۱۳۹۱/۰۵/۱۹

ترفندهایی مؤثر برای آسایش بیشتر در سفرهای هوایی

بسیاری از شرکت‌های هواپیمایی برای دلپذیرتر کردن سفرهای هوایی، خدمات ویژه‌ای به مشتریان ارائه می‌دهند. با این همه ترفندهایی هست که هنگام خرید بلیت می‌توان به کار بست تا در پرواز آسایش بیشتری داشت.

تحمل یک پرواز دو ساعته در هواپیما در کنار یک شخص غریبه‌‌ برای بسیاری از ما کاری دشوار است، به خصوص وقتی که همسفر ناآشنا، اصرار به باز کردن سر صحبت داشته باشد یا اهل شوخی‌های بی‌مزه باشد. خط هواپیمایی هلندی "کی ال ام" از ابتدای سال ۲۰۱۲ با ارائه سرویس "Social Seating" راه‌حلی برای این مشکل یافته است.
مسافرانی که از طریق اینترنت ثبت نام پروازشان را انجام می‌دهند، چنانچه پروفایل فیس بوک و یا LinkedIn خود را وارد کنند، سیستم به صورت خودکار همسفران دیگری را که پروفایل و علایق مشابهی دارند، می‌یابد و این امکان را در اختیار مسافر می‌گذارد تا صندلی مورد نظرش را در کنار این افراد برگزیند.
البته مسافران آمریکایی مدت طولانی‌تری است که با چنین امکانی آشنا هستند. در سایت‌هایی نظیر "planely.com" مسافران پیش از سفر بدون توجه به خط هواپیمایی‌شان با وارد کردن مقصد و پرواز مورد نظرشان می‌توانند با مسافران دیگر همین پرواز آشنا شده و پیشاپیش بدانند در هواپیما در کنار دست چه کسی فاصله تا مقصد را طی می‌کنند.

ایمن‌ترین صندلی‌های هواپیما کدامند؟

هیچ صندلی از لحاظ ایمنی در هواپیما برتر از صندلی‌های دیگر نیست. اما از لحاظ آماری صندلی‌هایی وجود دارند که هنگام فرود اضطراری و یا وقوع آتش‌سوزی در هواپیما شانس بهتری را برای خروج و زنده‌ماندن در اختیار می‌گذارند. این آمار نتیجه تحقیق دانشگاه گرینویچ است که پس از بررسی ۱۰۵ سانحه هوایی و ۲ هزار پروتکل گفت‌وگو با بازماندگان به دست آمده است.

مسافرانی که در قسمت‌جلوی هواپیما (تا ردیف ۵) پشت یا جلوی خروجی‌های اضطراری می‌نشینند، شانس خوبی برای نجات دارند. بیشترین شانس نجات را اما کسانی دارند که درست روی صندلی‌های بغل درب‌های خروج اضطراری و یا یک ردیف جلوتر یا عقب‌تر از آن می‌نشینند.

نتایج این تحقیق نشان داده در صورت وقوع سانحه، سرنشینانی که ۶ ردیف یا بیشتر از خروجی‌های اضطراری فاصله دارند، کمترین شانس را برای زنده‌ماندن دارند.

بدترین صندلی‌های هواپیما کدامند؟

بدترین صندلی‌ها در هواپیما بدون تردید آن‌هایی هستند که روبروی دستشویی‌ها واقع شده‌اند. رفت و آمد مرتب مسافران و بوی نامطبوع نه تنها خواب را از چشمان می‌رباید بلکه اشتهای غذا خوردن را نیز کور می‌کند.
شماری از خطوط هوایی سرویسی را به مشتریان ارائه می‌دهند که ۴۸ ساعت پیش از پرواز می‌توانند منوی غذای خود را از طریق اینترنت یا تلفنی سفارش دهند
 
شماری از خطوط هوایی سرویسی را به مشتریان ارائه می‌دهند که ۴۸ ساعت پیش از پرواز می‌توانند منوی غذای خود را از طریق اینترنت یا تلفنی سفارش دهند
صندلی‌های میانی یک ردیف نیز چندان توصیه نمی‌شود. دسته‌های این صندلی‌ها اغلب به اشغال مسافران سمت راست و چپ در می‌آید، آرنج مسافر دست راستی هنگام غذا خوردن پهلوی نفر وسطی را سوراخ می‌کند و گوشه‌ی روزنامه مسافر دست چپی چشمانش را کور. صندلی‌های نزدیک آشپزخانه نیز چندان مناسب نیستند.

چه پیش و چه پس از پخش غذا میان مسافران، مهمانداران همچنان مشغول گرم کردن، جای دادن یا خالی کردن ظرف‌‌های غذا و نوشیدنی هستند و آسایش چندانی برای مسافر باقی نمی‌ماند. صندلی‌هایی که در ردیف آخر هواپیما، جلوی دیوار‌های جداکننده‌ی آشپزخانه و محل نشستن مهمانداران واقع شده‌اند نیز تنها به مسافرانی توصیه می‌شود که قصد خوابیدن به هنگام پرواز را ندارند، زیرا این دیوارها مانع خواباندن پشتی صندلی و در نتیجه یک خواب راحت می‌شود.

ساکت‌ترین مکان هواپیما

اگر صدای موتورهای هواپیما شما را اذیت می‌کند، همیشه سعی کنید جایی را حداکثر در ردیف‌های جلویی که از موتور دور هستند، رزرو کنید. علاوه بر کمتر شنیدن صدای موتور در این نقطه، شما جزو اولین مسافرهایی خواهید بود که از هواپیما پیاده می‌شوید. در میان هواپیماها، هواپیمای ایرباس A380 کمترین صدا را تولید می‌کند.

چگونه مکان ایده‌آلم را در هواپیما بیابم؟
در تمامی هواپیما حتی در قسمت درجه دو نیز صندلی‌هایی هستند که از بقیه راحت‌ترند. امروزه هنگام خرید اینترنتی بلیط می‌توان به راحتی صندلی مورد نظر را نیز انتخاب و رزرو کرد. در میان سایت‌هایی نظیر seatguru.com یا skytrax.com بر اساس نظرات مسافران صندلی‌ها را با توجه به موقعیت، متحرک بودن پشتی، نزدیکی به پنجره و یا داشتن فضای کافی برای دراز کردن پا ارزیابی می‌کنند که می‌توان از این اطلاعات هنگام انتخاب صندلی مناسب بهره برد.

چگونه می‌توانم سهم غذایم را زودتر بگیرم؟

به آن دسته از کسانی که گرفتن سهم غذا برایشان یکی از نکات مهم پرواز به شمار می‌رود، توصیه می‌شود در ردیف‌های جلویی هواپیما صندلی رزرو کنند، زیرا گاهی در پرواز‌های شلوغ زمانی که مهمانداران با چرخ‌های غذا به ردیف‌های پایانی می‌رسند، گزینه‌های انتخابی چندان زیاد نیستند. البته راه دیگری هم در این میان برای هر چه سریع دسترسی یافتن به غذا در طول پرواز وجود دارد.
در تمامی هواپیما حتی در قسمت درجه دو نیز صندلی‌هایی هستند که از بقیه راحت‌ترند
 
در تمامی هواپیما حتی در قسمت درجه دو نیز صندلی‌هایی هستند که از بقیه راحت‌ترند شماری از خطوط هوایی سرویسی را به مشتریان ارائه می‌دهند که ۴۸ ساعت پیش از پرواز می‌توانند منوی غذای خود را از طریق اینترنت یا تلفنی سفارش دهند. در طول پرواز نخست منوهای غذایی سفارشی، سرو می‌شوند.

خواب راحت روی کدام صندلی‌؟

بهترین صندلی‌ها برای یک خواب راحت و بی‌دردسر در هواپیماهای مسافربری بزرگ اغلب صندلی‌های کنار پنجره در ردیف آخر هستند. پشت این صندلی‌ها را می‌توان بدون ایجاد مزاحمت برای دیگران، به عقب تکیه داد و بدون نگرانی از رفت‌وآمد همسفران در مسیر رفت و برگشت دستشویی تا صندلی، به خواب فرو رفت.

تنگنا هراسی

تصور قرار گرفتن در فضایی تنگ و در میان شمار زیادی از انسان‌ها برای چندین ساعت بر فراز آسمان برای آنهایی که به تنگناهراسی (کلاستروفوبیا) مبتلا هستند، پرواز را به تجربه‌ای ناخوشایند تبدیل می‌کند. به این دسته از افراد توصیه می‌شود که صندلی‌های ردیف‌آخر را برای نشستن انتخاب کنند، زیرا در این مکان اغلب فاصله میان صندلی‌‌ها اندکی بیشتر است و کمتر حس تنگی فضا را منتقل می‌کند.
در صورت اجبار به انتخاب صندلی دیگر در میانه هواپیما توصیه می‌شود که این گروه صندلی‌های کنار راهرو را انتخاب کنند، زیرا از لحاظ روانی این صندلی‌ها تا اندازه‌ای احساس رهایی فوری از تنگی را به مسافر القا می‌کنند، حتی اگر درهای خروج اضطراری دورتر باشند.

تکان‌های هواپیما

در هنگام بلند شدن، به زمین نشستن و یا افتادن در چاله‌هوایی ‌تکان‌های هواپیما بسیاری را دچار حالت تهوع یا سردرد می‌کند. برای این افراد بهترین صندلی‌ها آنهایی هستند که در ردیف میانی هواپیما، درست در کنار بال‌ها قرار دارند. در این قسمت‌ها چرخش هواپیما کمتر احساس می‌‌شود.

۱۳ و نحسی تاریخی
قرن‌هاست که عدد ۱۳ انگ نحسی را با خود به دوش کشیده و در بسیاری از فرهنگ‌ها با دیده‌ی خوش از این عدد استقبال نمی‌شود. با نگاهی دقیق به لوگوی خط هواپیمایی بروکسل که بر روی بدنه‌ی هواپیماهای متعلق به این شرکت نقش بسته می‌توان ۱۴ نقطه را تشخیص داد که در کنار هم حرف b، مخفف نام Brussels Airlines را تشکیل داده‌اند.
زمانی که این شرکت هواپیمایی در سال ۲۰۰۷ آغاز به کار کرد، طراحان تنها از ۱۳ نقطه در طراحی این لوگو استفاده کرده بودند اما زمانی که شماری از مسافران نگرانی خود را از نحسی این عدد به اطلاع مقامات مسئول رساندند، این شرکت تصمیم گرفت تا یک نقطه به نقطه‌های لوگوی خود اضافه کند.
بسیاری از شرکت‌های هواپیمایی از سر ملاحظه نسبت به مسافران خرافاتی خود، از شماره ۱۳ در شماره‌گذاری صندلی‌های خود استفاده نکرده‌اند.

هیچ نظری موجود نیست: