۱۴۰۲/۰۲/۰۳

روسیه به اقدام آلمان در اخراج دیپلمات‌های روسی از برلین متقابلا پاسخ داد ..

وزارت خارجه روسیه، شنبه دوم اردیبهشت اعلام کرد که این کشور تصمیم گرفته است به اخراج د‌سته‌جمعی دیپلمات‌های خود از برلین، واکنش نشان دهد. در بیانیه این وزارت‌خانه آمده است:
«دستگاه‌های ذی‌ربط آلمان بار دیگر کارمندان نمایندگی‌های دیپلماتیک روسیه در آلمان را به شکل دسته‌جمعی اخراج کردند. ما این اقدامات برلین در راستای تداوم تخریب تمامیت مناسبات روسیه و آلمان را به شدت محکوم می‌کنیم.»
در این بیانیه به تعداد دیپلمات‌های مشمول این اخراج دسته‌جمعی، اشاره نشده است. روابط میان مسکو و برلین که عمده‌ترین خریدار نفت و گاز روسیه بود، از زمان آغاز تهاجم به اوکراین در فوریه 2022 و اعمال تحریم‌های غرب علیه مسکو، دچار تیرگی و تنش شده است. وزارت خارجه روسیه اعلام کرد:
«در واکنش به اقدامات خصمانه برلین، طرف روسی تصمیم به اخراج دیپلمات‌های آلمانی از روسیه و همچنین محدود کردن سقف تعداد نمایندگی‌های دیپلماتیک آلمان در کشورمان گرفت.» 
در این بیانیه خاطرنشان شد که در پنجم آوریل به سفیر آلمان در مسکو در خصوص این تدابیر، اخطار داده شد. روزنامه «فوکوس» 25 مارس گذشته به نقل از منابعی در وزارت امور خارجه آلمان گزارش داد که آنالنا بربوک، وزیر امور خارجه آلمان قصد دارد بیش از 30 دیپلمات رسمی روسی در برلین را به عنوان «عناصر نامطلوب»، از این کشور طرد کند. به نوشته این روزنامه، سرویس‌های امنیتی آلمان بر این باورند که این دیپلمات‌ها از موقعیت دیپلماتیک خود برای دستیابی غیرقانونی به اطلاعات سیاسی، اقتصادی، نظامی و علمی به منظور استفاده بعدی در خرابکاری و انتشار اطلاعات نادرست، استفاده می‌کنند.
 العربیه 

هیچ نظری موجود نیست: