۱۳۸۹/۰۹/۲۹

مشایی بذرپاش را هم رفتنی کرد

سایت روز: یک هفته پس از برکناری منوچهر متکی، وزیر امور خارجه، مهرداد بذرپاش، منتقد اسفندیار رحیم مشایی و رئیس سازمان ملی جوانان هم به عنوان دومین عضو دولت احمدی نژاد در آخرین جلسه هیات دولت از سوی وی برکنار شد؛ خبری که بلافاصله پس از انتشار، از خروجی یک خبرگزاری رسمی و یک سایت اصولگرا حذف و بعد از ساعاتی دوباره منتشر شد.
بذرپاش قبل از انتشار خبر برکناری اش درحاشیه جلسه عصردیروز هیات دولت درباره خبر برخی منابع مبنی بر تغییر سازمان ملی جوانان گفته بود: "رفتنم از این سازمان محتمل است و تا پایان جلسه امروز هیأت دولت این موضوع قطعی می‌شود." بعد از این اظهارات بود که تابناک، سایت نزدیک به محسن رضائی، برکناری رئیس سازمان ملی جوانان را قطعی اعلام کرد.
بذرپاش: چیزی به من ابلاغ نشده
به گزارش تابناک، محمود احمدی نژاد در جلسه دیروز هیات دولت در پی انتقاد مهرداد بذرپاش از برخی دخالت های اسفندیار رحیم مشایی در امورات سازمان ملی جوانان، دستور به برکناری وی داده است.
این سایت در ادامه به نقل از برخی منابع خبری افزوده فرحناز تركستانی، معاون دانشجویی و فرهنگی وزارت بهداشت را به عنوان یكی از گزینه های جایگزین بذرپاش معرفی کرده اند. وی خواهر زن حمید بقایی مسئول سازمان میراث فرهنگی و گردشگری است.
هر چند حکم برکناری معاون احمدی نژاد تا این لحظه منتشر نشده است، اما خبر برکناری وی را بعد از تابناک خبرگزاری
ایرنا و سایت رجانیوز تائید کردند؛ خبرهایی که ساعاتی بعد، از خروجی ایرنا حذف و چند ساعت بعد مجددا منتشر شد.
سایت الف نیز که که همزمان با انتشار خبر به نقل از خبرگزاری دانشجو این خبر را تائید کرده بود، پس از حذف آن از دیگر خبرگزاری ها با انتشار
عکسی از خبر منتشر شده توسط ایرنا، در خبری جداگانه با عنوان "خبرگزاری دولت/ بذرباش برکنار شد" اقدام به باز انتشار این خبر کرد.
خبرگزاری ایرنا در خبری که دوباره آنرا منتشر کرد، به نقل از یک منبع آگاه نوشت مهرداد بذرپاش، رئیس سازمان ملی جوانان از سمت خود برکنار شد. منبع آگاه خبرگزاری جمهوری اسلامی گفته: "هنوز تصمیمی در مورد جانشین احتمالی وی گرفته نشده است."
جالب اینکه در ادامه خبر خبرگزاری رسمی ایرنا آمده است: "به رغم انتشار خبر برکناری مهرداد بذرپاش از سمت خود، منابع رسمی تا کنون در این زمینه گزارشی را منتشر نکرده اند."
فارس، خبرگزاری وابسته به نیروهای امنیتی نظامی اما ساعت پایانی شب گذشته با اضافه کردن اینکه "در جلسه هیات دولت پیشنهادی درباره سمت جدید به بذرپاش نشده است" خبر برکناری بذرپاش را تائید کرد.
مهرداد بذرپاش در سال 84 به عنوان رئیس گروه مشاوران جوان ریاست جمهوری و در سال 86 نیز به عنوان مدیر عامل شرکت پارس خودرو و عضو هیات مدیره گروه خودرو سازی سایپا منصوب شد. او که متولد 1359خورشیدی است سابقه عضویت در بسیج دانشجویی دانشگاه شریف تهران و همچنین صاحب امتیازی روز نامه "وطن امروز" را در کارنامه خود دارد.
بذرپاش در سومین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر تهران ریاست ستاد ائتلاف "رایحه خوش خدمت" متشکل از حامیان احمدی نژاد را به عهده گرفت. او در این ائتلاف بعنوان نامزد ورود به شورای شهر حضور داشت که با شکست در انتخابات از ورود به شورای شهر تهران بازماند.
به نوشته خبرآنلاین، برکناری "غیر مترقبه" این عضو دولت احمدی نژاد بعد از آن می آید که وی هفته گذشته نیز از سمت عضویت در هیات مدیره سایپا کنار گذاشته شد.
با این حال بذرپاش روز یکشنبه درباره خبر برخی منابع مبنی‌ بر تغییرات در سازمان ملی جوانان به واحد مرکزی خبر گفته است: "دیروز و امروز هنوز چیزی به اینجانب ابلاغ نشده است و من از ساعت 12 امروز تاکنون در شش جلسه هیأت دولت شرکت کرده‌ام."
رئیس سازمان ملی جوانان با یادآوری کردن اینکه "از چند وقت پیش به این جمع‌بندی رسیده‌ایم" گفت: "در پایان جلسه امروز هیأت دولت که ساعتی دیگر خواهد بود، ماندن یا رفتنم به‌طور دقیق مشخص خواهد شد."

جدیدترین قربانی آقای میم
هنوز از علت اصلی برکناری بذرپاش خبری منتشر نشده، اما به نوشته برخی سایت های خبری احتمال می رود اختلافات معاون احمدی نژاد با اسفندیار رحیم مشایی، منجر به برکناری او شده باشد.
در همین راستا سایت فردا نیوز نوشت: "بذرپاش در تابستان ۸۸ همزمان با انتصاب مشایی به معاون اولی، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان ملی جوانان شد. با انتصاب وی، برخی منابع از «نارضایتی و حضور کمرنگ» وی در سازمان ملی جوانان گزارش کردند."
این سایت اصولگرا پیشتر نیز از اختلافات بذرپاش و مشایی و احتمال برکناری "این یار مورد اعتماد احمدی نژاد" خبر داده بود. فردا نیوز در شهریور ماه نوشت: "اسفندیار رحیم مشایی رئیس دفتر رئیس جمهور که بذرپاش را چندان هماهنگ و هم‌سو با جریان خود نیافته است، بهانه‌هایی در خصوص دوران مدیریت او بر شرکت پارس خودرو و سایپا یافته تا از این طریق عذر خدمت او در حلقه یاران رئیس‌جمهور را بخواهد."
پس از قوت گرفتن شایعه برکناری بذرپاش، سایت آفتاب به نقل ازسید امیرحسین مدنی، مدیر کل روابط عمومی سازمان ملی جوانان اعلام کرد: "مهرداد بذرپاش به عنوان معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان ملی جوانان با قوت به کار خود ادامه خواهد داد."
اینک اما پس از قطعی شدن حذف بذرباش از کابینه احمدی نژاد، جهان نیوز، سایت نزدیک به اطلاعات سپاه در خبری با عنوان "جدیدترین قربانی آقای میم" این سئوال را پیش کشیده است: "سؤالات بسياري با اين عزل هاي ناگهاني در اذهان علاقه مندان به دولت ايجاد شده است كه ريشه برخي از اين جابجايي ها را به يك دليل مشترك پيوند مي زند."
گزارش ها در مورد عزل رئیس سازمان ملی جوانان و ارتباط آن با اختلافات وی با اسفندیار رحیم مشایی در حالی منتشر می شود، که شش روز پیش منوچهر متکی، وزیر امور خارجه توسط محمود احمدی نژاد از سمت خود
برکنار شد.
شماری از تحلیگران و ناظران سیاسی اختلافات میان منوچهر متکی و برخی نزدیکان احمدی نژاد مانند اسفندیار رحیم مشایی و حمید بقایی در ماه های گذشته و همزمان با انتصاب "نمایندگان ویژه رئیس جمهور" در مناطق مختلف بین المللی، را بی ارتباط با برکناری وزیر امور خارجه ندانستند.
در همین راستا روزنامه کیهان با انتشار مطلبی با عنوان
"با کدام توجیه؟!" به قلم حسین شریعتمداری به صورت تلویحی، رئیس دفتر احمدی نژاد را به عنوان مقصر اصلی برکناری متکی معرفی کرد.
مدیرمسئول کیهان در این خصوص با اشاره به مخالفت آیت الله خامنه ای با انتصاب نمایندگان ویژه احمدی نژاد در سیاست خارجی، نوشت: "پس از تأکید رهبرمعظم انقلاب بر اجتناب و پرهیز دولت از موازی کاری در سیاست خارجی، رئیس جمهور محترم احکام صادره را لغو و مسئولیت نمایندگان ویژه را به «مشاور» تغییر داد. ولی سه روز قبل، آقای اسفندیار رحیم مشایی حامل پیام رئیس جمهور به ملک عبدالله پادشاه اردن بود. این مأموریت آقای مشایی با جایگاه رسمی وی به عنوان رئیس دفتر رئیس جمهور همخوانی چندانی ندارد و به پست و جایگاه «مأمور ویژه» شبیه تر است شاید این مأموریت با اعتراض آقای متکی روبرو شده باشد!"
پیش از این نیز برخی رسانه ها، اسفندیار رحیم مشایی، رئیس دفتر احمدی نژاد را عامل عزل دو عضو دیگر دولت احمدی نژاد یعنی محمد حسین صفارهرندی وزیر سابق فرهنگ و ارشاد و محسنی اژه ای، وزیر سابق کشور در آخرین روزهای کابینه نهم معرفی کرده بودند.
خبر آنلاین در گزارش دیروز خود در مورد برکناری بذرپاش، با یادآوری نمونه هایی که رئیس کنونی دفتر احمدی نژاد در حذف آنها از کابینه نقش داشته، نوشته است: "آخرین مورد به مردادماه سال گذشته بازمی‌گردد که محسنی اژه‌ای، وزیر سابق کشور وصفارهرندی، وزیر فرهنگ سابق از دولت نهم و پس از آن لنکرانی وزیربهداشت و وزیر رفاه بدلیل مخالفت با مشایی از قطار دولت دهم پیاده شدند."
این سایت می افزاید: "اگر علی ذبیحی، رئیس سابق سازمان تامین اجتماعی و منوچهر متکی، وزیر سابق امورخارجه را هم به این لیست اضافه کنیم، باید مهرداد بذرپاش را هفتمین نفری دانست که به دلیل اختلاف با مرد مورد اعتماد رئیس‌جمهور، از سمت خود برکنار می‌شود."
و بالاخره اینکه سایت اصولگرای
"شفاف" با انتشار خبر برکناری مهرداد بذرپاش رئیس سازمان ملی جوانان و ارتباط آن با اسفندیار رحیم مشایی نوشت: "برخی تحلیلگران سیاسی موج جدید تغییرات در دولت دهم را در جهت افزایش یکدستی دیدگاه های اعضای کابینه با اسفندیار رحیم مشایی یار محبوب رئیس جمهور ارزیابی می کنند که ممکن است با نگاهی به یکدست سازی دولت برای انتخابات آتی ریاست جمهوری باشد."

هیچ نظری موجود نیست: