۱۳۹۷/۰۵/۱۶

اسرائیل نخستین عکس‌ها از مانع دریایی نوار غزه را منتشر کرد

فلسطینیان در جریان جنگ نوار غزه در سال ۲۰۱۴ بارها کوشیدند از راه دریا به سواحل اسرائیل نفوذ کنند. اکنون اسرائیل با ساختن یک مانع دریایی به عرض‌ ۵۰ متر و ارتفاع شش‌متر می خواهد به چنین اقداماتی از طرف فلسطینیان پایان دهد. 

تصویری ماهواره‌ای از مانع دریایی نوار غزه

وزارت دفاع اسرائیل نخستین عکس‌ها را از مانع دریایی نوار غزه منتشر کرد. این عکس‌ها که از راه توییتر پخش شده‌اند موج‌شکنی را نشان می‌دهند که تا عمق دریا کشیده شده است. روزنامه اسرائیلی "جروزالم پست" گزارش داده که این مانع دریایی عرض‌اش ۵۰ متر است و ارتفاعی شش‌متری دارد.
این مانع دریایی از سنگ ساخته شده، روی آن را سیم خاردار کشیده‌اند، در بخشی مناطق زیر آب قرار دارد و وظیفه آن ممانعت از گذار فلسطینیان از راه دریا و نفوذ آنها به مناطق ساحلی اسرائیل است.
کار ساخت این مانع خاکی در سواحل زیکیم در چند کیلومتری شمال نوار غزه، در ماه مه سال جاری میلادی (۲۰۱۸) آغاز شد و قرار است تا پایان سال ۲۰۱۸ به پایان برسد. آویگدور لیبرمن، وزیر دفاع اسرائیل اعلام کرد که اسرائیل خواهد کوشید هرچه زودتر ساخت این مانع دریایی را به پایان رساند.
لیبرمن در ادامه گفت سازمان حماس که در نوار غزه قدرت را در دست دارد، از قدرت‌اش برای آسیب رساندن به اسرائیل هر روز کاسته می‌شود.
در جریان جنگ در نوار غزه در سال ۲۰۱۴ میلادی فلسطینیان این منطقه موفق شدند از راه دریای مدیترانه به مناطق ساحلی اسرائیل نفوذ کنند. اسرائیل با ساختن این مانع دریایی در نظر دارد در آینده به چنین اقداماتی از طرف فلسطینیان پایان دهد.
اسرائیل و مصر به دلایل امنیتی بیش از ۱۰ سال است نوار غزه را محاصره کرده‌اند. همین امر سبب شده است که شرایط زندگی در نور غزه با دومیلیون جمعیت به شدت وخیم است.
رسانه‌های اسرائیل روز یکشنبه (۱۴ مرداد / ۵ اوت) گزارش دادند که مذاکراتی میان اسرائیل و سازمان افراط گرای حماس برای برقراری آتش بسی طولانی آغاز شده است. گفته می‌شود این مذاکره با میانجی‌گری مصر انجام می‌شود. این خبر هنوز تایید رسمی نشده است.

هیچ نظری موجود نیست: