۱۳۹۷/۰۸/۰۴

سفر غیرمنتظره و محرمانه بنیامین نتانیاهو به عمان

Benjamin Netanjahu Ministerpräsident Israel
(Getty Images/AFP/S. Scheiner)

خبر سفر نتانیاهو به شیخ‌نشین عمان زمانی از سوی دفتر او رسانه‌ای شد که او پس از دیدار با سلطان عمان به اسرائیل بازگشته بود. گفته می‌شود مذاکرات نتانیاهو با سلطان قابوس بر سر مسائل مشترک و همچنین صلح خاورمیانه بوده است.
انتشار خبر سفر اعلام نشده بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل به عمان بازتابی وسیع در رسانه‌ها داشته است. از آخرین باری که یکی از مسئولان ارشد دولت اسرائیل به شیخ‌نشین عمان سفر کرده بیش از ۲۲ سال می‌گذرد.
خبر سفر نتانیاهو به عمان و دیدار او با سلطان این شیخ‌نشین، سلطان سلطان بن سعید قابوس زمانی رسانه‌ای شد که نخست وزیر اسرائیل به کشور خود بازگشته بود.
خبرگزاری رویترز روز جمعه ۴ آبان (۲۶ اکتبر) با انتشار گزارشی کوتاه از اورشلیم (بیت‌المقدس) خبر سفر و دیدار رهبران دو کشور اسرائیل و عمان را منتشر کرده است.
نخست‌وزیر اسرائیل روز پنجشنبه ۳ آبان راهی عمان شده بود. خبری که تا زمان بازگشت او محرمانه باقی ماند.
در اطلاعیه منتشر شده از سوی دفتر نخست‌وزیری اسرائیل آمده است که هدف از دیدار رهبران دو کشور، گفت‌وگو و مذاکره بر سر روند صلح خاورمیانه بوده است.
در بیانیه مشترک منتشر شده پس از دیدار رهبران دو کشور آمده است که مذاکرات از جمله شامل منافع مشترک دو کشور بوده است.
خبرگزاری رویترز و دیگر خبرگزاری‌هایی که خبر سفر نتانیاهو به عمان را پوشش داده‌اند، توضیح بیشتری درباره "منافع مشترک" و گفت‌وگوهای نتانیاهو و سلطان قابوس نداده‌اند. تنها گفته شده است که گفت‌وگوی رهبران دو کشور "طولانی" بوده است.
مناسبات دیپلماتیک
اسرائیل و عمان با یکدیگر رابطه دیپلماتیک ندارند. این نخستین دیدار رهبران دو کشور پس از ۲۲ سال است.
در سال ۱۹۹۶ شیمون پرز، نخست وزیر آن زمان اسرائیل برای گشایش نمایندگی بازرگانی این کشور به عمان و قطر سفر کرده بود. نخستین سفر یک نخست وزیر اسرائیل به عمان به واپسین سال‌های زمامداری اسحاق رابین در سال ۱۹۹۴ برمی‌گردد.
باید یادآور شد که عمان تا کنون بارها به عنوان میانجی در مناقشات سیاسی و دیپلماتیک ایران با کشورهای دیگر، نقش ایفا کرده است.

هیچ نظری موجود نیست: