۱۳۸۹/۰۵/۲۰

هما: هواپیماهای مورد ابهام اتحادیه اروپا جایگزین شده اند

اتحادیه اروپا بخشی از ناوگان هما را با ضوابط ایمنی پرواز منطبق ندانسته است
شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران - هما - گفته است که پروازهای این شرکت به اتحادیه اروپا با هواپیماهای جدید ادامه دارد.
روز چهارشنبه، 20 مرداد (11 اوت)، خبرگزاری مهر به نقل از فرهاد پرورش، مدیر عامل هما، گزارش کرد که این شرکت در پروازهای خود به کشورهای اتحادیه اروپا، هواپیماهای جدیدی را به جای هواپیماهای "مورد ابهام" کمیته بازرسی و ایمنی هوانوردی اتحادیه اروپا - سافا - به کار گرفته است.
اظهارات آقای پرورش در پی اطلاعیه کمیسیون حمل و نقل اتحادیه اروپا در مورد ممنوعیت پرواز هواپیماهای بوئینگ 747 ، بوئینگ 727 و ایرباس 320 متعلق به شرکت هواپیمایی ایران به کشورهای عضو اتحادیه منتشر می شود.
این تصمیم در ماه ژوئیه سال جاری اعلام شد و اتحادیه اروپا دلیل آن را منطبق نبودن شرایط فنی این هواپیماها با ضوابط مورد نظر این اتحادیه و عدم اطمینان از ایمنی پرواز با آنها اعلام کرده بود.
مدیرعامل هما در مصاحبه با خبرگزاری مهر گفته است که با وجود تصمیم سافا، پرواز در تمامی خطوط سابق هما همچنان ادامه دارد و هیچیک از خطوط پروازی این شرکت به این دلیل لغو نشده است.
ناوگان فعال هما، علاوه بر هواپیماهای بوئینگ 747 و 727 و ایرباس 320، دارای هواپیماهایی از نوع ایرباس 300، ایرباس 310، فوکر و توپولف نیز هست اما مدیرعامل هما مشخص نکرده است که کدامیک از این نوع هواپیماها جایگزین هواپیماهای ممنوع شده است.
همچنین، وی نگفته است که آیا هواپیماهایی که اتحادیه اروپا آنها را فاقد ایمنی پرواز تشخیص داده در مسیرهای دیگری به کار گرفته می شوند یا از سرویس خارج شده اند.
آقای پرورش در عین حال گفت که در حالی که در تابستان سال گذشته، "به دلایل مختلف" از تعداد مسافران هما کاسته شده بود، این تعداد در سال جاری افزایش یافته و حتی از میزان قبل هم فراتر رفته است.
وی افزود که قرار است این شرکت چند خط جدید پروازی نیز برقرار کند که از جمله شامل دو خط جدید به مقصد کشورهای همسود (جمهوری های شوروی سابق) است.
شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی - که تا پیش از انقلاب سال 1979 شرکت هواپیمایی ملی ایران (هما) نام داشت - یک شرکت دولتی و بزرگترین شرکت حمل و نقل هوایی ایران است.
تعداد هواپیماهای فعال و در دست خرید این شرکت در حال حاضر به بیش از پنجاه فروند می رسد اما بخش قابل توجهی از آنها، هواپیماهای فرسوده ای هستند که سال ها پیش خریداری شده اند.
به دلیل تحریم تجاری آمریکا و منع صدور وسایل و تجهیزات دارای کاربرد دوگانه نظامی و غیرنظامی، دولت آمریکا فروش هواپیماهای جدید آمریکایی و هواپیماهای دارای برخی تجهیزات ساخت آمریکا را به ایران ممنوع کرده است.
هواپیماهای این شرکت در سال های پس از انقلاب گرفتار تعدادی سوانح هوایی بوده که برخی مقامات ایرانی آنها را به عدم دسترسی به تجهیزات و وسایل یدکی ساخت آمریکا نسبت داده اند هر چند در سال 2006، دولت وقت آمریکا اعلام کرد که به منظور حفظ ایمنی پرواز، صدور قطعات مورد نیاز هواپیماهای مسافربری به ایران مجاز است.

هیچ نظری موجود نیست: