۱۳۹۷/۰۵/۲۹

پشت پرده برکناری فرهاد رهبر از ریاست دانشگاه آزاد در جلسه اضطراری

به گزارش رادیو زمانه، فرهاد رهبر در جلسه فوق‌العاده و فوری هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی یکشنبه ۲۸ مرداد از ریاست این دانشگاه برکنار شد و محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد واحد تهران مرکز به سرپرستی انتخاب شد.
یاست جلسه فوق‌العاده بر عهده علی‌اکبر ولایتی، سرپرست هیأت موسس و هیأت امنای دانشگاه آزاد بود. علت جدایی فرهاد رهبر اختلاف‌های او با ولایتی ذکر شده است.
اواخر سال گذشته خبری مبنی بر استعفای فرهاد رهبر از ریاست دانشگاه آزاد منتشر اما تکذیب شد. گفته می‌شد دلیل استعفای او دخالت‌های پرشمار ولایتی در مدیریت دانشگاه آزاد است. شایعات درباره اختلاف این دو قوت می‌گرفت و تکذیب می‌شد تا اینکه فرهاد رهبر بالاخره از ریاست دانشگاه کنار گذاشته شد.
محمدمهدی طهرانچی، رئیس کنونی دانشگاه آزادِ واحد تهران مرکز، با تصمیم هیأت امنای دانشگاه به عنوان سرپرست دانشگاه آزاد معرفی شده است. او در دوران ریاست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد به ریاست دانشگاه شهید بهشتی رسیده بود و بین سال‌های ۱۳۹۱ تا ۱۳۹۵ در این سمت ماند. 
رئیس اسلامی‌سازی
با مرگ علی‌اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس پیشین هیئت امنای دانشگاه آزاد و رئیس سابق مجمع تشخیص مصلحت نظام در ۱۹ دی ۱۳۹۵، علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، علی ولایتی، مشاور خود در امور بین‌الملل را به سرپرستی هیئت مؤسس و هیئت امنای دانشگاه آزاد برگزید و ولایتی نیز همفکران خود را به سمت‌های مختلف این دانشگاه منصوب کرد.
هیأت امنای دانشگاه آزاد ۲۵ تیر گذشته فرهاد رهبر را به جای علی‌محمد نوریان به‌عنوان رئیس جدید دانشگاه آزاد به شورای عالی انقلاب فرهنگی معرفی کرد. یک هفته بعد هم علی‌اکبر ولایتی حکم ریاست او را صادر کرد.
علی‌محمد نوریان در حالی جای خود را به فرهاد رهبر داد که در سه ماه ریاست خود بر این دانشگاه به دلیل «هاشمی‌زدایی» مورد انتقاد دولت حسن روحانی، رئیس‌جمهوری و حامیانش قرار گرفته بود.
فرهاد رهبر پیش از این علاوه بر ریاست دانشگاه تهران، ریاست سازمان برنامه و بودجه در ابتدای دولت احمدی‌نژاد و نیز معاونت اقتصادی وزارت اطلاعات در دولت محمد خاتمی را به عهده داشت.
او پیش از رسیدن به ریاست دانشگاه آزاد، سمت مشاور اقتصادی ابراهیم رئیسی، تولیت آستان قدس را تقبل کرد. ابراهیم رئیسی، یکی از اعضای کمیته مرگ در اعدام زندانیان سیاسی در تابستان ۱۳۶۷، رقیب اصلی روحانی در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۳۹۶ بود.
رهبر مدیریت فرآیند اسلامی‌سازی شتابان دانشگاه آزاد را برعهده گرفت. به پیروی از توصیه‌های علی خامنه‌ای برای بومی‌سازی و اسلامی‌سازی علوم انسانی.
در همین راستا استادانی همچون باقر ساروخانی، مصطفی ازکیا، صادق زیباکلام، رضا داوری اردکانی، گودرز افتخار جهرمی و عده‌ای دیگر از کار برکنار شدند.
فرهاد رهبر رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، در این‌باره گفته بود: «هر استادی که بخواهد خدشه‌ای به دین، قرآن و پیغمبر وارد کند را لحظه‌ای تحمل نمی‌کنیم. با استفاده از بیان، هنر، پول، نمره، ایجاد شخصیت کاذب برای یک استاد و ایجاد کاریزمای واهی برای یک استاد قصد دارند اعتقادات و ایمان دانشجویان را تحت تأثیر قرار دهند. (...) هر اراجیفی که خواستند، گفتند! »
در ادامه روند اسلامی‌سازی دانشگاه آزاد، فرهاد رهبر با صدور احکامی تمام امامان جمعه را به عضویت هیأت‌ امنای دانشگاه آزاد در استان‌هایشان منصوب کرد.
همچنین وبسایت فرارو درباره چرایی برکناری رهبر نوشته:
برخی معتقدند ریشه اختلافات رهبر و ولایتی را باید در نامه ۵ بندی حمید میرزاده رییس پیشین دانشگاه آزاد جست و جو کرد. پس از مرگ آیت الله هاشمی رفسنجانی، علی اکبر ولایتی از سوی رهبر معظم انقلاب به عنوان رییس هیات موسس دانشگاه آزاد منصوب شد. این حکم در ۳۰ دی ماه سال ۹۵ یعنی حدود ۱۱ روز پس از مرگ آیت الله هاشمی صادر گردید.
در بهمن ماه همان سال ولایتی به عنوان رییس هیات امنا نیز انتخاب شد. به این ترتیب این سیاستمدار با تجربه به مرد قدرتمند دانشگاه آزاد تبدیل شد. پس از آن ولایتی با رییس دانشگاه آزاد یعنی حمید میرزاده به اختلافات جدی برخورد. کار اختلافات به افشاگری کشیده شد و این دو علیه یکدیگر ادعا‌هایی مطرح کردند. در این راستا حمید میرزاده نامه ۵ بندی علیه ولایتی منتشر کرد، در بخشی از این نامه خطاب به ولایتی، از شرط ولایتی برای ادامه همکاری با میرزاده پرده برداری شده است.
در بخشی از نامه میرزاده آمده که ولایتی به او گفته است "اصلا من با تو نمی‌توانم کار کنم! ". نامه میرزاده مدعی است: «افزودید در صورتی می‌توانید رییس دانشگاه بمانید که من هرچه گفتم بپذیرید، هر که را گفتم عزل کنید و هر که را گفتم نصب کنید و هر کاری گفتم انجام دهید و اختیاری نداشته باشید. بنده هم عرض کردم پس تکلیف اختیارات و وظایف رییس دانشگاه که در مواد ۱۳ و ۱۴ اساسنامه بدان تصریح شده و اداره امور دانشگاه و عزل و نصب مدیران به رییس دانشگاه محول شده چه می‌شود؟ که آقای دکتر ولایتی گفتند من کاری به اساسنامه ندارم.» این بخش از پاسخ میرزاده به ولایتی می‌تواند نشان‌دهنده تمایل او به دخالت مستقیم در امور دانشگاه باشد.
تمایلی که می‌تواند به مشکلات مدیریتی در دانشگاه آزاد دامن بزند. بیشتر بخوانید: ادعاهای ولایتی و پاسخ میرزاده یک سال ریاست فرهاد رهبر بر دانشگاه آزاد حاشیه‌های فراوانی داشته است. او درگیر ماجرا اخراج تعدادی از اساتید با سابقه دانشگاه آزاد شد. اساتیدی همچون صادق زیباکلام که بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌ها داشت. با این حال به نظر می‌رسد این ماجرا تاثیری در برکناری نداشته است، اما ظاهرا تغییرات در تیم رسانه‌ای دانشگاه آزاد بی تاثیر نبوده است. علی اکبر ولایتی تغییرات در تیم رسانه‌ای را مدیریت کرد.
تغییر مدیران رسانه‌ای دانشگاه آزاد، روزنامه فرهیختگان، خبرگزاری آنا و ایسکانیوز در زمان سرپرستی علی‌محمد نوریان رخ داد و پس از آمدن فرهاد رهبر، ولایتی از مدیران رسانه‌ای دانشگاه حمایت کرد و مانع از تغییرات در این بخش شد. مدیرانی که ظاهرا انتخاب نوریان هم نبودند و با نظر صالح اسکندری که پیشتر در مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع با ولایتی کار کرده بود، انتخاب شدند.
روایت مشاور ولایتی از نارضایتی‌ها او در دانشگاه آزاد از زمستان گذشته با بالاگرفتن شایعات اختلاف در دانشگاه آزاد، ناظران معتقد بودند که این اختلافات به نحوه عزل و نصب‌ها در دانشگاه باز می‌گردد. ادعایی که احتمالا دور از واقعیت نیست. حمیدرضا مقدم فر مشاور علی اکبر ولایتی و رئیس دفتر نظارت بر امور فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی امروز در گفتگو با روزنامه فرهیختگان از دلایل نارضایتی ولایتی از عملکرد رهبر سخن گفته است. او گفت: «دکتر ولایتی در یک‌سال گذشته با بسیاری از این موج‌ها مواجهه کرده‌اند، اما همین نگاه طرفدار حفظ وضع موجود مانع از تحقق انتظارات و دغدغه‌های ایشان شده است.»
مقدم فر با بیان مثالی در این زمینه با اشاره به موضوع جذب هیئت‌علمی انقلابی و جوان گفت: «درخصوص به‌کارگیری نیرو‌های جوان و انقلابی با وجود تذکرات مکرر هیئت امنا و به‌خصوص نمایندگی محترم، ولی فقیه در دانشگاه‌ها، بی‌توجهی شده است.» مقدم‌فر ادامه داد: «یا در موضوع برخورد با اقلیتی که به‌لحاظ اعتقادی، سیاسی و فرهنگی حاشیه‌سازی می‌کنند یک نوع کندی و محافظه‌کاری وجود دارد یا درخصوص به‌کارگیری ظرفیت عظیم در دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه‌های علمی، پژوهشی، صنعتی و کشاورزی در حل مشکلات کشور غفلت می‌شود، این در حالی است که دانشگاه آزاد اسلامی توان این را دارد تا باری از دوش انقلاب اسلامی بردارد، درواقع سیاست حفظ وضع موجود مغایر با نگاه اکثریت هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی است.» مشاور فرهنگی رئیس هیئت‌امنای دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه یکی از دغدغه‌های هیئت‌امنا کاهش شهریه مناطق محروم بود، گفت: «براساس بودجه مصوب هیئت‌امنا شهریه تحصیل در مناطق محروم مورد توجه قرار گرفت، اما هنوز که هنوز است وضعیت کمافی‌السابق بوده تغییری رخ نداده است."
مقدم‌فر در ادامه با اشاره به خمودگی در به‌کارگیری اعضای هیئت علمی مؤمن جوان و انقلابی گفت: «نشانه‌هایی وجود دارد مبنی‌بر اینکه کسانی که در فتنه ۸۸ اقدامات مشکوکی انجام داده‌اند و حتی در قوه قضائیه پرونده‌هایی دارند در حال بازگشت به دانشگاه آزاد اسلامی هستند و به‌نظر می‌رسد متأسفانه کسانی به‌دنبال اعاده حیثیت از افرادی هستند که دانشگاه آزاد اسلامی را ارث خانوادگی خود می‌دانستند و حتی اتاق‌ها و سایت‌های آنان در نیاوران را تاکنون حفظ کرده‌اند.» او با اشاره به بی‌تفاوتی به برخی ناهنجاری‌ها و حفظ وضع موجود و از سوی دیگر ادامه کار برخی افراد که ضدیت آن‌ها با اسلام و انقلاب اثبات شده است، از این وضع انتقاد کرد و گفت: «این عدم اهتمام به جذب نیرو‌های جوان مشهود است، بالاخره هیئت امنای دانشگاه به‌دنبال احیای مدرک دانشگاه آزاد اسلامی بودند، اما در حدود یک‌سال گذشته اقدامی جدی در این خصوص صورت نگرفته است.» مشاور فرهنگی رئیس هیئت‌مؤسس و هیئت‌امنای دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه یکی از موضوعاتی که افراد را به‌سمت محافظه‌کاری پیش می‌برد، ترس از جریان‌سازی‌ها و مخالفت‌هاست، گفت: «دکتر ولایتی در یک‌سال گذشته با بسیاری از این موج‌ها مواجهه کرده‌اند، اما همین نگاه طرفدار حفظ وضع موجود مانع از تحقق انتظارات و دغدغه‌های ایشان شده است.»
طهرانچی با ولایتی در مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص همکاری کرده است
طهرانچی کیست؟
حالا با برکناری رهبر از ریاست دانشگاه محمد مهدی طهرانچی جایگزین او شده است. اما او کیست و چه سابقه‌ای دارد؟ طهرانچی متولد سال ۱۳۴۴ است، او در پرونده کاری خود سمت‌هایی همچون ریاست دانشگاه شهید بهشتی، معاونت علمی آستان قدس رضوی، معاونت پژوهش‌های علم و فناوری مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام و ریاست مرکز نشر دانشگاهی را دارد. طهرانچی درجه استادی فیزیک را پس از گذراندن دوره‌های استادیاری و دانشیاری در دانشگاه شهید بهشتی در سال ۱۳۸۵ کسب کرد. او همچنین عضو وابسته پژوهشکده لیزر و پلاسما است و در سال ۹۱ به‌عنوان استاد نمونهٔ کشوری نیز انتخاب شده است.
طهرانچی در اردیبهشت ۹۱ توسط کامران دانشجو وزیر علوم دولت محمود احمدی نژاد به سرپرستی دانشگاه شهید بهشتی منصوب و در سوم بهمن ۱۳۹۵ توسط محمد فرهادی از سمت ریاست دانشگاه شهید بهشتی برکنار شد. او پس از حضور علی اکبر ولایتی در مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع به مجمع رفت و با ولایتی همکاری کرد. پس از رفتن ولایتی به دانشگاه آزاد، طهرانچی هم در اوایل تابستان سال گذشته علاوه بر عضویت در هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی، ریاست دانشگاه‌های آزاد اسلامی استان تهران را عهده‌دار شد. حالا او به عنوان یار نزدیک به ولایتی سرپرست دانشگاه آزاد را برعهده دارد و شانس بسیار زیادی برای کسب عنوان ریاست این دانشگاه نیز دارد.

هیچ نظری موجود نیست: