۱۳۹۲/۰۹/۰۱

چه کسانی به سفارت ایران در بیروت حمله کردند؟

در حمله انتحاری به سفارت ایران در بیروت در نوامبر ۲۰۱۳ دست‌کم ۲۲ نفر کشته شدند
 
گردان‌ عبدالله عزام، یک گروه جهادی سنی که با گروه القاعده مرتبط است کلیک مسئولیت انفجارهای اخیر بیروت را به عهده گرفت. رهبر تیپ عبدالله عزام هشدار داده که حملات در لبنان تا زمانی که ایران نیروهای خود را از سوریه خارج نکرده ادامه خواهد داشت. ایران حضور نیروهای خود در سوریه را رد می کند.
گردان‌های عبدالله عزام یک گروه جهادی سنی وابسته به القاعده است. وزارت امور خارجه آمریکا می‌گوید که این گروه در سال ۲۰۰۹ تشکیل شده است.
تصور می‌شود بعضی شاخه‌های این گروه در لبنان و شبه‌جزیره عربستان فعال باشند، و گفته می‌شود شاخه‌ای از آن هم در افغانستان و پاکستان فعال است.
این گروه نام خود را از یکی از بنیان‌گذاران القاعده، و مرشد اسامه بن لادن گرفته است. از ژوئن ۲۰۱۲ (خرداد ۱۳۹۱)، رهبری این گروه را یک تبعه سعودی بنام ماجد بن محمد الماجد در دست داشته است. دست‌کم دو نفر از اعضای این گروه در فهرست تروریست‌های تحت تعقیب وزارت خارجه آمریکا قرار دارند.
گفته می‌شود که صالح القرعاوی، رهبر پیشین این گروه، اوایل امسال پس از آنکه در حمله هواپیماهای بدون سرنشین به منطقه وزیرستان پاکستان در مرز افغانستان به سختی مجروح شد، توسط مقامات سعودی بازداشت شد.
این گروه خود را حافظ مسلمانان سنی می‌خواند و به کرّات با مقصر دانستن گروه حزب‌الله لبنان در موج قتل‌های سیاسی در لبنان، از آنچه سلطه شیعیان بر این کشور می‌خواند، انتقاد کرده است.
گردان‌های عبدالله عزام در سال ۲۰۱۲ در پیامی شهروندان شیعه لبنانی را که احتمال حمایت آنها از دولت سوریه وجود داشت، به مجازات‌های سخت تهدید کرد. این گروه در سال ۲۰۱۱ سوری‌ها را به اعتراض مسالمت‌آمیز تشویق کرد، و گفت که اعمال خشونت‌بار به این قیام لطمه می‌زند. اما این گروه در بیانیه‌ای که در اوت ۲۰۱۱ (مرداد ۱۳۹۰) صادر کرد، با تغییر موضع از معترضان خواست به سلاح دست ببرند.
گردان‌های عبدالله عزام تهدید کرده اند که به اهداف غربی در خاورمیانه حمله خواهند کرد، و همچنین خواهان برپایی قیام در لبنان و سرنگونی حکومت عربستان سعودی شده‌اند. گمان می‌رود که این گروه پشت شماری از حملات موشکی باشد که از جنوب لبنان به اسرائیل انجام می‌گیرد.
همچنین تصور می‌شود که این گروه مسوول حمله انتحاری اوت ۲۰۱۰ (مرداد ۱۳۸۹) به یک تانکر نفتی در خلیج فارس باشد.

هیچ نظری موجود نیست: