۱۳۹۱/۱۱/۱۵

مجلس ایران علیرضا شیخ‌الاسلامی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی را با اکثریت آرا برکنار کرد.

از ۲۷۲ نماینده حاضر در جلسه مجلس، ۱۹۲ نفر به این استیضاح رأی موافق و ۵۶ نفر رای منفی دادند. رأی ۲۴ نماینده نیز ممتنع بود.
در جلسه استیضاح، رئیس‌جمهوری ایران قسمتی از نوار جلسه‌ای خصوصی را پخش و فاضل لاریجانی، یکی از برادران رئیس مجلس را به تلاش برای "سوء استفاده مالی" و "سوء استفاده از جایگاه برادران خود در ریاست قوه قضاییه و مجریه" متهم کرد.
علی لاریجانی رئیس مجلس، بعد از سخنان محمود احمدی‌نژاد اتهام‌های مطرح شده را رد کرد. در پایان جو عمومی مجلس متشنج شد و رئیس جمهور ایران، پس از آنکه اجازه پاسخگویی مجدد به وی داده نشد، جلسه را ترک کرد. در نهایت بعد از رأی‌گیری، آقای شیخ الاسلامی از وزارت کار برکنار شد.

دلایل استیضاح
  • انتصاب سعید مرتضوی به ریاست صندوق تأمین اجتماعی
  • نادیده گرفتن حکم ابطال دیوان عدالت اداری
  • تبدیل صندوق به سازمان و ابقای سعید مرتضوی

دلیل استیضاح وزیر کار، تن ندادن به حکم دیوان عدالت اداری و خواست نمایندگان مجلس برای برکناری سعید مرتضوی از ریاست سازمان تأمین اجتماعی است.
نمایندگان خواهان برکناری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در طرح استیضاح یادآوری کرده بودند که سعید مرتضوی در گزارش تحقیق و تفحص مجلس از فاجعه کهریزک مقصر شناخته شده است.
نمایندگان منتقد از آقای شیخ الاسلامی پرسیده‌ بودند: "شخصی که از حالت قضایی تعلیق شده و پرونده‌اش هنوز باز است، چه ضرورتی برای انتصاب او وجود داشته است؟"
درطرح استیضاح گفته شده انتصاب سعید مرتضوی "قاضی تعلیق شده" به مناصب دولتی ممنوع است؛ در حالی که آقای شیخ الاسلامی "به قانون و حکم دیوان عدالت اداری بی‌توجهی و بلکه قانون‌ستیزی کرده است."
چند ماه پیش از تقدیم طرح استیضاح، دیوان عدالت اداری حکم انتصاب سعید مرتضوی در صندوق تأمین اجتماعی را باطل کرده بود، اما وزیر کار، "صندوق تأمین اجتماعی" را به "سازمان تأمین اجتماعی" تغییر داده و آقای مرتضی را به عنوان رئیس این سازمان تعیین کرده بود.

وزیر کار: رحیمی مرتضوی را منصوب کرد
محمود احمدی نژاد
 
بعد از آن‌که رئیس مجلس به آقای احمدی‌نژاد اجازه صحبت مجدد نداد، او مجلس را ترک کرد
علیرضا شیخ‌الاسلامی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در جلسه علنی مجلس از عمکرد وزارتخانه خود دفاع کرد و گفت تمام اتهام‌ها مربوط به یک شخص می‌شود که اتهام او ثابت نشده است.
او درباره پرونده قضایی سعید مرتضوی گفت: "برای این پرونده هنوز حکم قطعی صادر نشده و این‌که گفته شود شخص مجرم است، خلاف‌گویی است. نمی‌شود فردی را به دلیل داشتن پرونده از زندگی ساقط کرد."
آقای شیخ‌الاسلامی به نمایندگان مجلس گفت: "در حال حاضر بسیاری از مدیران پرونده دارند، خود من دارای یک پرونده هستم ولی نمی‌توان بدون رای دادگاه صالحه فردی را محاکمه کرد."
وزیر کار در صحبت‌هایش بر صلاحیت سعید مرتضوی برای ریاست سازمان تأمین اجتماعی تأکید کرد و گفت به اتهام‌هایی که در رسانه‌ها مطرح شده و هنوز ثابت نشده اهمیتی نمی‌دهد.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از نمایندگان منتقد در مجلس خواست به عملکرد یک‌ساله سعید مرتضی در سازمان تأمین اجتماعی نگاه و بر اساس آن قضاوت کنند.
علیرضا شیخ‌الاسلامی در نهایت گفت طبق مصوبه دو هفته پیش دولت، اختیار عزل و نصب سعید مرتضوی با محمدرضا رحیمی معاون اول رئیس‌جمهوری ایران بوده و آقای رحیمی سعید مرتضوی را سرپرست سازمان تأمین اجتماعی کرده است.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به نمایندگان مجلس گفت درباره این انتصاب مسئولیتی نداشته و نمی‌تواند در قبال آن پاسخگو باشد.
احمدی‌نژاد: چطور دیوان صاحب صلاحیت شد؟
محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهوری ایران هم که در جلسه استیضاح حضور داشت بعد از صحبت مخالفان و موافقان استیضاح در صحن علنی مجلس گفت: "آقای شیخ‌الاسلامی از بهترین‌های کابینه است. عمر و جان و سلامت خود را برای خدمت گذاشته است.
معاون اول رئیس جمهوری در مجلس
 
علاوه بر رئیس‌جمهوری ایران و وزیر رفاه، معاون اول رئیس‌جمهوری هم در جلسه استیضاح حضور داشت
آقای احمدی‌نژاد با ذکر اینکه ایران در حال حاضر تحت شدیدترین فشارهاست و مجلس و دولت باید اختلاف‌ها را کنار بگذارند، تأکید کرد که بعضی فشارهای داخلی و خارجی هم‌راستا و در یک‌‎سو هستند.
رئیس‌جمهور ایران گفت نمی‌خواسته بعضی مسائل را مطرح کند؛ اما الان مجبور است بگوید که "همکارانش مورد تهمت قرار گرفته‌اند و بولتن و فحش‌نامه علیه دولت منتشر می‌شود."
آقای احمدی‌نژاد درباره حکم دیوان عدالت اداری گفت: "همین دیوان سال ۱۳۸۸ در مورد دیگری گفته چون سازمان تأمین اجتماعی نهاد غیردولتی است، دیوان صاحب صلاحیت برای رسیدگی به عزل و نصب‌ها نیست." او از نمایندگان پرسید: "مگر امروز چه چیزی تغییر کرده که دیوان خود را صاحب صلاحیت می‌بیند؟"
رئیس‌ دولت گفت: "اگر اجازه بدهیم دیوان عدالت اداری خارج از چارچوب قضاوت کند، کشور دچار مشکل خواهد شد."
رئیس‌جمهوری ایران همچنین از این‌که رئیس مجلس بعضی مصوبات رئیس دولت را باطل کرده انتقاد کرد. نمایندگان به این قسمت از صحبت‌های آقای احمدی‌نژاد اعتراض کردند که در پاسخ رئیس دولت گفت "من چهار ساعت و نیم به حرف‌های شما گوش کردم و شما هم گوش کنید."
او گفت همه باید پایبند قانون باشند و افزود که اگر دیوان عدالت اداری اشتباه کرد مشخص نیست دولت باید به کجا شکایت برد.
محمود احمدی‌نژاد گفت از شخص سعید مرتضوی دفاع نمی‌کند؛ بلکه دغدغه‌اش حمایت از قانون و جایگاه قوه مجریه است. او گفت جایگاه دولت و انتصاب‌های آن باید مشخص باشد و کسی نباید اختیارات قوه مجریه را زیر سوال ببرد.
انتشار نوار جلسه خصوصی
احمدی نژاد در مجلس
 
رئیس‌جمهوری ایران برادر رئیس مجلس را متهم کرد که به دنبال سوء استفاده مالی بوده است
محمود احمدی‌نژاد در ادامه افزود کلیک نواری دارد که می‌خواهد برای نمایندگان بگذارد. در واکنش، عده ای از نمایندگان اعتراض کردند اما رئیس مجلس از آقای احمدی نژاد خواست نوار را بگذارد و چیزی را نگفته نگذارد.
رئیس‌جمهوری ایران گفت فکر می‌کند "مسائلی پشت صحنه‌ می‌گذرد که نه او خبر دارد نه نمایندگان". او گفت: "ملاقات‌هایی اتفاق افتاده که پشت قضیه همین مسائلی است که بین مجلس و دولت می‌گذرد."
علی لاریجانی رئیس مجلس بعد از این سخنان به آقای احمدی‌نژاد اصرار کرد نوار را پخش کند.
صدای نوار چندان واضح نبود اما آقای احمدی‌نژاد توضیح داد که موضوع نوار ۲۴ ساعته "جلسه‌ای بین فاضل لاریجانی، برادر رئیس مجلس و سعید مرتضوی است که ساعت‌ها طول کشیده و به جلسه استیضاح امروز مربوط است."
محمود احمدی‌نژاد درباره خلاصه "فیلم" ضبط شده گفت که اخیرا سازمان تأمین اجتماعی قرارداری برای فروش شرکت‌هایش تنظیم کرده است. رئیس‌جمهوری ایران با خواندن بخشی از متن گفت‌وگوی نوار، فاضل لاریجانی را متهم کرد که می‌خواسته با استفاده از روابط خانوادگی با رئیس مجلس و رئیس قوه قضاییه، از یک پروژه اقتصادی نفع ببرد.
لاریجانی: به نظر رهبر اعتنا نکردید
علی لاریجانی، رئیس مجلس بعد از کلیک پخش نوار در پاسخ به رئیس دولت گفت: "تنظیم روابط قوا آن‌طور که رئیس‌جمهوری گفت بر هم نخورده است. این سلیقه شماست که به قانون مصوب اعتنا نمی‌کنید. تنظیم قوا این‌جا است که به هم خورده است."
"اطرافیان شما پرونده‌هایی دارند که نمی‌گذارید رسیدگی شود. اشکال کار اینجاست"
علی لاریجانی خطاب به رئیس دولت
آقای لاریجانی درباره مشکلات و فشارهای سیاسی به آقای احمدی‌نژاد اظهار داشت: "اطرافیان شما پرونده‌هایی دارند که نمی‌گذارید رسیدگی شود. اشکال کار اینجاست. وگرنه در کشوری که ولایت فقیه است، بن‌بست نیست."
او خطاب به رئیس‌جمهوری ایران گفت: "بر اساس اصل ۱۳۸ شما به قانون تمکین نکردید. طبق این اصل اگر هیئت وزیران مصوبه‌ای داشت که مطابق قانون نبود، رئیس مجلس موظف است رسیدگی کند."
رئیس مجلس گفت درباره این موضوع آقای احمدی‌نژاد از رهبر نظر خواسته است و ولی فقیه نظرش را گفته است. او از آقای احمدی‌نژاد پرسید "چرا شما به نظر رهبر تمکین نکردید؟"
علی لاریجانی گفت: در این جلسه تهمت‌هایی علیه رئیس مجلس مطرح شد که ربطی به استیضاح نداشت؛ اما چون بحث نوار مطرح شد گفتم بگویید که شبهه‌ای ایجاد نشود.
آقای لاریجانی با رد این اتهام‌ها گفت: "اگر یکی از بستگان بنده اشکالی داشت، باید رسیدگی شود؛ اما این موضوع چه ارتباطی با من دارد؟"
رئیس مجلس افزود بین او و شخصی که نام برده شد ارتباطی وجود ندارد و طرح این موضوع "غیراخلاقی و بی‌ارتباط با استیضاح" است.

هیچ نظری موجود نیست: