۱۳۹۱/۰۱/۲۵

سفر آقای احمدی نژاد به جزیره ابوموسی در خلیج فارس با واکنش‌های منفی مقامات امارات متحده عربی رو به رو شده است

حسین امیر عبداللهیان، معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه ایران در واکنش به اعتراض کشور امارات متحده عربی به سفر اخیر محمود احمدی‌نژاد، رییس جمهوری ایران، به جزیره ابوموسی، ضمن تاکید بر تحکیم روابط دو کشور، این سفر را یک موضوع "داخلی ایران در چارچوب سفرهای استانی رئیس جمهور" دانست.
ساعاتی پس از انتشار خبر فراخوانده شدن سفیر امارات از تهران، خبرگزاری مهر به نقل از آقای عبداللهیان از تاکید جمهوری اسلامی در توسعه و تحکیم روابط دو کشور و اهمیت گفت‌و‌گوهای دو جانبه به منظور حل و فصل سوء تفاهمات احتمالی خبر داد.
خبرگزاری دولتی امارات متحده عربی، وام، روز پنجشنبه ۲۴ فروردین (۱۲ آوریل) به نقل از وزارت خارجه امارات متحده عربی اعلام کرد که این کشور سفیر خود را از تهران فراخوانده است.
شورای ملی فدرال امارات متحده عربی نیز با انتشار بیانیه‌ای به سفر آقای احمدی نژاد به جزیره ابوموسی اعتراض کرد.
پیشتر، شیخ عبدالله بن زاید آل نهیان، وزیر خارجه امارات متحدۀ عربی سفر آقای احمدی نژاد را نقض آشکار حاکمیت امارات خوانده بود.
خبرگزاری ایسنا نیز گزارش داد که تلویزیون دوبی اسپرت، ساعاتی پس از انتشار خبر فراخوانده شدن سفیر امارات از تهران، از لغو دیدار تیم‌های ملی فوتبال ایران و امارات، که قرار بوده روز ۲۹ فروردین برگزار شود، خبر داده است.
یک روز پیش تر، آقای احمدی نژاد، در جریان "سفر استانی هیات دولت ایران" به استان هرمزگان و سواحل خلیج فارس به جزیره ابوموسی سفر کرد.
آقای احمدی نژاد در سخنرانی در جزیره ابوموسی گفت: "از ۴۰ مصوبه دولت برای شهرستان ابوموسی تا کنون ۲۵ مصوبه اجرا، ۹ مصوبه در دست اجرا و شش مصوبه دیگر نیز هنوز اجرایی نشده است."
او همچنین به افزایش کارهای عمرانی دولت و ایجاد اشتغال در این جزیره اشاره کرد و گفت : "مردم این جزیره باید با همکاری دولت جزیره ابوموسی را به نگین خلیج فارس تبدیل کنند."
روابط امارات متحده عربی و ایران بر سر مالکیت سه جزیره تنب کوچک، تنب بزرگ و ابوموسی در خلیج فارس تنش آمیز بوده است.
سه جزیره ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک تا سال ۱۹۷۱ میلادی تحت الحمایه بریتانیا بود.
پس از عقب نشینی نیروهای نظامی بریتانیا از خلیج فارس، این جزایر به کنترل ایران درآمد.
ایران می‌گوید این جزایر از نظر تاریخی به این کشور تعلق داشته است و در مقابل، امارات متحده عربی مدعی حاکمیت بر این جزایر است.
ایران می گوید مالکیتش بر این جزایر قابل مذاکره نیست اما در عین حال برای گفتگو با امارات برای رفع آنچه سؤتفاهم ها خوانده، آماده است.

هیچ نظری موجود نیست: