۱۳۹۷/۰۸/۱۴

گفتگوی تلفنی ترامپ و اردوغان؛ رئیس جمهوری ترکیه درباره تحریم‌های ایران چه درخواستی از آمریکا کرد


صدای آمریکا :  رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه و دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در رابطه با «منبج» و مسئله «هالک بانک»‌گفت‌وگو کردند
رئیس جمهور ترکیه از آمریکا خواست که اتهام «هالک بانک»‌ درباره دور زدن تحریم‌های ایران در دوره قبل را مورد بازبینی قرار دهد.
خبرگزاری ها روز یکشنبه ۱۳ آبان گزارش دادند که رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه و دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا روز پنجشنبه گفت‌وگوی تلفنی را درباره گشت‌زنی مشترک در «منبج» سوریه و پرونده «هالک بانک‌» انجام دادند.
این بانک ترکیه‌ای متهم به نقض تحریم‌های دور قبل آمریکا علیه ایران است.
در اوایل سال جاری یک دادگاه در نیویورک، «هالک بانک»، بانک متعلق به دولت ترکیه را به خاطر زیر پا نهادن تحریم های ایران در گذشته محکوم کرد و وزارت خزانه داری آمریکا اعلام کرد که در نظر دارد یک جریمه سنگین چند میلیارد دلاری را علیه آن وضع کند.
همچنین در این رابطه مهمت هاکان آتیلان بانکدار اهل ترکیه به ۲۳ ماه حبس در آمریکا محکوم شده است.
به نظر می رسد ترکیه با بهبود روابطش با آمریکا به خصوص پس از آزادی آندرو برانسون کشیش آمریکایی و برداشته شدن تحریم های متقابل این دو کشور ،‌ این بار خواستار بازبینی اتهام ‌هالک‌بانک است.
اردوغان گفت که در این تماس تلفنی، پرزیدنت ترامپ به او گفته است که در رابطه با «هالک بانک» دستوراتی را به وزرای مربوطه خواهد داد.
ترکیه از تحریم شرکت‌های ایران در میدان گازی «شاه‌دنیز»‌ معاف شد
اما از سوی دیگر نیز روز شنبه ۱۳ آبان رسانه‌های ترکیه از اولین معافیت رسمی این کشور برابر دور جدید از تحریم‌های ایران خبر دادند.
گزارش‌ها حاکی از آن است که براساس بیانیه خزانه‌داری آمریکا ترکیه می تواند برای انتقال گاز از میدان گازی «شاه دنیز» آذربایجان به اروپا با شرکت های ایرانی همکاری داشته باشد.
پیش از این رخسار پکجان، وزیر تجارت ترکیه، اعلام کرده بود که علائمی دریافت کرده است مبنی بر آنکه کشورش یکی از هشت کشوری است که مجوز خرید نفت از ایران پس از بازگشت دور دوم تحریمها را کسب می‌کند.
ترکیه که از اعضای پیمان دفاعی ناتو است به شدت به واردات انرژی و نفت از ایران وابسته است.کیفیت نفت ایران، قیمت مناسب آن و نزدیکی با ایران مزایایی برای ترکیه در خرید نفت از آن کشور محسوب می‌شود.
منابع صنعتی ترکیه ماه گذشته گفتند که این کشور حتی قبل از آغاز تحریمها سعی در کاهش واردات نفت از ایران کرده است، ولی ترجیح می‌دهد مقادیری از نفت ایران را هم وارد کند.
مایک پمپئو در نشست خبری روز جمعه ۱۱ آبان خود گفته بود با درخواست برخی کشورهای واردکننده نفت از ایران برای معافیت از این تحریم‌های آمریکا موافقت شده است.
قرار است روز دوشنبه اسامی هشت کشوری که از آمریکا در قبال کاهش خرید نفت از ایران، معافیت تحریمی گرفته اند، اعلام شود.

هیچ نظری موجود نیست: