۱۳۹۸/۰۳/۰۱

شکست قضایی ترامپ در ماجرای انتشار اظهارنامه مالیاتی

دادگاهی در آمریکا درخواست شماری از نمایندگان مجلس برای انتشار اسناد مالی و اظهارنامه‌های مالیاتی ترامپ را موجه دانست. پیشتر وزیر خزانه‌داری آمریکا از ارائه این اسناد به مجلس نمایندگان در مهلت تعیین شده خودداری کرده بود. 

USA Atlanta Donald Trump beim Rx Drug Abuse & Heroin Summit (Reuters/L. Millis)
خبرگزاری رویترز سه‌شنبه، ۳۱ اردیبهشت (۲۱ مه) گزارش داد که یک دادگاه ایالتی در آمریکا برای نخستین بار در یک دعوای حقوقی میان یکی از کمیسیون‌های مجلس نمایندگان و کاخ سفید حکم صادر کرده است.
این دادگاه روز دوشنبه (به وقت محلی) حکم داد که درخواست کمیسیون امور مالی و مالیاتی مجلس نمایندگان آمریکا برای دسترسی به اسناد مالی و اظهارنامه‌های مالیاتی دونالد ترامپ "اهداف مشروعی در مسیر قانونگذاری" را دنبال می‌کند. ترامپ و وکیلان او می‌توانند علیه این حکم اعتراض کنند.
ریچارد نیل، نماینده دموکرات و رئیس این کمیسیون ابتدای ماه آوریل از استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری خواسته بود اظهارنامه‌های مالیاتی رئیس جمهوری آمریکا و اطلاعات مربوط به فعالیت‌های تجاری و مالی او و شرکت‌هایش در شش سال گذشته را در اختیار این نهاد قرار دهد.
کمیسیون امور مالیاتی مجلس نمایندگان مدتی پیش با صدور احضاریه‌ای از وزیر خزانه‌داری و ریچارد رتیگ، رئیس اداره مالیات خواسته بود حداکثر تا روز جمعه، ۲۷ اردیبهشت برای ارائه اسناد مالی و مالیاتی دونالد ترامپ در این کمیسیون حاضر شوند.
استیون منوچین در روز پایانی مهلت تعیین شده، اعلام کرد که این احضاریه فاقد یک "هدف مشروع قانونی" است و او پس از مشورت با وزیر دادگستری به این نتیجه رسیده که اجازه ارائه اظهارنامه‌های مالیاتی ترامپ به کمیسیون مجلس نمایندگان را ندارد.
اتهام سیاسی‌کاری به اپوزیسیون
یک مقام ارشد اداری در کاخ سفید نیز حدود دو هفته پیش در مصاحبه با شبکه "فاکس‌نیوز" درخواست نمایندگان حزب دموکرات برای انتشار اظهارنامه‌های مالیاتی رئیس جمهوری آمریکا را یک "ترفند سیاسی" خواند و تاکید کرد که این مدارک "هیچ‌گاه" در اختیار اپوزیسیون قرار نخواهد گرفت.
پس از این موضع‌گیری و خودداری وزیر خزانه‌داری از حضور در مجلس نمایندگان، ریچارد نیل از پیگیری قضائی این ماجرا و ارجاع آن به دادگاه خبر داده بود.
به گزارش رویترز وکیلان ترامپ ادعا می‌کنند که هدف نمایندگان ایوزیسیون جستجوی اسنادی است که بتوانند از آن‌ها "اکنون و در رقابت‌های انتخاباتی سال ۲۰۲۰ به عنوان اهرم فشار سیاسی" علیه دونالد ترامپ استفاده کنند. دادگاه ایالتی آمریکا در حکم خود همچنین تاکید کرده که قضاوت درباره انگیزه سیاسی احتمالی اعضای کمیسیون مالیاتی مجلس در حیطه اختیارات این نهاد قضائی نیست.
عدم شفافیت تردید برانگیز
خبرگزاری فرانسه می‌گوید نمایندگان حزب دموکرات احتمال می‌دهند، ترامپ که پیش از ورود به کاخ سفید در فعالیت‌های اقتصادی خود از جمله در هتلداری، ساخت و ساز و خرید و فروش املاک میلیون‌ها دلار درآمد داشته، ارزش دارایی‌های خود را برای دریافت وام و تسهیلات بیش از میزان واقعی نشان داده است.
عدم شفافیت وضعیت مالی دونالد ترامپ و ارتباط‌های او با برخی بانک‌های بین‌المللی، نظیر دویچه بانک آلمان پیش از این نیز در رسانه‌های آمریکایی مطرح شده است.
دیوید اندریچ، کارشناس مالی نشریه "نیویورک تایمز" ۲۱ فوریه سال جاری گفته است که دویچه بانک ظرف ۱۸ سال و تا زمان ورود ترامپ به کاخ سفید، به شرکت برج‌سازی خانوادگی او در نیویورک، حدود دو میلیارد دلار وام پرداخت و این در حالی بود که شرکت ترامپ به خاطر بدحسابی و نداشتن ضامن، نزد بانک‌های آمریکایی معتبر نبود.
ترامپ بر خلاف رئیس جمهوران پیشین ایالات متحده، تا کنون از انتشار علنی اظهارنامه‌های مالیاتی خود امتناع کرده و تنها در سال ۲۰۱۷ خلاصه‌ای از آنها را در اختیار افکار عمومی گذاشته است. خودداری او از افشای کامل اسناد مالی و مالیاتی‌اش این گمان را تقویت کرده که ترامپ در فعالیت‌های مالی و تجاری خود چیزهایی برای پنهان کردن دارد.
به طور معمول نامزدان انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در همان دوران رقابت‌های انتخاباتی در مورد وضعیت مالی و امور مالیاتی خود شفاف‌سازی می‌کنند.

هیچ نظری موجود نیست: