۱۳۹۱/۰۱/۱۳

آيت الله خامنه ای چه زمانی و کجا متولد شد؟

آيت الله خامنه ای متولد ۱۳۱۸ و ۷۲ ساله است.
آقای خامنه ای آن گونه که خود در سرشماری سال ۱۳۹۰ به رئيس مرکز آمار ايران گفته، زمان تولدش در شناسنامه، تيرماه درج شده است.
البته آيت الله خامنه ای در بخش خاطرات سايت اينترنتی اش گفته که تاريخ تولد دقيق او فروردين ماه و نه تيرماه است.
محل تولد آيت الله خامنه ای منطقه بازار سرشور مشهد است. اين محله سابقا جزيی از بازار بزرگ مشهد بوده است. آيت الله خامنه ای با وجود اينکه خود، متولد شهر مشهد است، ولی در خانواده ای اصالتا آذربايجانی و اهل خامنه به دنيا آمده است.به همين دليل هم او زبان ترکی را به خوبی صحبت می کند و حتی فيلم شعر گفتن و روضه خواندن او به زبان ترکی هم در اينترنت وجود دارد.
پدر آيت الله خامنه ای چه کسی است و با چه سوابق خانوادگی؟
پدر آيت الله خامنه ای روحانی و سيدی بوده است به نام "سيد جواد حسينی خامنه ای" که در مشهد به حاج آقا سيدجواد تبريزی معروف بوده است. پدر آيت الله خامنه ای ۱۱۷ سال پيش، يعنی سال ۱۲۷۳ هجری شمسی در نجف متولد شده است.ولی او اصالتا متعلق به منطقه خامنه در آذربايجان است.
پدر آقای خامنه ای در سه سالگی همراه پدرش از نجف به تبريز نقل مکان کرده ولی بعدها به مشهد رفته و در آنجا ساکن شده است.منطقه خامنه نيز که خانواده آيت الله خامنه ای اصالتا اهل آنجا هستند، از نظر تقسيمات کشوری حالا جزيی از شهرستان شبستر در استان آذربايجان شرقی است و پنج کيلومتر با شهر شبستر فاصله دارد.
غير از خانواده آيت الله خامنه ای از جمله معروف ترين کسانی که اهل خامنه بوده اند، می توان از خانواده ميرحسين موسوی، آخرين نخست وزير ايران و نيز شيخ محمد خيابانی، از مبارزان دوره مشروطه نام برد که شوهر عمه آقای خامنه ای نيز هست.
پدر آيت الله خامنه ای آن گونه که در سايت اينترنتی رهبری( khamenei.ir ) و نيز سايت مرکز اسناد انقلاب اسلامی ( www.irdc.ir ) درج شده، در سال ۱۳۶۵ و در سن ۹۲ سالگی درگذشت.
آيت الله خامنه ای ازطرف مادر به چه خانواده ای تعلق دارد؟
مادر آيت الله خامنه ای خديجه نام دارد و دختر آيت الله هاشم ميردامادی نجف آبادی بوده که اصفهانی الاصل ولی مقيم مشهد بوده است.برای اطلاعات بيشتر در مورد پدربزرگ مادری آيت الله خامنه ای با سراج الدين ميردامادی ، پسر دايی آيت الله خامنه ای در پاريس گفت و گويی داشتم.
سراج الدين ميردامادی، درباره پدربزرگ خود که پدربزرگ مادری آيت الله خامنه ای نيز هست، چنين می گويد: «پدربزرگ مادری رهبر جمهوری اسلامی مرحوم آيت الله آقاسيدهاشم ميردامادی نجف آبادی، متولد و بزرگ شده نجف اشرف و تحصيل کرده حوزه علميه نجف اشرف بود ولی اصالتا از سادات ميردامادی اصفهانی و به طور مشخص نجف آبادی بود که در حدود ۴۰ سالگی به ايران مهاجرت کرد و در شهر مشهد به کار تبليغ دينی و مذهبی و تحصيل و تدريس و نگارش کتب اسلامی مشغول بود.»
وی می افزاید «مرحوم آيت الله سيدهاشم نجف آبادی ميردامادی در دوره کشف حجاب در زمان رضاشاه هم در مسجد گوهرشاد مشهد مبارزاتی داشت و بعد از مخالفت با مسئله کشف حجاب به سمنان تبعيد شد و در مسجد جامع گوهرشاد سال های سال به اقامه نماز جماعت و تفسير قرآن می پرداخت و کتاب تفسير قرآن خلاصه البيان را هم نگاشته است.»
سراج الدين ميردامادی همچنين درباره مادر آيت الله خامنه ای و ساير فرزندان آيت الله هاشم ميردامادی چنين می گويد: «مرحوم آسيد هاشم نجفی ميردامادی چهار پسرو پنج دختر داشت که مرحومه، خديجه ميردامادی، مادر آيت الله خامنه ای – عمه بنده- هم از جمله دختران وی بوده است. پسران وی، سيد علی، سيدمحمد، سيد حسين و سيدحسن، که سيد حسين – پدر من- در واقع از پسران مرحوم آيت الله سيدهاشم نجفی ميردامادی و از دايی های آيت الله خامنه ای محسوب می شوند.»
مادر آيت الله خامنه ای که متولد سال ۱۲۹۲ بوده در سال ۱۳۶۸ ، تنها دو ماه بعد از شروع رهبری آيت الله خامنه ای درگذشت.

هیچ نظری موجود نیست: