۱۳۹۷/۰۴/۳۰

دیدگاه| اگر ایران برنامه اتمی را دوباره دنبال کند، اسرائیل بهتر است آماده حمله باشد


یادداشتی از ایلان جوناس در بلومبرگ
اگر تهران، طی چند ماه آینده، در پی سقوط برجام، تصمیم بگیرد تولید و نگهداری اورانیوم غنی شده را مانند قبل از توافق هسته ای دوباره آغاز کند، احتمالا شاهد تهدیدهای دوباره ای از سوی اسرائیل و آمریکا به استفاده از نیروی نظامی علیه ایران خواهیم بود.
حمله اسرائیل به تاسیسات هسته ای ایران همچنان یک احتمال دور از تصور است. ایرانی ها بعید است به سوی تولید بمب اتم حرکت کنند و حتی اگر چنین کنند بیش از یک سال تا تولید اورانیوم غنی شده کافی برای یک بمب اتم فاصله دارند.
اما تردیدی نیست که اسرائیل امروز در مقایسه با شش سال پیش از موقعیت بهتری برای انجام یک حمله موثر به تاسیسات هسته ای ایران و روبرو شدن با پیامدهای مشخص آن برخوردار است.
این واقعیت باید در محاسبات جامعه جهانی و ایران در واکنش شان به خروج آمریکا از برجام در نظر گرفته شود.
گرم شدن روابط اسرائیل با کشورهای منطقه خلیج فارس خصوصا عربستان سعودی گزینه های فراوانی را در اختیار حملات نیروی هوایی اسرائیل می گذارد تا از حریم هوایی آن کشورها برای عملیات و سوخت گیری هوایی استفاده کند.
ایران قابلیت های دفاعی خود را با دریافت سیستم «اس ۳۰۰» از روسیه تقویت کرده است، ولی اسرائیل معتقد است حتی بدون استفاده از جت های «اف ۳۵ اس» که از آمریکا تحویل گرفته است می تواند بر دفاع هوایی ایران غلبه کند.
تسلیحات و دوستان جدید حمله به تاسیسات هسته ای تهران را به گزینه ای قابل تصورتر بدل کرده اند.

هیچ نظری موجود نیست: