۱۳۹۴/۱۰/۱۱

لباس‌زیر قرمز و پریدن از روی صندلی؛ رسم‌ شب سال نو در اروپا

مردم اروپا هر کدام به شکلی متفاوت به استقبال سال نوی میلادی می‌روند. اسپانیایی‌ها با خوردن ۱۲ حبه انگور، دانمارکی‌ها با پریدن از روی صندلی و ایتالیایی‌ها با هدیه دادن لباس‌زیر قرمزرنگ آمدن سال نو را جشن می‌گیرند.
 
 پیام‌رسان‌های شادی
روز ۳۱ دسامبر در اسکاتلند جشن زمستانی "Hogmanay" با یک آتش‌بازی ویژه شروع می‌شود. مردان دامن‌پوش در حالی که ویسکی، یک تکه ذغال و یک قرص نان کشمشی در دست دارند در خیابان‌ها به راه می‌افتند و زنگ خانه‌ها را می‌زنند و پیام‌رسان شادی و خوشی برای سال جدید هستند. رأس ساعت ۱۲ شب نیز رسم است که همه یک ترانه قدیمی به نام Auld Lang Syne را دسته‌جمعی بخوانند.

 غذای تجملی، شراب عالی
در فرانسه مردم تحویل سال را با خوردن غذاهای تجملی و نوشیدن شراب‌های عالی جشن می‌گیرند. جگر چرب غذایی تجملی و گران‌قیمت است که به ویژه در شب سال نو طرفدار دارد. فرانسوی‌ها البته خیلی اهل آتش‌بازی و ترقه در کردن در شب سال نو نیستند و آن را برای روز ۱۴ ژوئیه (سالروز سقوط باستیل) محفوظ نگه می‌دارند. به جای آن مردم از تماشای نورپردازی‌های برج ایفل و طاق پیروزی لذت می‌برند.

 مخفی‌کردن سکه در نان
قمار کردن در شب سال نو در یونان رسمی پرطرفدار است. هر کس ببرد، شانس در سال جدید به او رو می‌کند. یک رسم دیگر مخفی کردن یک سکه درون خمیر نان است. پس از پختن نان و سرو آن، هر کس که صاحب این سکه شود، سال جدید پولدار خواهد شد.
 
 راندن ارواح خبیث
بلغاری‌ها تحویل سال جدید را پر سروصدا جشن می‌گیرند. مردها با زدن ماسک‌هایی ترسناک به صورت و تکان دادن زنگوله‌هایی که به لباس‌هایشان دوخته شده، به رقص و پایکوبی می‌پردازند. این کار برای آن است تا ارواح خبیث رانده شوند و سال جدید محصول با برکت و مال فراوان به ارمغان آورد.
 
 دانوب آبی
در اتریش همه شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی به هنگام نیمه شب والس "دانوب آبی" اثری از یوهان اشتراوس را پخش می‌کنند. کاری که به هیچ‌وجه نباید در شب سال نو انجام داد پهن کردن رخت شسته‌شده روی بند است. به اعتقاد اتریشی‌ها این کار شگون ندارد.

 دانه‌های سیب
در جمهوری چک بیشتر مردم در شب سال نو "chlebíček" (ساندویچ باز) می‌خورند. این غذا در اصل برش‌هایی از نان باگت است که روی آن مواد غذایی مختلف گذاشته می‌شود. تکه کردن یک سیب از وسط هم رسمی کهن برای پیشگویی حوادث سال جدید است. اگر دانه‌های سیب پس از نصف شدن به شکل صلیب باشند، شگون ندارد. اما اگر به شکل ستاره دربیایند، خوش‌یمن است. در پراگ با برپایی یک آتش‌بازی پرشکوه همه به استقبال سال جدید می‌روند.

 شام سنتی
در سوئیس مردم با کوبیدن روی طبل و ایجاد سر و صدا به پیشواز سال نو می‌روند. این کار برای دور کردن ارواح خبیث انجام می‌شود. سوئیسی‌ها با به پا کردن آتشی بزرگ آمدن سال نو در میانه زمستان را جشن می‌گیرند. برای شام هم طبق سنت، فوندوی پنیر صرف می‌شود.

 تکرار هر ساله یک فیلم سینمایی
در آلمان هدیه دادن گونه‌ای از گیاه شبدر، لوله‌بخاری‌پاک‌کن‌های عروسکی یا خوک‌های عروسکی کوچولو در شب سال نو رسمی قدیمی است. پخش فیلم سینمایی "شام برای یک نفر" (محصول ۱۹۶۳) از تلویزیون تبدیل به یک سنت شده است. هر کس که می‌خواهد بداند سال جدید برایش چه در چنته دارد، تکه کوچکی از سرب را روی قاشق و به کمک شعله شمع آب می‌کند. سرب آب شده هر شکلی که به خود گرفت، سال آینده همان‌شکلی خواهد بود.

 پایین پریدن از روی صندلی
در دانمارک به رسم کهن در ساعت ۱۸ ملکه پیام خود به مناسبت سال جدید را قرائت می‌کند که به طور زنده از تلویزیون و رادیو پخش می‌شود. پس از آن در جمع خانواده و دوستان پایان سال کهنه و رسیدن سال جدید بر سر سفره‌های رنگارنگ و با نوشیدن مقدار زیادی شامپاین جشن گرفته می‌شود. هر کس که هنوز بعد از نوشیدن حجم زیادی از الکل همچنان سرپا باشد، نیمه‌شب طبق یک رسم قدیمی از روی یک صندلی پایین می‌پرد.

 ۱۲ حبه انگور
در اسپانیا درست رأس ساعت ۱۲ شب با هر ضربه ساعت مردم یک حبه انگور یا یک عدد کشمش بر دهان می‌گذارند. مهم اینجاست که حبه‌ها نباید قورت داده شوند یا اینکه در شمارشان اشتباه رخ دهد وگرنه اوضاع در سال جدید خوب پیش نخواهد رفت. ساعت ۵ صبح هم خوردن "چورو" (نوعی شیرینی سنتی) جزو رسم سال نو به شمار می‌رود.
 
 جاری شدن شانس در سال نو
در ترکیه رسم است که شب سال نو مردم شیرهای آب و درهای خانه را یک بار باز می‌کنند و می‌بندند تا به این ترتیب در سال جدید شانس درون خانه‌هایشان جاری شود. شادی، دور هم جمع شدن، خندیدن و صرف شیرینی‌های خوشمزه از دیگر رسم‌های شب سال نو در این کشور است.
 
لباس زیر قرمز
در ایتالیا هدیه دادن لباس زیر قرمزرنگ به هنگام تحویل سال رسمی قدیمی است. شب سال نو مردم اغلب ماهیچه خوک همراه با عدس صرف می‌کنند چرا که اعتقاد بر این است که خوردن این غذا برای سال جدید شگون دارد. یک رسم دیگر در راستای همین باور، بیرون انداختن لباس‌های قدیمی از پنجره است. نوشتن آرزوها برای سال جدید روی کاغذ و سوزاندن کاغذ درون آتش، از دیگر رسوم سال نو در ایتالیاست.

هیچ نظری موجود نیست: