۱۳۹۹/۰۳/۲۳

«کریستوف کلمب» در شهر بوستون آمریکا بی سر شد

 
 پلیس آمریکا از قطع سر مجسمه "کریستوف کلمب" در شهر "بوستون" خبر داد. به  به نقل از خبرگزاری فرانسه، در روزهای اخیر بسیاری از معترضان علیه نژادپرستی در آمریکا و جهان خواستار حذف مجسمه‌های مربوط به دوران استعماری و برده‌داری شدند.
براساس گزارش‌های محلی در هفته جاری میلادی، یک مجسمه "کریستوف کلمب" در شهر میامی خراب شد. معترضان به نژادپرستی در شهر ریچموند ایالت ویرجینیا یکی دیگر از مجسمه‌های کلمب را آتش زده و به دریاچه انداختند.
این اتفاقات پس از تظاهرات گسترده در اعتراض به مرگ "جورج فلوید" سیاه پوست توسط پلیس آمریکا در شهر "مینیاپلیس" رخ می‌دهد و معترضان خواستار حذف سازه‌های مرتبط با نژادپرستی در این کشور هستند.
کملب یک بازرگان و دریانورد ایتالیایی بود که در تلاش برای یافتن راه کوتاه‌تر به هند، قاره آمریکا را کشف کرد. او در بسیاری از کتب درسی به عنوان "کاشف دنیای" جدید معرفی شده است. بسیاری نیز او را عامل و مشوق کشتار یا نسل‌کشی بومیان در آمریکا می‌دانند.
بسیاری کلمب را محکوم کرده و عملکردش را با ژنرال‌های طرفدار برده‌داری در طول جنگ‌های داخلی آمریکا در جنوب این کشور مقایسه می‌کنند.
مجسمه کلمب در شهر بوستون مانند بسیاری دیگر از مجسمه‌های وی در سراسر آمریکا بحث برانگیز بوده و بارها در گذشته تخریب شده است.
پلیس بوستون کمی پس از نیمه شب در باره تخریب و قطع سر این مجسمه خبر داد. تحقیقات در این باره ادامه دارد و تا کنون کسی بازداشت نشده است.
یک دونده در منطقه نزدیک به این مجسمه در روز گذشته قطع سر مجسمه کلمب در شهر بوستون را تائید کرد.
وی به خبرگزاری فرانسه گفت: درست مانند سیاهان، بومیان آمریکا نیز مورد ستم قرار گرفته‌اند. جنبش کنونی بسیار قدرتمند و نمادین است.

  
ده‌ها شهر آمریکایی در سال‌های گذشته روز دیگری  را به جای روز "کلمب" جشن می‌گیرند. آنها در این روز به بومیان آمریکا ادای احترام می‌کنند. از سال 1937 یکی از روزهای اکتبر در آمریکا به نام کلمب نام‌گذاری شده است.
با این حال در بوستون و نیویورک انجمن‌های بزرگ ایتالیایی وجود ندارد.
"مارتی والش" شهردار بوستون قطع سر مجسمه بوستون را محکوم کرد اما افزود: این مجسمه به زودی از سطح شهر جمع می‌شود.
یورو نیوز در این باره نوشت: در شهر ریچموند نیز معترضان ابتدا از طناب‌ها برای جدا کردن مجسمه از پایه آن استفاده کردند و در محل مجسمه نوشتند: "کلمب نماد نسل کشی بود".
مجسمه کریستوف کلمب در دسامبر سال ۱۹۲۷ در ریچموند نصب شد. این نخستین مجسمه کلمب بود که در جنوب ایالات متحده آمریکا نصب می‌شد.

هیچ نظری موجود نیست: