۱۳۹۷/۰۲/۲۸

پوتین در دیدار با اسد: با آغاز فرایند سیاسی، نظامیان خارجی از سوریه خارج می شوند


ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه روز پنج‌شنبه در دیدار با بشار اسد رئیس جمهوری سوریه گفت که اکنون شرایط برای آغاز «فرایند سیاسی» در این کشور مساعد است و این امر می‌تواند به خروج نیروهای مسلح خارجی منجر شود.
بر اساس اعلام کرملین، آقای پوتین در این دیدار که در شهر سوچی روسیه انجام شده است اظهار داشت: «پس از پیروزی نظامی (ارتش سوریه در ماه‌های اخیر) شرایطی به وجود آمده که تا حد زیادی به آغاز فرایند سیاسی کمک می‌کند.»
به گفته دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، روسای جمهور روسیه و سوریه طی این دیدار «گفت‌وگوهای مفصلی» با یکدیگر داشته‌اند. این دو آخرین بار زمستان گذشته در یکی از پایگاه‌های هوایی روسیه در کشور سوریه دیدار کرده بودند.
ولادیمیر پوتین همچنین در دیدار روز پنج‌شنبه خود با بشار اسد گفته است: «با آغاز یک فرایند سیاسی موثر و اساسی، نیروهای خارجی از کشور سوریه خارج خواهند شد.» وی اما مشخص نکرد که منظورش نیروهای کدام کشور خارجی بوده است.
بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه، آقای پوتین در این دیدار بابت آن‌چه «موفقیت ارتش سوریه در مبارزه علیه گروه‌های تروریستی» نامیده است به بشار اسد تبریک گفت.
وی افزود: «وظیفه بعدی البته احیای اقتصاد و نیز کمک‌های انسان‌دوستانه برای کسانی است که در شرایط دشوار به‌سرمی‌برند.»
روسیه از تابستان سه سال قبل تاکنون درگیر جنگ داخلی سوریه بوده و با مداخله خود به ادامه حیات حکومت بشار اسد یاری رسانده است.
بر اساس بیانیه‌ای که دولت سوریه منتشر کرده، بشار اسد نیز گفته که «ما بررسی خود را درباره فرایند سیاسی انجام داده‌ایم» و قرار است نامزدهایی را برای کمیته قانون اساسی انتخاب کنیم، پیشنهادی که ژانویه امسال در اجلاس سوچی مطرح شد و در آن همکای دولت سوریه با سازمان ملل پیش‌بینی شده است.
آقای اسد همچنین عنوان کرده که شرایط سوریه رو به ثبات بیشتری می‌رود و همین امر امکان فرایند سیاسی را فراهم می‌آورد که «ما آن را از مدتی پیش آغاز کرده‌ایم».
دیدار بشار اسد و ولادیمیر پوتین در آستانه دیدار رهبران روسیه و آلمان بوده که آن نیز قرار است در شهر سوچی انجام شود. این نخستین دیدار آنگلا مرکل و پوتین در سال جاری میلادی خواهد بود.
در جنگ داخلی سوریه طی هفت سال گذشته صدها هزار تن کشته و میلیون‌ها تن از خانه و کاشانه اشان آواره شدند.​

هیچ نظری موجود نیست: