۱۳۹۳/۱۲/۰۳

صادق طباطبایی در آلمان درگذشت

صادق طباطبایی، از نزدیکان آیت الله خمینی در سن ۷۱ سالگی در شهر دوسلدورف آلمان درگذشت. او پس از انقلاب ۱۳۵۷ در دولت مهدی بازرگان، معاون سیاسی نخست‌وزیر و سخنگوی دولت موقت بود. طباطبایی به سرطان ریه مبتلا بود.
 
 
صادق طباطبایی، روز دوم اسفند (۲۱ فوریه) در سن ۷۱ سالگی در شهر دوسلدورف آلمان درگذشت. او به سرطان ریه مبتلا بود. طباطبایی، برادر زن احمد خمینی و خواهرزاده امام موسی صدر بود. وی همچنین با محمد خاتمی، رییس‌جمهور پیشین ایران نسبت خانوادگی داشت.
او در سال ۱۳۲۲ در شهر قم به دنیا آمد. پس از پایان دوران دبیرستان به بیروت رفت و مدتی را با دایی خود، امام موسی صدر سپری کرد و از آنجا برای ادامه تحصیل راهی آلمان شد.
صادق طباطبایی در دانشگاه آخن در رشتیه بیوشیمی به تحصیل پرداخت و دکترای خود را در آنزیمولوژی و ژنتیک از دانشگاه بوخوم آلمان کسب کرد.
طباطبایی، ۱۲ بهمن ۱۳۵۷ همراه با آیت‌الله خمینی به ایران بازگشت و در دولت موقت در ابتدا به عنوان معاون سیاسی و اجتماعی وزارت کشور مسئولیت برگزاری همه‌پرسی تعیین نوع نظام را بر عهده گرفت.

 
 صادق طباطبایی در کنار امام موسی صدر
 
او سپس در دولت موقت بازرگان به عنوان معاون سیاسی نخست‌وزیر و سخنگوی دولت فعالیت کرد. با استعفای دولت موقت تا زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، سرپرست نخست وزیری را بر عهده داشت.طباطبایی که از منتقدان گروگانگیری دیپلمات‌های آمریکایی در ایران بود در مصاحبه‌ با وب‌سایت "خبر آنلاین" در آبان ۱۳۹۱، گفت: «گروگان گیری و ادامه آن تا ۴۴۴ روز وضعیت را به کلی بر هم زد ... روندی که تبعات آن را در ایجاد اجماع جهانی علیه حقوق اولیه کشورمان مشاهده می‌کنیم و آثار ویرانگر آن را بر اقتصاد ایران شاهد هستیم.»
او همچنین گفته بود در دوره‌ای برای حل بحران گروگانگیری تلاش کرد که ناموفق بود.
طباطبایی در نخستین انتخابات ریاست جمهوری در ایران نیز کاندیدا شد اما آرای چندانی کسب نکرد. طباطبایی پس از سال‌های اولیه انقلاب ۱۳۵۷، مسئولیت دولتی بر عهده نگرفت.
صادق طباطبایی بخش قابل توجهی از زندگی‌خود را، پیش و پس از انقلاب ۱۳۵۷، در کشور آلمان سپری کرد.

هیچ نظری موجود نیست: