۱۳۹۰/۰۱/۰۵

قطعی شدن حضور پنج رئیس‌جمهوری در جشن نوروز در تهران

با وجود ادامه مخالفت برخی چهره‌های محافظه‌کار با برگزاری جشن جهانی نوروز در تهران، مقامات دولت ایران از قطعی شدن حضور رؤسای جمهوری ۵ کشور و ادامه برنامه‌ریزی‌ها برای برگزاری این جشن در روز یکشنبه، هفتم فروردین ماه خبر داده‌اند.
دولت ایران اولین جشن جهانی نوروز را سال گذشته و به دنبال ثبت روز جهانی نوروز در تقویم سازمان ملل متحد برگزار کرد و سال ۱۳۹۰ دومین سال متوالی است که این جشن به میزبانی ایران و با دعوت از مقامات عالی‌رتبه کشورهای همسایه برگزار می‌شود.
پیش از این، مقامات رسمی ایران اعلام کرده بودند که از سران ۱۲ کشور برای شرکت در جشن جهانی نوروز دعوت کرده‌اند.
خبرگزاری مهر روز پنجشنبه چهارم فروردین (۲۴ مارس) به نقل از محمدرضا فرقانی، مدیرکل امور بین‌الملل جشن جهانی نوروز که مدیر کل امور بین‌الملل دفتر رئیس جمهوری ایران هم هست، از قطعی شدن حضور رؤسای جمهوری کشورهای تاجیکستان، افغانستان، ترکمنستان، ارمنستان و عراق در این جشن خبر داده است.
در اولین جشن جهانی نوروز در روز هفتم فروردین سال گذشته، رؤسای جمهوری کشورهای تاجیکستان، عراق، ترکمنستان و افغانستان حضور داشتند.
به گفته آقای فرقانی، در جشن امسال، معاون نخست‌وزیر قرقیزستان، ولیعهد قطر، وزیر امور خارجه عمان و یکی از مقامات کشور جمهوری آذربایجان هم شرکت خواهند کرد.
در هفته‌های پایانی سال گذشته، اعلام خبر برگزاری جشن جهانی نوروز در تخت جمشید از سوی دولت ایران، انتقاد چهره‌های روحانی و سیاسی محافظه‌کار را به دنبال داشت.
برخی مخالفان، برگزاری این جشن را با برگزاری جشن‌های ۲۵۰۰ ساله در زمان حکومت محمدرضا شاه پهلوی در ایران مقایسه کردند.
آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران هم در سخنرانی نوروزی خود در مشهد، به برگزاری مراسم نوروز اشاره‌ای کلی کرده و گفته بود: "حوادث تلخی که در برخی از کشور‌ها نسبت به مردم انجام می‌گیرد ـ در بحرین نسبت به مردم عزیز آنجا، در یمن، در لیبی ـ عید را بر ما گوارا نمی‌کند و مانع از این است که انسان شادی عید را به تمامه احساس کند."
در یکی از آخرین مخالفت‌ها با برگزاری جشن جهانی نوروز، احمد توکلی، رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، با اشاره به اظهارات آیت‌الله خامنه‌ای، به خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفته بود: "اگرچه برنامه‌ریزی‌های گسترده‌ای برای برگزاری جشن نوروز از سوی دولتمردان تدارک دیده شده است، ولی از احمدی‌نژاد می‌خواهم که برای حفظ موقعیت و آبروی خود، از برگزاری این جشن جلوگیری کند."
حمید رسایی، سخنگوی فراکسیون انقلاب اسلامی مجلس شورای اسلامی هم برگزاری جشن نوروز را در شرایط عادی، امری قابل تقدیر خوانده، ولی به خبرگزاری فارس گفته است که "با توجه به قتل عام مسلمانان، از رئیس جمهوری می‌خواهیم که عنوان جشن نوروز را تغییر دهد و رسما برگزاری مراسم جشن به این مناسبت را لغو کند."
در مراسم رونمایی از منشور کوروش در شهریور ماه گذشته، محمود احمدی نژاد چفيه خود را بر گردن "کوروش نمادین" انداخت با این حال، سایت رسمی جشن جهانی نوروز، با انتشار خبرهایی به نقل از مقامات دولتی ایران، از برنامه‌ریزی کامل برای برگزاری این جشن خبر داده است.
مدیر کل امور بین‌الملل دفتر رئیس جمهوری ایران، برگزاری جشن‌های جهانی نوروز را در راستای تئوریزه کردن "دیپلماسی نوروز" و از دستاوردهای دولت ایران خوانده است.
گفته می شود که اقدامات دولت ایران تحت عنوان "دیپلماسی نوروز" به پیشنهاد اسفندیار رحیم مشایی، رئیس دفتر رئیس جمهوری ایران در پیش گرفته شده است.
محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری ایران در شهریورماه سال گذشته و در جریان مراسم رونمایی از منشور کوروش در تهران، چفیه‌ای به گردن "کوروش نمادین" انداخت که این اقدام، به عنوان بخشی از سیاست جدید دولت ایران برای تاکید بر "ملی گرایی" و "هویت ایرانی" ارزیابی شد.

۱ نظر:

fadayemam گفت...

فتنه احمدی‌نژاد. سلام، الان تازه متوجه شدم چرا در سالروز وفات امام خمینی ، حضرت امام خامنه‌ای فرمودند که خود امام خمینی بارها فرمودند اشتباه کردند و منظور ایشان از این حرف چه بود . با رفتار اخیر رئیس جمهور بالاخره روشن شده است که احمدی‌نژاد با دادن نتایج آرا دروغی انتخابات به امام خامنه‌ای، باعث شدند که حضرت امام خامنه‌ای در ملا عام اعلام کنند که حمایت از احمدی‌نژاد بعد از انتخابات، اشتباه بوده است. فتنه اصلی‌ زیر سر احمدی نژاد و خائنین امثال خودش بوده و هست.ای کاش دسته احمدی‌نژاد هم سر به خیابان بگذارند شخصاً ترتیب ایشان را هم از پشت بام خواهم داد. سرباز ولایت من هستم نه آن مشائی دزد.