۱۳۸۹/۰۵/۱۸

محمد مصطفایی وارد نروژ شد

محمد مصطفایی، وکیل دادگستری که اخیرا به طور مخفیانه به ترکیه رفته بود، اکنون وارد نروژ شده است.
آقای مصطفایی که از منتقدان دستگاه قضایی ایران است، روز یکشنبه در یک کنفرانس خبری در اسلو پایتخت نروژ گفت که در ایران دفاع از صدها موکل، از جمله کسانی که به خاطر جرایمی در نوجوانی با اعدام روبرو بودند را به عهده داشته است. او گفت: "اما پاداش من به خاطر این تلاش ها چه بود؟ حکم جلب من و دستگیری همسر و برادر همسرم به خاطر آنکه نمی توانستند من را دستگیر کنند. او گفت که پس از فرار با اتومبیل، اسب و پای پیاده به ترکیه، با کمک سفارت نروژ در این کشور با روادید معمولی به نروژ رفته است. آقای مصطفایی پیش از ترک ایران از جمله وکالت سکینه محمدی آشتیانی که به اتهام زنای محصنه به سنگسار محکوم شد را به عهده داشته است. با اوجگیری درخواست های جهانی برای لغو اعدام خانم آشتیانی، گفته می شود او فعلا از سنگسار نجات پیدا کرده است.
آقای مصطفایی گفت یک هفته قبل پس از آنکه مقام ها همسرش، فرشته، را زندانی کردند به ترکیه رفت. به گفته آقای مصطفایی، همسرش روز شنبه آزاد شد و او انتظار دارد همسر و دختر هفت ساله اش نهایتا در نروژ به او ملحق شوند.
جوناس گار استوئر وزیر خارجه نروژ روز یکشنبه گفت که از به سلامت رسیدن محمد مصطفایی به نروژ خوشحال است. او به خبرگزاری رویترز گفت: "اما ما همچنان نگران سرنوشت سایر مدافعان حقوق بشر در ایران و البته موکلان آنها هستیم و بر آنها تمرکز داریم."
آقای مصطفایی پس از آنکه روز دوم مرداد (۲۴ ژوئیه) برای ارائه توضیحاتی به دادستانی تهران احضار شده بود، ناپدید شد. او صدور حکم جلب و ممنوع الخروج شدن خود را به عنوان دلایل خروجش از ایران و درخواست پناهندگی در ترکیه اعلام کرد. روز شنبه گزارش شد که علاوه بر همسر، برادر زن و پدرزن آقای مصطفایی نیز آزاد شده اند. فرشته و فرهاد حلیمی از روز دوم مرداد در بازداشت بودند و پدر آنها نیز چند روز بعد توسط نیروهای امنیتی دستگیر شد.

هیچ نظری موجود نیست: