۱۳۸۹/۱۲/۲۹

لغو سفر رحیم مشائی به آمریکا

خبرگزاری مهر امروز ۲۸ اسفند (۱۹ مارس)، دلیل لغو این سفر را "مخالفت‌های صورت گرفته" با سفر اسفندیار رحیم مشایی به آمریکا ذکر کرد، اما در مورد این "مخالفت ها" توضیح بیشتری نداد.
در روایتی متفاوت، خبرگزاری ایرنا به نقل از محمد حسن صالحی، معاون ارتباطات و اطلاع رسانی دفتر رییس جمهوری ایران نوشت: "با توجه به تغییرات ایجاد شده در برنامه‌های دبیر کل سازمان ملل متحد، سفر آقای رحیم مشائی به نیویورک به زمان دیگری موکول شده است."
آقای رحیم مشایی پنج روز پیش با بیان اینکه از طریق وزارت امور خارجه و نمایندگی‌ جمهوری اسلامی در نیویورک برنامه‌ای به مناسبت نوروز در آمریکا تدارک دیده شده، گفته بود: "از ما دعوت شده که در این برنامه شرکت کنیم."
پیش از آن یک مقام ارشد وزارت امور خارجه آمریکا در گفتگو با بی‌بی سی تایید کرده بود که یک هیات سیاسی دولت ایران برای سفر به نیویورک تقاضای ویزا کرده است.
وزارت امور خارجه آمریکا از اظهار نظر درباره علت درخواست سفر این هیات ایرانی به نیویورک و اینکه آیا با درخواست ویزای آنها موافقت می‌شود یا نه، خودداری کرده بود.
خبرگزاری مهر در خبر امروز خود راجع به لغو سفر آقای رحیم مشائی به ایالات متحده، نوشته است که مسئولان نهاد ریاست جمهوری و هم چنین دبیر شورای عالی ایرانیان (به ریاست آقای رحیم مشائی) تاکنون پاسخی به سوالات این خبرگزاری در مورد جزئیات و دلایل این تصمیم نداده‌اند.
یازده روز پیش یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا در گفتگو با بی‌بی سی تایید کرده بود که یک هیات سیاسی دولت ایران برای سفر به نیویورک تقاضای ویزا کرده استمحمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری ایران در سفرهای مکرر خود به آمریکا، نسبت به ملاقات و مناظره با مقام‌های آن کشور ابراز تمایل کرده؛ اما تاکنون هیچ دیدار دوجانبه‌ای بین مقام‌های ارشد دو کشور در آمریکا انجام نشده است.
خبر لغو سفر آقای مشائی به آمریکا در زمانی اعلام می‌شود که مخالفت محافظه کاران سنتی با تصمیم دولت برای برگزاری جشنواره نوروز در تخت جمشید بالا گرفته است.
عده‌ای از منتقدان، تصمیم به برگزاری این مراسم را، همزمان با کشته شدن شیعیان معترض بحرینی توسط دولت آن کشور، نامناسب دانسته و خواستار لغو آن شده‌اند.
عده‌ای دیگر از مخالفان، بزرگداشت نوروز در تخت جمشید را یادآور برگزاری جشن‌های ۲۵۰۰ ساله در زمان حکومت شاه سابق ایران دانسته و به عنوان نمونه‌ای از اقدامات محمود احمدی‌نژاد و رئیس دفتر او اسفندیار رحیم مشائی در ترویج "ملی گرایی"، مورد انتقاد قرار داده‌اند.
گروهی از منتقدان می‌گویند که هواداران دولت با تأکید بر ملی گرایی ایرانی، از جمله تجلیل کم سابقه از کورش هخامنشی، قصد دارند که آرای مخالفان حکومت مذهبی ایران را در انتخابات آینده ریاست جمهوری، به نفع طیف خود جذب کنند.

هیچ نظری موجود نیست: