۱۳۹۳/۰۳/۰۳

مه‌آفرید امیرخسروی متهم اصلی اختلاس ۳ هزار میلیاردی اعدام شد


آقای امیرخسروی از بنیانگذاران کارخانه آب معدنی داماش بود

بنابر اعلام دادستانی تهران، مه‌آفرید امیرخسروی، متهم اصلی پرونده اختلاس سه هزار میلیارد تومانی که پیش‌تر در دادگاه به جرم افساد فی‌الارض به اعدام محکوم شده بود، صبح روز شنبه سوم خرداد در زندان اوین به دار آویخته شده است.
آقای امیرخسروی شهریور ماه سال ۱۳۹۰ بازداشت شده بود. در جریان رسیدگی به پرونده اختلاس سه هزار میلیارد تومانی از او به عنوان متهم ردیف اول یاد می شد.

وکیل: بدون اطلاع قبلی اجرا شد

غلامعلی ریاحی، وکیل آقای امیرخسروی می‌گوید حکم اعدام "بدون اطلاع او" اجرا شده است.

او به ایسنا گفته هفته گذشته با موکلش دیدار داشته و قوه قضاییه اطلاع قبلی درباره اجرای حکم نداده است.
به گفته آقای ریاحی "همه اموال" موکلش در اختیار دادستانی بوده و آنطور که او ارزش اموال ضبط شده "بیش از جریمه و طلب بانک‌ها" بوده است.
متهم اصلی پرونده، صاحب چند شرکت بود که گفته می‌شد از طریق تبانی با رئیس شعبه بانک صادرات در کارخانه فولاد خوزستان، اسناد اعتباری به مبلغ چند میلیارد تومان گشوده‌، بی‌آنکه تمام یا دست‌کم بخش عمده ای از وجه این اعتبارنامه‌ها را پرداخته باشد.
بر اساس گزارش‌ها او اسناد اعتباری (ال‌سی‌ها) را با قیمتی پایین‌تر از قیمت رسمی به بانک‌های دولتی و خصوصی دیگر می‌فروخته است.
بنابر اعلام بانک صادرات، این اختلاس در سال ۱۳۸۶ آغاز شده و در سال ۸۸ رقمش کمتر از ۸۰ میلیارد تومان بوده اما در سال ۱۳۸۹ به ۸۰۰ میلیارد تومان و در سال جاری به ۲۸۰۰ میلیارد تومان رسیده است.

اعدام 'غیرمنتظره'

گرچه رسیدگی به پرونده از سال ۹۰ آغاز و حکم اعدام در سال ۹۱ تایید شد، اما علیرضا نامورحقیقی، تحلیلگر سیاسی در کانادا اجرای حکم اعدام آقای مه‌آفرید خسروی را "غیرمنتظره" توصیف می‌کند.

جز آقای امیرخسروی سه نفر دیگر هم به اعدام محکوم شده‌اند

مشهورترین پرونده‌های اقتصادی

  • فاضل خداداد (۱۳۷۴): اولین "مجرم اقتصادی" اعدام شده در ایران
  • شهرام جزایری (۱۳۸۵): محکوم به ۱۴ سال زندان
  • سلطان شکر (۱۳۸۴): محکوم به ۲۶ سال زندان. گفته می‌شود او در حال حاضر آزاد است
  • گمرگ مهرآباد (۱۳۸۶): محاکمه چهار نفر به اتهام ارتشا و اعدام یک نفر
  • بیمه ایران (۱۳۹۰ تاکنون): رسیدگی به اتهام‌های کارمندان شرکت بیمه
  • اختلاس سه‌هزار میلیاردی (۱۳۹۰): محکومیت چهارنفر و اعدام متهم اصلی در سال ۹۳
  • بابک زنجانی (۱۳۹۲ تاکنون): متهم به فروش نفت و نپرداختن پول آن به دولت. پرونده باز است
او در گفت‌وگو با برنامه چشم‌انداز بامدادی رادیو بی‌بی‌سی می‌گوید به چند دلیل انتظار نمی‌‎رفت حکم اعدام این‌گونه اجرا شود: "اول این‌که ماه گذشته وکیل آقای خسروی گفته
بود قوه قضاییه مشغول تسویه حساب با امیرخسروی است و اگر آقای خسروی بدهی خود را بدهد، اعدام منتفی می‌شود. دوم، مساله اموالی است که ایشان به خارج کشور فرستاده بود و به نظر می‌رسید قوه قضاییه مشغول رایزنی برای بازگرداندن پول است. و سوم یک متهم دیگر در خارج ایران که انتظار می‌رفت برای چک کردن اطلاعات او و سرپل اصلی پرونده زمان بیشتری لازم باشد."

متهمانی در رده معاون قوه قضاییه

سه روز پیش از اعدام آقای امیرخسروی، غلامحسین محسنی اژه‌ای، دادستان کل ایران خبر داده بود که در این پرونده، افرادی در سطح مدیران عالی بانک‌‌ها، معاون رییس قوه قضاییه، رییس حفاظت اطلاعات قوه قضاییه و تعدادی از نمایندگان مجلس تحت تعقیب قرار گرفتند.
در پرونده اختلاس سه هزار میلیارد تومانی بارها از نقش مقام‌های دولتی سخن به میان آمده بود اما این اولین بار بود که گفته می‌شد کسانی در سطح معاون قوه قضاییه هم تحت تعقیب قرار گرفته‌اند.
علیرضا نامور حقیقی، تحلیلگر سیاسی به موضوع "رانت سیاسی" در این پرونده اشاره می‌کند و می‌گوید "متهم اصلی، ارتباطات سیاسی گسترده‌ای داشت. بدون باز شدن ابعاد پرونده و این ارتباط‌ها، برنامه مبارزه با فساد در ایران پیش نخواهد رفت."

پرونده‌‌ای باز با متهمانی فراری

پرونده اختلاس سه هزار میلیارد تومانی سال ۱۳۹۰ به جریان افتاد و چهار متهم اصلی این پرونده از جمله مه‌آفرید امیرخسروی، بنیان‌گذار شرکت امیر منصور آریا به اعدام محکوم شدند.

دادستان ایران گفته در این پرونده از پانصد نفر بازجویی شده است

از مجموع ۳۹ متهم این پرونده که به اتهامات آنها رسیدگی شد، چهار نفر به اعدام، دو نفر به حبس ابد و بقیه متهمان به تحمل حبس‌های ۲۵ سال، ۲۰ سال، ۱۰ سال و پایین‌تر محکوم شده‌اند.
این پرونده هنوز باز است و هفدهم اردیبهشت پلیس ایران اعلام کرد که پلیس بین‌الملل (اینترپل) یکی از متهمین این پرونده را  دستگیر کرده و تحویل این کشور داده است.
این شخص که "ح. س." معرفی شده بنابر گزارش پلیس ایران در یکی از کشورهای حوزه خلیج فارس شناسایی و بازداشت شده است.
یکی از متهمان دیگر این پرونده، محمودرضا خاوری، مدیرعامل پیشین بانک ملی ایران است که به کانادا رفته است. با آنکه مقام‌های ایرانی می‌گویند که او به طور غیابی محاکمه می‌شود اما پلیس ایران اخیرا گزارش داده که از طریق اینترپل درصدد برگرداندن آقای خاوری به ایران است.

هیچ نظری موجود نیست: