریخی
طبیعی است که مسئولان کاخ سفید آمریکا بر قدرت تصاویر زیبا واقف‌اند. در این تصویر اوباما در حال خداحافظی و بازگشت از جامائیکا به آمریکا است. سوزا در یک لحظه از هماهنگی دستان اوباما با رنگین کمان سود جسته و این تصویر را به ثبت رسانده است.
 
US-Präsident Barack Obama sitzt mit seiner Ehefrau Michele und seinen beiden Töchtern zusammen vor dem Fernseher mit einer Pizza. (Foto: picture alliance/dpa/Pete Souza)
خانوادهای معمولی
اگر چه دیدارهای کوچک و بزرگ رسمی، ضیافت‌های شام و تعهدات رسمی دیگر وقت زیادی از زندگی باراک اوباما و خانواده‌اش را به خود اخصاص می‌دهد، اما اوباما و همسرش به همراه دو دخترشان ساعاتی را به دور از هیاهو می‌گذراند و به خانوادهای معمولی می‌ماند که با غذایی ساده پای تلویزیون نشسته و خود را سرگرم می‌کنند.
 
White-House-Präsident Barack Obama spielt mit Familenhund Bo im Garten. (Foto: White House/ Pete Souza)
اوقات فراغت
البته اوباما وقتی که در کاخ سفید به سر می‌برد، ۲۴ ساعت درگیر سیاست جهان نیست و از لحظات فراغت نیز لذت می‌برد. تصویری از رئیس‌جمهور آمریکا در هنگام بازی با سگش Bo در فضای سبز کاخ سفید.
 
Präsident Barack Obama und seine Mitarbeiter spielen gemeinsam Basketball. (Foto: White House/Pete Souza)
انسانی مثل من و تو
اوباما در حین بازی بسکتبال با شماری از کارکنانش؛ این تصویر نیز تمایل اوباما به حفظ چهره‌ای معمولی و انسانی را نشان می‌دهد.
 
Washington Pete Souza Hausfotograf Obama
عکاس ارشد
پیت سوزا که در سال ۱۹۵۴ در آمریکا به دنیا آمده، پرتغالی‌تبار و عکاس ارشد کاخ سفید آمریکا است. او از نخستین عکاسانی است که در آغاز جنگ افغانستان در سال ۲۰۰۱ میلادی برای تهیه عکس از اوضاع کابل راهی این کشور شدند. البته آشنایی و همکاری اوباما و سوزا به سالهای پیش از انتخاب او به ریاست جمهوری آمریکا برمی‌گردد. سوزا در سال ۲۰۰۵ نیز به عنوان عکاس سناتور اوباما را همراهی کرده بود.
نویسنده: Sabrina Pabst / SA
 

هیچ نظری موجود نیست: