۱۳۹۰/۰۳/۱۰

عزت‌الله سحابی درگذشت


بامداد امروز عزت‌الله سحابی، رئیس شورای فعالان ملی − مذهبی، در بیمارستان مدرس تهران درگذشت. قرار است فردا پیکر او تشیع شود. عزت‌آلله سحابی چهره منتقد حکومت شاه و جمهوری اسلامی بود و بارها به زندان افتاد.
عزت‌الله سحابی از چند هفته پیش به علت خونریزی مغزی در حالت اغما به سر می‌برد. او به دلیل شکستگی استخوان ران از اردیبهشت ماه امسال دربیمارستان بستری بود و پس از عمل جراحی دیگر بهبود نیافت.
سحابی هنگام مرگ ۸۱ سال داشت. او فعاليت سياسی خود را از ۲۸ مرداد سال ۱۳۳۲ آغاز کرد و با تاسيس نهضت آزادی در سال ۱۳۴۰ به اين جریان سیاسی پيوست. از جمله یاران او در شورای مرکزی نهضت آزادی آيت‌الله طالقانی، مهدی بازرگان و يدالله سحابی بودند.
عزت الله سحابی زندانی سیاسی رژیم شاه و جمهوری اسلامی بود و ۱۵ سال را در زندان‌ها سپری کرد. او عضو شورای انقلاب، نماینده مردم تهران در اولین مجلس خبرگان قانون اساسی و دوره اول مجلس شورای اسلامی و رئیس سازمان برنامه و بودجه در دولت موقت مهدی بازرگان بود.
او در سال ۱۳۷۱ نشریه ایران فردا را منتشر کرد که از مهم‌ترین نشریات منتقد حکومت بود و در جریان توقیف سراسری مطبوعات اصلاح‌طلب در اردیبهشت ۱۳۷۹ تعطیل شد.
عزت الله سحابی در سال ۱۳۶۹ و در زمان مسئولیت سعید امامی، معاون وزیر وقت وزارت اطلاعات، بازداشت و چند ماه تحت بازجویی‌های سنگین قرار گرفت. او مجددا در سال ۱۳۷۹ همراه با گروهی ۴۰ نفری از فعالان ملی – مذهبی بازداشت شد و بعد از تحمل دو سال حبس، با وثیقه ۲۰۰ میلیون تومانی آزاد گردید. اتهام او مانند بسیاری از منتقدان جمهوری اسلامی «برهم زدن امنیت کشور، تبلیغ علیه نظام و توهین به مسئولان» بود.
او در فروردین ماه سال گذشته، در نامه سرگشاده ای نوشت: «تحمل حوادث و دردهایی که در این نه ماهه بر این سرزمین و فرزندانش رفته، برای من در این سنین آخر عمر بسی سخت و ناگوار است».

هیچ نظری موجود نیست: