۱۳۸۹/۰۴/۲۳

انتقاد روزنامه آلمانی از حضور ضرغامی در آلمان

بازدید ضرغامی، رئیس صدا و سیمای جمهوری‌اسلامی، از شبکه‌های اول و دوم تلویزیون آلمان، در پی اعتراض اپوزیسیون ایرانی، انتقاد رسانه‌های آلمانی را نیز برانگیخته است. زوددویچه تسایتونگ، این اقدام را "کجراهه" خوانده است.
عزت‌الله ضرغامی، رئیس صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، روزهای ششم و هفتم ژوئیه به دعوت روسای شبکه‌های اول و دوم تلویزیون آلمان، از مراکز این دو شبکه در اشتوتگارت و ماینس بازدید کرد. روسای دو شبکه آلمانی، از ضرغامی خواستند که در مسیر گشایش دفاتر آن‌ها در تهران اقدام کند.

متهم به «سانسور و جعل واقعیات»

دیدار ضرغامی در آغاز اعتراض شدید اپوزیسیون ایرانی را برانگیخت. گروهی از معترضان اعلام کردند که با ارسال یک نامه مشترک از مقامات آلمانی خواهند خواست که در مورد دلیل دعوت از کسی که متهم به "سانسور اطلاعات و جعل واقعیات" است، توضیح بدهند. برخی نیز در شبکه‌های اینترنتی تهدید کردند که اگر مقامات آلمانی توضیح قانع‌کننده‌ای ندهند، حدود ۱۲۰ هزار ایرانی مقیم آلمان را به عدم پرداخت هزینه ماهانه استفاده از تلویزیون دعوت خواهند کرد.
واکنش انتقادی به بازدید رئیس صدا و سیما از شبکه‌های تلویزیونی آلمان، اکنون به رسانه‌های آلمانی نیز سرایت کرده است. روزنامه زوددویچه که یکی از پرنفوذترین روزنامه‌های سراسری آلمان است، در مقاله‌ای با عنوان "کجراهه"، روسای دو شبکه تلویزیونی آلمان را مورد انتقاد قرار داده و عمل آن‌ها را در دعوت از ضرغامی "حیرت‌آور" خوانده است.

«تبلیغاتچی حکومت»

زوددویچه تسایتونگ نوشته است: «معمولا عزت‌الله ضرغامی رئیس تلویزیون ایران آدمی نیست که کسی قلبا آرزوی دیدن او را در شبکه‌های تلویزیونی همگانی آلمان داشته باشد. ضرغامی عضو سپاه پاسداران است. او در ایران تبلیغات حکومتی را در چنگ دارد و راه‌های زیادی برای فشار بر انتقال اطلاعات می‌شناسد تا تصویر مطلوبی از دولت ارائه دهد.»
در ادامه این مقاله آمده است: «این که او ظرف یک هفته همزمان مورد استقبال روسای دو شبکه همگانی قرار می‌گیرد، به بیانی محتاطانه، حیرت‌آور است. او روز سه‌شنبه (۶ ژوئیه) در اشتوتگارت میهمان پتر بودگاست رئیس شبکه "زودوست" (جنوب غربی) بود و اجازه یافت روز چهارشنبه با استقبال و پذیرایی مارکوس ششتر رئيس شبکه دوم در ماینس روبرو شود.»

دفاتر تلویزیون‌های آلمان در تهران

زوددویچه تسایتونگ پس از نقل جزئیات دیدارهای ضرغامی نوشته است: «ممکن است علاقه شبکه دوم آلمان به ایجاد یک دفتر خبری در تهران در این دیدار نقشی داشته باشد، اما آلکساندر اشتوک سخنگوی شبکه دوم، که گفت‌وگو‌ها را حرفه‌ای، دوستانه و جالب طبقه‌بندی کرده، می‌گوید که در این مورد صحبتی نشده است.»
زوددویچه تسایتونگ در بخشی دیگر از مقاله خود به نقل از کریستیان ریکرتز، یکی از مسئولان خبرنگاران بدون مرز نوشته است: «ما از تلاش برای فراهم ساختن پیش‌شرط‌ های گزارش‌رسانی مستقل از ایران استقبال می‌کنیم. اما استقبال از مهم‌ترین نمایندگان تلویزیون دولتی ایران یک کجراهه است.»
ریکرز تلویزیون دولتی ایران را "مهم‌ترین ابزار تبلیغات رسمی، جعل واقعیات و سرکوب" دانسته و شبکه‌های اول و دوم تلویزیون آلمان را متهم کرده که پس از یک‌سال سانسور و تعقیب شدید در ایران، پیام غلطی به قربانیان سرکوب دولتی داده‌اند.
به گزارش زوددویچه تسایتونگ، یک هفته پیش از دیدارهای ضرغامی از تلویزیون‌های آلمان، خبر بازدید وی از تلویزیون هلند توفان به‌پا کرد، اما پس از اعتراضات گسترده، این دیدار لغو شد.

هیچ نظری موجود نیست: