۱۳۹۸/۰۱/۱۲

هفت نسل سری ۷ ب‌ام‌و در یک نگاه

 

در اوایل سال 2019، ب‌ام‌و سری 7 مدل جدید خود را معرفی کرد. خودرویی که در ابعاد بزرگ و چشم‌گیر ظاهر شد و احتمالا بزرگترین جلوپنجره کلیه‌ای شکل تاریخ کمپانی ب‌ام‌و را از آن خود کرد.
به گزارش گروه خودروی عصر ایران به نقل از "کارسکوپ"، این خودرو از سال 1977 تا به امروز تولید شده و همواره یکی از بزرگترین خودروهای تاریخ این کمپانی محسوب می‌شود. ب‌ام‌و برای حفظ سری 7 در رده لوکس‌ها و رقابتی تمام عیار در این حوزه مجبور به تغییر و تقویت خودروی خود است. به همین دلیل سری 7 بایرنی‌ها سال‌ها ماندگار بوده و تغییراتش غیر قابل اجتناب‌اند.
 نسل اول: مدل  E23 اولین نسل سری 7 بین سال‌های 1977 تا 1986 تولید شد. نمای تند و تیز روبه‌رویی‌اش با خطوط شکسته و اشکال مستطیل شکلش را از خودروهای دیگر زمان خود به ارث برده بود. این خودرو در آن زمان  به شاخص‌سنج سفری، سرویس دوره‌ای، سامانه ‌تهویه هوای مطبوع مجهز شد. 

 
سری 7 کد E23 اولین محصول ب‌ام‌و محسوب می‌شود که به سیستم ABS مجهز و به‌صورت سفارشی با کیسه هوای راننده ارائه شد.
در فیس‌لیفت اولیه خودرو، ب‌ام‌و سراغ سپر رفته و از نمای روبه‌رو تغییرش داد.عرض جلو پنچره کمی تغییر کرد و درنمای روبه‌رویی جلوپنجره میله‌های پلاستیکی بیشتری دیده شد.

 
نسل دوم: مدل E32
سال‌های 1986 تا 1994 زمان آن بود تا سری 7 تحول بیشتری را تجربه کند. سنگین‌تر ساخته شده تا فناوری بیشتری را در خود جای دهد. اما فناوری‌های زمانش آن را به سمت ایمن‌تر شدن پیش برد.
 

در آن سال‌ها چراغ‌های جلوی خودرو زنون ساخته شد و محفظه‌ای یخچال شکل، برای خنک نگه‌داشتن نوشیدنی‌ها داشت. سیستم تهویه مطبوع دو ناحیه‌ای، کنترل کشش، دامپر الکترونیکی از ویژگی‌های این نسل محسوب می‌شدند.  موتور خودرو نیز 12 سیلندر عرضه شد.
در آنها سال‌ها فیس‌لیفت‌ های میان‌دوره‌ای شامل  نمای روبه‌رویی با جلوپنجره عریض‌تر، سپر اسپورت و کاپوتی جدید می‌شد که نسل دوم سری 7 نیز این تغییرات را تجربه کرد.
 
سومین نسل E38
در نوع و زمان خود بسیار زیبا ساخته شد و دارای ایربگ‌های جانبی بود. نسخه E38  ب‌ام‌و از جمله اولین خودروها با ناوبری ماهواره‌ای در اروپا محسوب می‌شود. یک تلویزیون  داخل  کابینش جا دادند و از اولین نسل‌های موتور دیزلی بهره برد.

 
چهارمین نسل E65
بین سال‌های 2001 تا 2008 بازارهای جهان نسل چهارم سری 7 را به چشم دیدند.  نتوانست  چندان دل مشتریان ب‌ام‌و را ببرد در اواخر سال‌های تولیدش نیز با بحران اقتصاد جهانی 2007- 2008 مواجه و موفقیت زیادی به دست نیاورد. طراحی‌اش با چراغ‌های به نسبت قدیمی اصلی‌ترین عامل عدم مقبولیت خودرو بود. به همین دلیل فیس‌لیفت بعدی سری 7 متحول شد و چراغ‌های کشیده، کاپوت جدید، اسپویلرهای مدرن و جلو پنجره بزرگتر در آن به کار رفت.

 

اما  نسل چهارم ب‌ام‌و  از لحاظ فنی خودروی فوق العاده‌ای محسوب می‌شد و در آن زمان از سیستم‌های اولیه "آی درایو" بهره برد. گیربکس 8 سرعته و کلید هوشمند نیز از دیگر ویژگی‌های این نسل به شمار می‌آیند.
پنجمین نسل F01
پس از نسل چهارم که ناکامی‌های زیادی را نصیب ب‌ام‌و کرد، کمپانی آلمانی بر آن شد تا طراحی قدیمی را کنار گذاشته و زبان مدرن و الهام‌بخش‌تری بهره ببرد. به همین دلیل این خودروی سری 7 اولین محصول کمپانی ب‌ام‌و است که از سامانه محرک چرخ‌های عقب، سامانه انتقال قدرت  8 سرعته خودکار، قابلیت تشخیص عابران پیاده، شناساگر نقاط کور، کروز کنترل رادای و ماساژورهای صندلی‌های عقب بهره برد. F01 همچنین اولین خودروی ب‌ام‌و مجهز به قوای محرکه‌ هیبریدی محسوب می‌شود.

 

با این وجود ب‌ام‌و در سال 2012 جراحی‌های دیگری را برای این نسل از سری 7 در نظر گرفت و چراغ‌های LED، نمایشگر با کیفت‌‌تر و سامانه ممانعت از برخورد را به آن افزود.
نسل ششم G11 
  

احتمالا شباهت زیاد آن با فیس‌لیفت نسل پنجم انکارناپذیر است. جلو پنجر خودرو دارای دریچه‌های متحرک است که در زمان نیاز باز شده تا هوا وارد سیستم موتوری شود. خودرو از اسلافش سبک‌تر و فناورانه‌تر است.
سیستم تعلیق بادی خودرو نیز به‌صورت خودکار تنظیم شده و از سیستم کنترل حرکتی برخوردار است. همچنین سیستم نیمه خودران و پارک خودکار نیز در این نسل به چشم می‌خورد.
نسل هفتم مدل 2020
در اوایل سال جاری میلادی رسما رونمایی شد و به دلیل داشتن یک جلوپنجره غول‌پیکر در صدر اخبار و مواقعی انتقاد قرار گرفت. سپر خودرو نیز تغییر کرده و چراغ‌های نمای انتهایی خودرو متحول شده‌اند. طیف وسیعی از فناوری‌های کمک راننده در این خودرو به کار رفته است. به دلیل تغییر گسترده  ساختار و فضای داخلی می‌توان نسل هفتم را نقطه عطف در طراحی و ساخت سری 7 عنوان کرد.

هیچ نظری موجود نیست: