۱۳۹۰/۱۱/۰۹

نوری‌زاد از خامنه‌ای، هاشمی و خاتمی خواست که از مردم عذرخواهی کنند

محمد نوری‌زاد در تازه‌ترین نامه سرگشاده خود از رهبر جمهوری اسلامی خواسته که از مردم پوزش‌ بخواهد. او از هاشمی رفسنجانی، محمد خاتمی، محمود احمدی‌نژاد، مراجع تقلید، نمایندگان مجلس، همه وزرا، همه قاضیان دستگاه قضا به ویژه محمد یزدی و لاریجانی، روحانیان و دستگاه امنیتی نیز خواسته که در این معذرت‌خواهی شرکت کنند، زیرا «اثربخشی تامّ و تمام» این عذرخواهی به همراهی این عده نیاز دارد.
محمد نوری‌زاد بیستمین نامه خود به آیت‌الله خامنه‌ای را منتشر کرده است.
این نامه که «یک خبرخیلی خیلی خوب!» نام دارد طبق معمول ضمن برشمردن مشکلات کنونی، به پند رهبر جمهوری اسلامی می‌پردازد.
نوری‌زاد در این نامه از خامنه‌ای خواسته که از مردم عذرخواهی کند.
وی نوشته است: «خبرخوبِ من همین است. این که رخ به رخِ این مردم تحقیرشده و توسری خورده بایستیم و از آنان پوزش بخواهیم و دلجویی کنیم. این تنها راه بازگشت ما به عرصه‌ی برقراری است. چه این که مردمان ما را بخواهند یا نخواهند. مهم فرا بردن این رسم پوزشگری است. همان خصلت مؤکدی که انبیا برآن تأکید ورزیده‌اند. که اگر خطا کردیم، پوزش بخواهیم و در جهت پاکسازی خطا قدم برداریم. شما را به خدا از این خیرخواهی بزرگ عبور نکنید. و این سخن مرا به حساب سخن یک بریده و پشت کرده به نظام نگذارید. ما و شما روزهای سختی پیش رو داریم. تنها راهی که ما را در این بحران ویرانگر مدد می‌رساند، دلجویی از مردمان است. کورشوم اگر شأن و منزلت شما را با این نوشته خفیف خواسته باشم. شما با بها دادن به این توصیه، قد می‌کشید و سر بر می‌آورید و به دلها پای می‌گذارید. مهم همان قدم نخست است.»
همچنین نوری‌زاد در بخش دیگری از این نامه از دیگر سیاست‌مردان ایرانی هم نام می‌برد که باید در این عذرخواهی شرکت کنند: هاشمی رفسنجانی، محمد خاتمی، محمود احمدی‌نژاد، مراجع تقلید فعلی، نمایندگان مجلس در تمام دوره‌ها، همه وزرا از ابتدا تا کنون، همه قاضیان دستگاه قضا به ویژه محمد یزدی و لاریجانی، روحانیان و دستگاه امنیتی.
نوری‌زاد گفته است که «اثربخشی تامّ و تمام» این عذرخواهی به همراهی این عده نیاز دارد.
وی درباره محمد خاتمی می‌نویسد: «از آن روی که هشت سال تمام اراده‌ی بسیاری از امور کشور به‌دست او بود. او می‌توانست کارها بکند، و نکرد. او می‌توانست آنچنان اوج بگیرد که برای پایین کشیدنش به نفس تنگی بیفتند. او می‌دانست: قطب مخالفِ آن کسی که دروغ می‌گوید، کسی نیست که راست بگوید. بلکه آن کسی است که به رغم راستگویی، راه بر دروغ ببندد. و خاتمی این دومی را نادیده گرفت. خاتمی باید مسوولیت را می‌جوید و فرو می‌برد. که اگر مسموم بود، بالا می‌آورد، و اگر گوارا بود، خود بالا می‌رفت.»
نوری‌زاد در باره هاشمی رفسنجانی می‌نویسد: «بدلیل سهم ونقشی که درهزارتوی انقلاب داشته است. ومی‌شود سر انگشتِ ایشان را درهر حادثه‌ای رصد نمود. وی شاید بیش از همه‌ی ما بداند قافله ای که برقوس یک دایره راه می‌پیماید، نه به گمگشتگی، بل به خود فریبیِ مؤکّد دچار است. چرا که هرچه راه برود، به نقطه‌ی عزیمت خود نزدیکتر می‌شود. نقطه‌ی عزیمتی که ازشادابیِ روز نخست تهی است. خستگی وبی سرانجام مسافران این می‌گوید.»
متن کامل بیستمین نامه محمد نوری‌زاد را می‌توانید در سایت وی بخوانید.

هیچ نظری موجود نیست: