۱۳۹۸/۱۲/۱۳

روسیه: از امروز امنیت هواپپما‌های ترکیه در سوریه را تضمین نخواهیم کرد

پس از آن‌که رژیم اسد حریم هوایی شمال سوریه و به ویژه آسمان استان ادلب در شمال غرب این کشور را بست، رئیس مرکز آشتی روسیه در سوریه یکشنبه یکم مارس 2020 اعلام کرد کشورش دیگر قادر به تضمین امنیت هواپپما‌های ترکیه در سوریه نیست.
به گزارش خبرگزاری‌ها سرلشکر دریادار اولیگ جوراولیوف رئیس مرکز آشتی روسیه در سوریه یکشنبه در کنفرانسی خبری اعلام کرد که در سایه شرایط کنونی فرماندهی نظامی روسیه دیگر قادر نیست امنیت پروازهای هوایی ترکیه در سوریه را تضمین کند.
این موضع روسیه پس از آن اعلام می‌شود که ارتش رژیم اسد بنا به گزارش خبرگزاری رسمی سوریه (سانا)، حریم‌ هوایی در شمال غرب این کشور و به ویژه در استان ادلب در شمال غرب این کشور را به روی هواپیماها و پهپادها بسته اعلام کرد.
بنا به بیانیه صادره «رژیم سوریه با هر هواپیمایی که در حریم‌هوایی شمال غرب این کشور و به ویژه ادلب پرواز کند به عنوان «هدف دشمن» تعامل خواهد کرد.
این اقدام رژیم سوریه پس از آن است که جنگ پهپادها میان نیروهای رژیم سوریه، ارتش ترکیه و گروه‌های مسلح طرفدار آنکارا به وقوع پیوست.
بنا به گزارش دیدبان حقوق بشر سوریه تنش‌ها در ادلب پس از آن بالا گرفت که 26 تن از نیروهای رژیم اسد در حملات پهپادهای ترکیه به تعدادی از مواضع نظامی نیروهای رژیم اسد در حومه‌های ادلب و حلب کشته شدند که پس از آن رژیم سوریه به این حمله واکنش نشان داده و یک پهپاد ترکیه را طی عملیاتی علیه گروه‌های مسلح در محور سراقب در حومه جنوب شرقی استان ادلب هدف قرار داد.
بنا به دیدبان حقوق بشر سوریه در پی این درگیری‌ها ترکیه دو جنگنده رژیم سوریه را در آسمان استان ادلب هدف قرار داده و سرنگون کرد.
خبرگزاری رسمی رژیم سوریه ضمن تایید سرنگونی دو جنگنده سوریه توسط ترکیه اعلام کرد که خلبانان این دو جنگنده با چتر نجات سالم به زمین فرود آمدند.
از سویی وزارت دفاع ترکیه پس از آن تاکید کرد که دو جنگنده «سوخوی 24» سوریه را در پی حمله به جنگنده‌هایش در ادلب سرنگون کرده است.
شایان ذکر است بنا به گزارش دیدبان حقوق بشر سوریه آمار تلفات نیروهای رژیم اسد در حملات هوایی جنگنده‌ها، پهپادها و گلوله‌باران توپخانه‌ای ترکیه از روز جمعه تاکنون به 93 تن کشته رسیده است. این گزارش همچنین به کشته شدن 10 تن از عناصر حزب الله لبنان در این حملات اشاره کرد. اما تاکنون هیچ‌گونه توضیحی از سوی رژیم اسد در این‌باره ارائه نشده است.

هیچ نظری موجود نیست: