۱۴۰۳/۰۴/۱۰

سکس زندانبان زن با زندانی دردسرساز شد؛‌ هم‌سلولی زندانی از صحنه فیلم گرفته بود !!!

یورونیوز - پلیس متروپولیتن لندن پس از اطلاع از وجود ویدئویی که ظاهراً در زندان وانزوورث فیلمبرداری شده است، بلافاصله در روز جمعه ۲۸ ژوئن (۸ تیر ۱۴۰۳) تحقیقات خود را در این زمینه آغاز کرد. به دنبال انتشار ویدئویی در شبکه‌های اجتماعی که ظاهراً نشان می‌دهد که یک افسر زندانبان با یک زندانی در سلول وی مشغول رابطه جنسی است، یک زن دستگیر شده است.
پلیس متروپولیتن در این رابطه اعلام کرد که پس از «آگاه شدن از فیلمی که گفته می شود در داخل زندان وانزوورث فیلمبرداری شده است» تحقیقات خود را از روز جمعه آغاز کرده است. آن‌ها افزودند که در همان روز یک زن به ظن سوء رفتار در مناصب دولتی دستگیر شد و همچنان در بازداشت به سر می‌برد.
تاریخ فیلمبرداری مشخص نیست، اما تصاویر حاکی از آن است که این افسر در ابتدا با یونیفرم کامل بوده است. این دستگیری کمتر از دو ماه پس از آن صورت می‌گیرد که یک نهاد دیده‌بان زندان‌ها یک اطلاعیه فوری به الکس چالک، وزیر دادگستری بریتانیا صادر کرد و خواستار بهبود وضعیت در این زندان شده بود.
چارلی تیلور، سربازرس زندان‌های بریتانیا اعلام کرد که یافته‌های اخیر «عمیقاً نگران‌کننده» است، چراکه نشان دهنده شرایط نابسامان در شعب زندان‌ها و ناتوانی کارکنان در برخورد دقیق با زندانیان در طول روز کاری است. کتی پرایس، رئیس این زندان در جریان بازرسی از سمت خود استعفا داد.
هویت زندانبان مشخص شد زمانی که تصاویر ضبط شده از رابطه جنسی لیندا دی سوسا آبرئو ۲۹ ساله با یک مرد زندانی در فضای مجازی منتشر شد، تمام حساب‌های لیندا در شبکه‌های اجتماعی حذف شده‌اند، به جز حساب او در وبسایت Depop که در آن لباس‌های دست دوم می‌فروشد. 
هم‌سلولی دیگر این زندانی، ویدئو رابطه جنسی خانم آبرئو با زندانی مرد را با تلفن همراه ضبط کرده است که این موضوع نیز نشانه دیگری از نقض قوانین امنیتی در زندان‌های بریتانیا است.

۱۴۰۳/۰۴/۰۸

دو هواپیمای غول پیکر ایرباس A340 "قاچاقی وارد ایران شده‌اند !!!!!!

رسانه‌های لیتوانی خبرداده‌اند دو هواپیمای غول‌پیکر ایرباس مدل A340 به طور قاچاقی و به کمک یک شرکت صوری توانسته‌اند علیرغم تحریم‌های امریکا وارد ایران شوند. این دو هواپیما از فرودگاه "شیائولیا" در لیتوانی پرواز کرده‌اند. در ماه فوریه دو هواپیمای ایرباس مدل A340 که آخرین بار توسط شرکت لیزینگ Macka Invest در گامبیا اجاره شده بودند، در فرودگاه شیائولیای لیتوانی پارک شده‌ بودند.
این دو هواپیما به فاصله کمی از یکدیگر این فرودگاه را ترک کردند. مقصد یکی به طور رسمی سریلانکا و مقصد هواپیمای دوم فیلیپین اعلام شده بود. این دو هواپیما اما وارد حریم هوایی ایران شده و خلبانان که ملیت آنها مشخص نیست، ترانسپوندرها را خاموش کردند. بدین ترتیب رهیابی مسیر این دو هواپیما غیرممکن شد.
 پورتال خبری VZ.lt در لیتوانی با گذشت چهارماه از این امر به تازگی درباره آن گزارش داده و نوشته یکی از این دو هواپیما در فرودگاه مهرآباد تهران به زمین نشسته و هواپیمای دیگر در فرودگاه کنارک واقع در بندر چابهار فرود آمده است. بیشتر بخوانید: رسانه آلمانی: ایران ایر در خدمت اهداف شوم جمهوری اسلامی است دو هواپیمای ایرباس قاچاق‌شده به ایران در حال حاضر در اختیار شرکت هواپیمایی ماهان قرار دارند که از سال ۲۰۱۱ در لیست سیاه تحریم‌های آمریکا قرار دارد چرا که متهم به ارسال تجهیزات نظامی از سپاه پاسداران به گروه‌های شبه‌نظامی مورد حمایت ایران است.ماهان ایر از سال ۲۰۱۹ به همین دلیل اجازه فرود در آلمان را ندارد.
 هواپیمای ایرباس A340 متعلق به ارتش آلمان 
 جلوگیری از پرواز هواپیمای سوم پس از آنکه مشخص شد که این دو هواپیما در ایران فرود آمده‌اند، هواپیمای سوم که آن هم در اجاره شرکت Macka Invest در گامبیا و حامل قطعات یدکی هواپیما بوده، جلوی پروازش گرفته شد. مدیر فرودگاه شیائولیا به پورتال خبری لیتوانی گفته است: «این هواپیما در اصل بنا بود به فیلیپین پرواز کند اما ما ترسیدیم که این جت نیز در ایران فرود بیاید و ما نتوانیم جلوی آن را بگیریم.» او گفته وقتی متوجه شده‌اند که اولین هواپیما در ایران فرود آمده است، اجازه پرواز به هواپیمای سوم نداده‌اند.
در سال ۲۰۲۲ نیز اتفاق مشابهی روی داد که در جریان آن چهار فروند ایرباس A340 از ژوهانسبورگ در افریقای جنوبی به سمت ازبکستان پرواز کردند اما وقتی به حریم هوایی ایران نزدیک شدند ترانسپوندرهایشان را خاموش کرده و در ایران فرود آمدند. مرگ بیش از ۱۷۰۰ نفر در سوانح هوایی
جمهوری اسلامی ایران تحت تحریم‌های شدید قطعات و لوازم یدکی هواپیما قرار دارد و تنها با کمک شرکت‌های صوری و از طریق کشورهای ثالث می‌تواند قطعات یدکی هواپیما وارد کند.
در حال حاضر بالغ بر ۵۰۰ فروند هواپیما در ایران زمینگیر شده و به دلیل نبود قطعات یدکی قادر به پرواز نیستند. کارشناسان پرواز و مهندسان هواپیما می‌گویند ایران به ۴۰۰ فروند هواپیمای جدید نیاز دارد اما به دلیل تحریم‌ها نه می‌تواند هواپیما بخرد و نه لوازم مورد نیاز برای مدرن‌سازی و سرویس هواپیما. این مسئله علت بروز سوانح هوایی زیادی در ایران شده است. شبکه امنیت هوایی Aviation می‌گوید از زمان آغاز تحریم‌ها علیه ایران، در سال ۱۹۷۹ در اثر سوانح هوایی ۱۷۵۵ نفر جانشان را از دست داده‌اند.

انتخابات ایران؛ گزارش‌ها از استقبال اندک رای‌دهندگان در برخی حوزه‌های رای‌گیری

چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری در ایران از ساعت هشت روز جمعه هشتم تیر، آغاز شد. با کناره‌گیری دو نامزد اصول‌گرا، علیرضا زاکانی شهردار تهران و امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی رئیس بنیاد شهید، اکنون چهار نامزد در این انتخابات رقابت می‌کنند.
محمد باقر قالیباف، رئیس‌مجلس که اغلب گروه‌های اصولگرا از جمله شورای ائتلاف نیروهای انقلابی از او حمایت کرده‌اند، سعید جلیلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام که جبهه پایداری حامی اصلی او است. مرتضی پورمحمدی، مسئول امنیتی سابق که یکی از عوامل اصلی قتل‌عام زندانیان سیاسی در دهه 60 بوده و مسعود پزشکیان نماینده تبریز که مورد حمایت اصلاح‌طلبان و میانه‌روها است.
تا ساعات پایانی پنج‌شنبه شب مذاکرات بین ستادهای جلیلی و قالیباف برای ائتلاف در جریان بود اما پس از آن نزدیکان به جلیلی در رسانه‌های اجتماعی اعلام کردند اجماع حاصل نشده است. گفته شده است حامیان قالیباف خواستار کناره‌گیری جلیلی به نفع قالیباف بوده‌اند اما اعضای جبهه پایداری معتقد بودند که طرفداران جلیلی بیشتر هستند.
امیرحسین ثابتی، مشاور ارشد جلیلی در پستی در شبکه «ایکس» نوشت که پنج‌شنبه شب هفتم تیر، برای پخش شایعه درباره کناره‌گیری جلیلی به نفع قالیباف از طریق حساب‌های جعلی در رسانه‌های اجتماعی 100 میلیارد تومان پول خرج شده است. ثابتی منبع این خبر یا شایعه را ذکر نکرد، اما بعدازظهر جمعه 8 تیر، در پست دیگری پیش‌بینی کرد که جلیلی و پزشکیان به دور دوم خواهند رفت.
حساب سعید جلیلی در شبکه ایکس نیز پستی را بازنشر کرده که مدعی است بر خلاف تهران و تبریز، آرای او در روستاها بیشتر از سایر نامزدها است. بر اساس برخی نظرسنجی‌ها، آرای جلیلی و قالیباف نزدیک به یکدیگر بوده است اما نظرسنجی‌های ایسپا نشانگر افزایش آرای او مقابل قالیباف بوده است. در آخرین نظرسنجی «ایسپا» که نتایج آن پنج‌شنبه هفتم تیر منتشر شد، جلیلی 28.8 درصد و قالیباف 19.1 درصد طرفدار داشته‌اند درحالی که حامیان پزشکیان 33.1 درصد بوده است.
با شکاف بین اصولگرایان، اصلاح‌طلبان امیدوارند که در صورت حضور بیش از 50 درصد مردم در انتخابات، پزشکیان در دور اول یا در دور دوم به پیروزی برسد. با این حال کاربران رسانه‌های اجتماعی و خبرنگاران بین‌المللی از خلوت بودن برخی از حوزه‌های رای‌گیری در تهران و اغلب شهرهای بزرگ خبر می‌دهند. در جنوب تهران استقبال از انتخابات به طرز چشمگیری کمتر است. این درحالی است که علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی صبح جمعه 8 تیر بار دیگر از مردم خواست تا در انتخابات شرکت کنند و آبروی جمهوری اسلامی را مترادف با حضور مردم دانست.
چهره‌های شاخص اصلاح‌طلب به همراه محمد خاتمی، رئیس‌جمهوری پیشین نیز آرای خود را به صندوق رای حسینیه جماران در شمال شهر تهران انداختند. این درحالی‌ است که سعید جلیلی و اعضای اصلی جبهه پایداری برای رای دادن به مسجد مجتبی در جنوب شرقی تهران رفتند. قالیباف و برخی از مقامات حکومتی نیز برای رای دادن به مسجد لرزاده در میدان خراسان در شرق تهران رفتند. اما مسعود پزشکیان و اعضای ستاد او برای رای دادن مکانی متفاوت از سه گروه دیگر را انتخاب کردند و به صندوق رای سیار در بیمارستان فیروزآبادی در شهرری در جنوب تهران رفتند، پزشکیان پس از رای دادن به آرامگاه بهشت زهرا و سر قبر کشته شدگان انفجار دفتر حزب جمهوری اسلامی در هفتم تیر 1360 رفت. سعید جلیلی هم در نماز جمعه تهران حاضر شد. در حالی که نرگس موسوی، دختر زهرا رهنورد و میرحسین موسوی که سالها در حصر خانگی هستند از عدم شرکت والدین خود در انتخابات خبر داده، محمدتقی کروبی، پسر مهدی کروبی یکی دیگر از نامزدهای انتخابات 1388 که در حصر خانگی است اعلام کرده است که پدرش از مردم خواسته است تا به پزشکیان رای بدهند. با آن‌که برخی از کسانی که در انتخابات شرکت کرده‌اند، برگه‌های رای خود را در رسانه‌های اجتماعی منتشر کرده‌اند، وزارت کشور تصویربرداری و انتشار از برگه‌های رای را ممنوع اعلام کرد.
در همین حال، کاربران رسانه‌های اجتماعی گزارش داده‌اند در برخی از شعبه‌های اخذ رای در جنوب و مرکز تهران از حضور زنان بدون حجاب یا «بدحجاب» برای رای دادن جلوگیری شده است اما در شعبه‌های شمال شهر تهران این سختگیری کمتر بوده است. همچنین گزارش‌هایی نیز از زندان اوین منتشر شده که به‌رغم اصرار مسئولین زندان، زنان و مردان زندانی سیاسی از شرکت در این انتخابات خودداری کرده‌اند. نرگس محمدی زندانی سیاسی و برنده جایزه نوبل صلح در پیامی از زندان اوین خواستار تحریم این انتخابات شده بود.
در همین حال، برخی کاربران رسانه‌های اجتماعی به انتشار تصاویری از شهرهای مختلف ایران از جمله شهرهای جنوبی پرداخته‌اند و می‌گویند حوزه‌های رای‌گیری بسیار خلوت هستند. وزارت کشور تعداد واجدین شرایط شرکت در انتخابات ریاست جمهوری را بیش از 61 میلیون نفر اعلام کرده است. برآورد شده است که بیش از 3.5 میلیون ایرانی نیز در خارج از کشور واجد شرایط رای دادن باشند. رای‌گیری درخارج از کشور نیز از صبح جمعه آغاز شده است اما در برخی شهرها، تعداد مخالفانی که در برابر مراکز رای‌گیری تجمع کرده‌اند از شمار شرکت‌کنندگان در انتخابات بیشتر است.

راند اول به نفع نامزد جمهوریخواه؛ در نخستین مناظره انتخاباتی بایدن و ترامپ چه گذشت؟

این نخستین مناظره‌ در تاریخ انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بود که در آن یک رئیس‌جمهور مستقر با سلف خود یعنی رئیس‌جمهور سابق در برابر دیدگان میلیون‌ها بیننده تلویزیونی قرار می‌گیرد. 
به گزارش یورو نیوز، پنج ماه مانده تا انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ ایالات متحده، جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا و دونالد ترامپ در نخستین مناظره خود ساعت ۲۱ روز پنجشنبه به وقت شرقی آمریکا و صبح جمعه به وقت تهران با میزبانی شبکه تلویزیونی سی.ان.ان و بدون حضور تماشاگران استودیویی، به مصاف کلامی یکدیگر رفتند. این مناظره علاوه بر اینکه بدلیل تمرکز دو نامزد دموکرات و جمهوریخواه بر مسائل اقتصادی و مهاجرت ازاهمیت بالایی برخوردار بود، نخستین مناظره‌ در تاریخ آمریکا بود که یک رئیس‌جمهور مستقر با سلف خود یعنی رئیس‌جمهور سابق در برابر دیدگان میلیون‌ها بیننده تلویزیونی قرار می‌گرفت.
نکات مهم مناظره بایدن و ترامپ: 
جو بایدن و دونالد ترامپ در طول این مناظره در مورد موضوعاتی نظیر اقتصاد آمریکا و تورم، حق سقط جنین، مهاجرت، جنگ‌های اوکراین و غزو حتی بازی‌های گلف، یکدیگر را مورد انتقاد قرار دادند و درگیری‌های لفظی شدیدی میان آنها درگرفت این دو نامزد در طول مناظره در موارد بسیاری به موضوعات شخصی یکدیگر پرداختند: ترامپ دو بار به هانتر پسر جو بایدن و محکومیت او در دادگاه به دلیل حمل غیرقانونی سلاح اشاره کرد.
بایدن نیز به محکومیت‌های جنایی ترامپ در ماجرای حق‌السکوت به بازیگر فیلم‌های پورن و دادگاه مدنی تعرض جنسی به جین کارول اشاره کرد صدای جو بایدن، رئیس جمهور ۸۱ ساله آمریکا در طول مناظره خش‌دار و خسته بود و در مواردی سخنان خود را فراموش می‌کرد ترامپ ۷۸ ساله پر انرژی بود اما بر اساس راستی‌آزمایی خبرگزاری‌ها ادعاهای نادرست بسیاری را مطرح کرد هر دو نامزد دموکرات و جمهوری‌خواه در پاسخ به سوال درباره سن و سال‌شان از خود دفاع و یکدیگر را به ناتوانی در اداره کشور متهم کردند پس از آنکه دونالد ترامپ قاسم سلیمانی را از بزرگ‌ترین تروریست‌های جهان نامید و کشته شدن او را دستاورد دولت خود خواند، بایدن، وی را به «انفعال در برابر ایران» در جریان حمله به پایگاه عین‌آلاسد متهم کرد. 
هر دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا با در موضوع جنگ غزه، به حمایت از اسرائیل پرداختند و خواستار نابودی حماس شدند. بایدن در اینباره گفت که تمرکز دولت او بر پایان دادن به درگیری‌ها در غزه است اما دونالد ترامپ تاکید کرد که اسرائیل باید «کار را تمام کند» دونالد ترامپ در بخش دیگری از مناظره حمله حماس به اسرائیل را نتیجه سیاست خارجی بایدن در قبال ایران دانست و گفت: «در دوران من ورشکسته بود. من اجازه نمی‌دادم هیچ کس با آنها معامله کند. پولشان تمام شد. ورشکسته بودند. پولی برای حماس نداشتند. پولی برای هیچ کاری نداشتند.
پولی برای کار تروریستی نداشتند»
 کارشناسان و ناظران دموکرات و جمهوریخواه دونالد ترامپ را پیروز این مناظره خواندند تا جائیکه برخی از دموکرات‌ها ضمن ابراز ناامیدی از نتیجه این مناظره، گزینه کناره‌گیری بایدن از رقابت انتخاباتی را نیز مطرح کردند.

۱۴۰۳/۰۴/۰۷

همسر جولیان آسانژ نسبت به وضعیت سلامتی او ابراز نگرانی کرد

جولیان آسانژ، بنیان‌گذار وبسایت ویکی‌لیکس ۱۴ سال پس از آزادی، عازم زادگاهش استرالیا شد و بدون انجام هیچ مصاحبه‌ای حالا در کنار خانواده است. همسر او اما نسبت به وضعیت سلامت او نگرانی‌های جدی مطرح کرده است.
جولیان آسانژ، بنیان‌گذار وبسایت ویکی‌لیکس روز چهارشنبه ۲۶ ژوئن (۶ تیر) پس از یک توافق دیپلماتیک پیچیده، یکی از اتهامات خود در خصوص نقض قانون ضدجاسوسی و انتشار اسناد محرمانه نظامی آمریکا را پذیرفت و به این ترتیب، آزاد شد. استلا آسانژ، همسر او حالا پس از آزادی بنیان‌گذار وبسایت ویکی‌لیکس، نسبت به وضعیت سلامتی او ابراز نگرانی کرده و در گفت‌وگو با کانال News7 گفته است: «ما نگران وضعیت سلامت جسمی و روحی جولیان هستیم. او مدت طولانی در حبس بوده و می‌دانیم که این موضوع تاثیر جدی بر او داشته است. سعی می‌کنیم همه آزمایش‌های لازم را برای او انجام دهیم تا ببینیم اوضاع او چطور است.»
استلا آسانژ همچنین با بیان این که "باید درک کنیم چه بر جولیان گذشته است" ادامه داد: «او به زمان نیاز دارد تا به آزادی عادت کند و خانواده به زمان نیاز دارد تا خانواده شود.» جولیان آسانژ و همسرش، استلا در سال ۲۰۲۲ در زندان بلمارش لندن ازدواج کردند و دارای دو فرزند هستند. جولیان پیش از ورودش به کانبرا هرگز همسرش را در آزادی ملاقات نکرده بود. تصاویری از استقبال همسر و پدر جولیان آسانژ که به فرودگاه رفته بودند منتشر شده است اما او، شخصا در کنفرانس خبری شرکت نکرد و همسر و وکیلش با خبرنگاران صحبت کردند. آسانژ به اتهام افشای هزاران سند محرمانه دولتی ایالات متحده در وبسایت ویکی‌لیکس در سال ۲۰۱۰ به اتهام جاسوسی تحت پیگرد قرار گرفت.
 در این بین او پنج سال اخیر را در زندان بلمارش در لندن سپری کرد و پیش از آن نیز به مدت چند سال در سفارت اکوادور در لندن به سر می‌برد. ایالات متحده آسانژ را به سرقت و انتشار مطالب محرمانه درباره عملیات نظامی در عراق و افغانستان در همکاری با چلسی منینگ، یکی دیگر از افشاگران این پرونده، متهم کرده و گفته بود، این دو با اقدام‌شان جان ماموران مخفی آمریکا را به خطر انداخته‌اند. حامیان آسانژ اما او را روزنامه‌نگاری شجاع می‌دانند که جنایات جنگی را آشکار کرده است.
 آسانژ که ۵۲ سال دارد پس از ۱۴ سال با این موضوع موافقت کرد که اتهام خود مبنی بر "توطئه برای به دست آوردن و انتشار اطلاعات دفاعی" را در دادگاهی در جزایر ماریانای شمالی در اقیانوس آرام بپذیرد. او با پذیرش این اتهام به ۶۲ ماه زندان محکوم شد و چون پیش‌تر این مدت‌زمان را در زندان سپری کرده بود آزاد شد.
استلا آسانژ حالا پس از آزادی همسرش جزئیات بیشتری از آنچه بر او گذشته گفته و با بیان اینکه همسرش به حریم خصوصی و زمان نیاز دارد، ادامه داده است: «همسرم اکنون می‌خواهد با دو پسر کوچکش وقت بگذراند. تا امروز ما نتوانسته‌ایم یک زندگی خانوادگی عادی داشته باشیم. باید کمی به او فرصت داد تا تصمیم بگیرد، چگونه می‌خواهد روزها و وقتش را در حال حاضر بگذراند.»
DW

۱۴۰۳/۰۴/۰۶

انتشار عکس جنجالی پورمحمدی درباره ظریف و صدام حسین


سایت رویداد 24:
مصطفی پورمحمدی، کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم، با انتشار عکسی از مذاکره ظریف و صدام و مقایسه با جلسه خود با صدام در موضوع پیگیری مطالبه آزادی اسرای ایرانی نوشت: از ظریف تا پورمحمدی یعنی از ستاره تا سرمربی.

۱۴۰۳/۰۴/۰۵

دختر زاکانی می گوید پدرم ۲۰ سال اجاره نشین بوده و گاهی برای امرار معاش مسافرکشی میکرده

دختر علیرضا زاکانی در برنامه «گفت‌وگوی صمیمی» می‌گوید: پدرم ۲۰ سال اجاره‌نشین بوده و گاهی مسافرکشی می‌کرده است.
 پدر من خشن نیست، تصویر اشتباهی از او در رسانه‌ها شکل گرفته است. بخشی از صحبت های دختر زاکانی به نقل از مهر به شرح زیراست

 

 تصویر خشنی از پدرم در رسانه‌ها شکل گرفته که این‌طور نیست ایشان به شدت شخصیت شوخ و مهربانی دارند. *پدرم بیشتر از بیست سال از زندگی خودش را اجاره نشین بود. *اخیرا به واسطه حضور در شهرداری تهران، توجه ویژه‌ای به قشر محروم، آسیب‌دیده و ضعیف جامعه دارد و برناهای خوبی را برای این قشر اجرا می‌کند. 
پدرم در خانواده خاطرم نیست چه زمانی عصبانی شده است، اما اگر ببیند ظلمی به مردم اتفاق می‌افتد یا حق‌خوری وجود دارد، عصبانی می‌شود.
بزرگ‌ترین نقطه قوت پدرم، شجاعت اوست. در مواجهه با اشخاصی اتفاقاتی که می‌افتد، دنبال حساب و مصلحت‌سنجی، حساب و کتاب دنیایی، یا ریزش رأی و کاهش محبوبیت نیست. همیشه طرف مردم و اهل هزینه‌دادن است.

سه کشور اروپایی به ایران هشدار دادند: مکانیسم ماشه را فعال می‌کنیم !!!

سه کشور اروپایی پس از نشست شورای امنیت درباره قطعنامه ۲۲۳۱ خواستار بازگشت جمهوری اسلامی به تعهدات برجامی خود شدند.
دویچه وله: سه کشور آلمان، بریتانیا و فرانسه پس از نشست دوشنبه ۴ تیرماه شورای امنیت درباره قطعنامه ۲۲۳۱ خواستار بازگشت جمهوری اسلامی به تعهدات برجامی شدند. آنها تهدید کردند در صورت لزوم مکانیسم ماشه را پیش از مهر ۱۴۰۴ فعال می‌کنند. آلمان، بریتانیا و فرانسه پس از نشست دوشنبه ۴ تیرماه شورای امنیت درباره قطعنامه ۲۲۳۱ خواستار توقف تنش اتمی و بازگشت جمهوری اسلامی به تعهدات برجام شدند. در بیانیه این سه کشور آمده است:‌ «شورای امنیت امروز جلسه‌ای را به منظور بررسی اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ برگزار کرد که مبنای توافق اتمی ایران است و تعهدات هسته‌ای جمهوری اسلامی را مشخص می‌کند.
 این قطعنامه اکتبر سال آینده به پایان خواهد رسید. از این رو ۱۶ ماه آینده برای پیدا کردن راه ‌حلی دیپلماتیک در خصوص بحران اتمی ایران بسیار مهم خواهد بود.» در بیانیه آلمان، بریتانیا و فرانسه همچنین به گزارش روز ۲۴ خرداد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در خصوص نصب سانتریفوژهای پیشرفته در سایت فردو استناد شده است. بیانیه سه کشور اروپایی می‌افزاید: «جمهوری اسلامی طبق برجام متعهد شده است که هیچ کدام از این سانتریفوژها را نصب یا راه‌اندازی نکند و از این سایت به منظور اهداف غنی‌سازی استفاده نکند. ما مجددا از ایران درخواست می‌کنیم تا تشدید تنش‌ها را متوقف کند و به تعهدات خود در قالب برجام بازگردد.» در این بیانیه آمده است که عدم همکاری جمهوری اسلامی با آژانس طی سال‌های طولانی، برنامه منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای را تضعیف می‌کند و در عین حال مانع فعالیت آژانس در انجام کار مهم خود در راستای ارزیابی برنامه اتمی جمهوری اسلامی می‌شود. سه کشور اروپایی با تأکید بر این که این تعهدات باید به طور کامل و بدون معطلی بیشتر پیگیری شوند افزودند:
 «این موضوع به ویژه زمانی نگران‌کننده است که می‌بینیم ایران تعهد قانونی خود مبنی بر اعلام تاسیسات هسته‌ای جدید به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را به‌طور قاطع انکار می‌کند.» 
آلمان، بریتانیا و فرانسه همچنین خواستار آن شدند که جمهوری اسلامی طی ۱۶ ماه باقیمانده‌ پیش از انقضای قطعنامه، به طور جدی و فوری به دیپلماسی و تعهدات الزام‌آور قانونی خود در برجام احترام بگذارد. آمریکا: از تمامی ابزارهای لازم استفاده خواهیم کرد در همین زمینه رابرت وود، معاون سفیر ایالات متحده آمریکا در سازمان ملل متحد نیز در نشست شورای امنیت اظهار داشت: «گزارش‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ۲۷ مه و ۱۳ ژوئن نشان دهنده‌ آن است که ایران مصمم است برنامه اتمی خود را به روشی که هیچ گونه کاربرد صلح‌آمیز پذیرفته‌‌شده‌ای ندارد، گسترش دهد.» وود در ادامه افزود که آمریکا آمادگی دارد تا از تمامی ابزارهای لازم برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح اتمی استفاده کند.
 او همچنین تصریح کرد که آمریکا کاملا به رفع نگرانی‌های بین‌المللی در خصوص برنامه اتمی ایران از طریق دیپلماسی متعهد است. بریتانیا: در صورت لزوم مکانیسم ماشه را فعال می‌کنیم باربارا وودوارد، سفیر بریتانیا در سازمان ملل متحد نیز در نشست شورای امنیت از گسترش فعالیت‌های اتمی جمهوری اسلامی ابراز نگرانی کرد. وودوارد با یادآوری انقضای قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت اظهار داشت که جمهوری اسلامی بیش از هر زمان دیگری به آستانه توانایی تولید سلاح اتمی نزدیک شده است. سفیر بریتانیا در سازمان ملل افزود که این امر، "وضعیت منطقه و جهان را به مراتب خطرناک‌تر می‌کند" و احتمال گسترش تنش از جانب دیگران را افزایش می‌دهد. او در عین حال افزود: «ما همچنان به برجام متعهدیم و ایران نیز باید همین پایبندی را نشان دهد.
 ما به حفظ تمامی گزینه‌های دیپلماتیک ادامه خواهیم داد و در صورت لزوم، مکانیسم ماشه را پیش از اکتبر ۲۰۲۵ (مهر ۱۴۰۴) فعال می‌کنیم.» بر اساس سازوکار موسوم به اسنپ‌بک یا مکانیسم ماشه قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد در سال ۲۰۱۵ میلادی، امکان بازگشت فوری تحریم‌های شورای امنیت علیه جمهوری اسلامی تا پیش از مهر ۱۴۰۴ در نظر گرفته شده است. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیش از این در روز ۲۴ خرداد گزارش داده بود که جمهوری اسلامی درحال نصب هشت آبشار شامل ۱۷۴ سانتریفوژ آی‌آر-۶ در واحد ۱ تاسیسات غنی‌سازی فردو است. سه کشور اروپایی عضو توافق‌نامه برجام پیش از این نیز در روز شنبه ۲۶ خرداد (۱۵ ژوئن) با انتشار بیانیه مشترکی اقدامات اخیر جمهوری اسلامی در گسترش ظرفیت‌های اتمی را محکوم کرده بودند. در بیانیه بریتانیا، فرانسه و آلمان آمده بود که این اقدامات، از جمله بهره‌برداری از ده‌ها سانتریفیوژ پیشرفته اضافی در سایت غنی‌سازی نطنز و اعلام خبر آمادگی ایران برای نصب هزاران سانتریفیوژ دیگر در سایت‌های اتمی فردو و نطنز، توافق‌نامه برجام را "توخالی" می‌کند.

۱۴۰۳/۰۴/۰۳

در مورد سه فرزند مسعود پزشکیان چه میدانید؟

 

این عکس از ظریف وایرال شد ....

عکسی از محمدجواد ظریف در همایش انتخاباتی پزشکیان دست به دست می شود. جماران تصاویری از این همایش را منتشر کرده است.
 به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، عصر روز گذشته همایش بزرگ انتخاباتی مسعود پزشکیان با سخنرانی محمدجواد ظریف در جمع مردم گرگان برگزار شد.علت کاندید نشدن ظریف از زبان خودش ظریف گفت: تحریم انتخابات باعث حاکم شدن خالص سازان می شود تا عده دیگری را خانه نشین کنند.
 ظریف وزیر سابق امور خارجه در در کلاب هاوس ایران من گفت: برخی می گویند چون انتخابات های قبلی را تحریم کردیم، به پزشکیان اجازه ورود داده شد؛ اینگونه نیست.
به گزارش جماران بخش هایی از اظهارات ظریف را در ادامه می خوانید:
من این آبرو را برای کی می‌خواستم؟
مگر می‌خواستم تُرشی بیاندازمش؟
یا به گور ببرم؟
محمدجواد ظریف، وزیر خارجه دولت حسن روحانی در کلاب هاوس به سوالی درباره حمایتش از مسعود پزشکیان و احتمال عدم پیروزی او در انتخابات پاسخ داد:
فکر نکنیم همه محاسبات صاحبان قدرت درست است. آمریکا هم در حمله به عراق و افغانستان بعد از ۲۰ سال محاسباتش غلط بود و خروجش از افغانستان را از طالبان گدایی کرد. زمامداران، زیاد اشتباهات محاسباتی می کنند. پس (تحریمی ها) برای خودشان نوشابه باز نکنند! تحریم انتخابات به جایی نرسید و ترکیب مجلس را به جایی رساند که من نمی توانم با آن کار کنم. البته شاید خیلی ها بتوانند کار کنند، اما من ویژگی هایی دارم که به دلیل آنها بود که کاندیدا نشدم.
تحریم، این پیام را به خارجی ها می دهد که دیگر حمایت خارجی ندارند. این عدم حمایت هم باعث نمی شود کسانی که در خارج هستند با سلام و صلوات بیایند؛ آنها ابزار فشار هستند. تحریم انتخابات باعث نمی شود منجی به ایران بیاید. عربستان هم دید که بعد از آرامکو آمریکا به دادش نرسید؛ این خاصیت جهان پساقطبی است.
من در حال نگارش کتابی در این زمینه هستم. البته دوستان اندیشمندی هم هستند که مخالف دیدگاه من هستند. تحریم انتخابات باعث می شوند آنها ببینند می توانند تحریم را به ما تحمیل کنند.
 به کسانی که سخنرانی مرا در کاشان به هم زدند گفتم کدامیک از شما با شرمندگی به خانه می روید؟
تحریم انتخابات باعث حاکم شدن خالص سازان می شود تا عده دیگری را خانه نشین کنند. وقتی فرد سالمی به میدان آمده چرا تحریم کنیم؟! شما می گوید ۵ درصد اثر دارد؟!
حتی اگر اینگونه هم باشد بهتر از صفر درصد یا بدتر شدن وضعیت است. در مورد برجام هم گفتم که به برجام نمره ۱۰۰ ندهید؛ نمره ۵ دهید! بیایبد همین ۵ درصد را تبدیل به دستاورد نقد کنید. اما این کار را نکردیم. پس اگر فرض می کنیم با تحریم پیامی را به کسی می دهیم، ببینیم که چه چیزی را به دست می آوریم؟
جز اینکه همان کسانی که از آنها دلخور هستید ۴ سال یا ۸ سال -یا با توجه به تحولات سالهای اخیر حتی بیشتر-حاکم شوند؟! دکتر پزشکیان دنبال هرج و مرج، تنش و جنجالی نیست. اینهایی که سخنرانی ها را به هم می زنند از ستادهای دیگر هستند. هراس افکنی یک بازی است و می گویند ظریف گفته ۹ تیر پزشکیان رئیس جمهور است.
 بله من ابراز امیدواری کردم اما به این معنا نیست که اگر نشود به خیابان می ریزیم. فتنه را آنها یی درست می کنند که این توییت ها را می زنند. من عضو هیچ ستادی نیستم و با توجه به فرصتی که شکل گرفته وارد صحنه شدم. هیچ آرزویی جز اینکه «استاد تمام» شوم ندارم و دنبال هیچ پست و مقامی نیستم.

۱۴۰۳/۰۴/۰۲

تجاوز به یک دختربچه ۱۲ ساله یهودی در فرانسه، تجمع صدها نفر در اعتراض به یهودی‌ستیزی

صدای آمریکا: آسوشیتدپرس روز جمعه اول تیر، گزارش داد که ادعای تجاوز به یک دختر ۱۲ ساله یهودی در فرانسه، واکنش‌های گسترده‌ای را در این کشور به همراه داشته و مسئله یهودی‌ستیزی را به موضوع اصلی کارزار انتخابات پارلمانی تبدیل کرده است. به گزارش این خبرگزاری، این حادثه، نگرانی های جامعه یهودی در فرانسه و فراتر از آن، افزایش خشونت و یهودی‌ستیزی در این کشور را تشدید کرده است. در همین ارتباط، صدها تن روز پنجشنبه ۳۱ خرداد، برای دومین روز در اطراف بنای تاریخی باستیل در پاریس در اعتراض به یهودی ستیزی تجمع کردند. به گفته دادستانی، پس از آن که دو پسر نوجوان در حومه پاریس در هفته جاری به تجاوز به یک دختر ۱۲ ساله و اعمال خشونت با انگیزه مذهبی متهم شدند، نگرانی ها افزایش یافته است.

  

الی کورچیا، وکیل و از رهبران یهودیان فرانسه، به شبکه تلویزیونی «بی اف ام» گفت که این دختر یهودی است و متجاوزان در حمله به او کلمه فلسطین را گفته اند. اخبار مربوط به این تجاوز در زمانی رخ داده که حزب راست افراطی «اجتماع ملی» به رهبری مارین لوپن، در نظرسنجی‌ها پیشتاز است. این حزب که دارای پیشینه یهودی‌ستیزی است، تلاش کرده تا از این سابقه فاصله بگیرد. با این حال، احتمال دستیابی این حزب به قدرت، نگرانی‌های بسیاری را در مورد آینده حقوق اقلیت‌ها در فرانسه به وجود آورده است. 

آسوشیتدپرس در گزارش خود نوشت که رهبران سازمان های چپ‌ افراطی نیز به دلیل واکنش‌های شان به حمله ۱۵ مهر سال گذشته حماس به اسرائیل با انتقادهای زیادی روبرو شده‌اند؛ به ویژه که برخی این واکنش‌ها را حساسیت‌آفرین و حتی یهودی‌ستیزانه می‌دانند. در همین حال، گابریل آتال، نخست وزیر فرانسه، در شبکه اجتماعی «ایکس» نوشت که این دختر ۱۲ ساله «به دلیل یهودی بودن مورد تجاوز قرار گرفته است. آسوشیتدپرس همچنین خبر داد که امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه، از مدارس این کشور خواسته است تا «ساعت بحث» درباره نژادپرستی و یهودستیزیرا در برنامه های خود قرار دهند. از سویی ژان لوک ملانشون، از رهبران چپ‌گرایان فرانسه، «نژادپرستی یهودی‌ستیزانه» را محکوم کرد. آریه علیمی، وکیل و نایب رئیس اتحادیه حقوق بشر، هم خواستار یک جبهه متحد علیه راست افراطی شد.

۱۴۰۳/۰۴/۰۱

تعداد کشته شدگان گرمای بالای ۵۰ درجه مکه از هزار نفر گذشت ..

روز چهارشنبه، در حالی که آمار تلفات مراسم حج امسال که در گرمای طاقت‌فرسا برگزار شد از هزار نفر گذشت، دوستان و بستگان حجاج مفقود شده در بیمارستان‌ها و در فضای مجازی به جستجوی آنها پرداختند.
نگرانی بستگان پس از رسیدن دمای هوا به ۵۱٫۸ درجه سانتیگراد در مکه در روز دوشنبه افزایش یافت. حدود ۱٫۸ میلیون نفر از سراسر جهان، که بسیاری از آنها مسن و ناتوان بودند، در این مراسم چند روزه شرکت کردند. این مراسم عمدتاً در فضای باز و در گرمای شدید تابستان عربستان برگزار شد.  یک دیپلمات عرب اعلام کرد که تعداد جان‌باختگان مصری به تنهایی به حداقل ۶۰۰ نفر رسیده است که نسبت به روز قبل افزایش چشمگیری داشته است. علت اصلی این افزایش، گرمای طاقت‌فرسا بوده است. به نوشته خبرگزاری فرانسه، با احتساب آمار کشورهای مختلف، تعداد کل جان‌باختگان گزارش شده اکنون از مرز هزار نفر عبور کرده است. این دیپلمات همچنین افزود که مقامات مصری در عربستان سعودی ۱۴۰۰ گزارش از حجاج مفقود شده، از جمله ۶۰۰ نفر کشته شده، دریافت کرده‌اند.
همسر یک زن تونسی حدوداً ۷۰ ساله به نام مبروکه بنت سالم شوشانه، به خبرگزاری فرانسه گفت که همسرش از زمان اوج مراسم حج در روز شنبه در کوه عرفات مفقود شده است. او توضیح داد که به دلیل ثبت نام نکردن و نداشتن مجوز رسمی حج، همسرش نمی‌توانست به امکانات دارای تهویه مطبوع که به حجاج اجازه می‌دهد خنک شوند، دسترسی پیدا کند. او گفت: «او یک خانم مسن بود. خسته بود و احساس گرمای شدیدی می‌کرد، و جایی برای خوابیدن نداشت. من در همه بیمارستان‌ها دنبالش گشتم. تا الان هیچ سرنخی ندارم.» فیس‌بوک و دیگر شبکه‌های اجتماعی پر از عکس‌های گمشدگان و درخواست‌هایی برای اطلاعات شده است. در سال‌های اخیر، مراسم حج عمدتاً در فضای باز و در گرمای شدید تابستان عربستان برگزار شده است. طبق یک مطالعه سعودی، دمای هوا در این منطقه هر دهه ۰٫۴ درجه سانتیگراد افزایش می‌یابد. 
علاوه بر مصر، مرگ و میرهایی نیز در بین زائران اهل اردن، اندونزی، ایران، سنگال، تونس و منطقه خودمختار کردستان عراق تأیید شده است، اگرچه در بسیاری از موارد علت دقیق مرگ مشخص نشده است. رئیس جمعیت هلال احمر ایران در آخرین اظهارنظر، شمار جان‌باختگان ایرانی در حج را ۱۱ نفر اعلام کرده و گفته بود بعضی از آن‌ها در اثر گرمازدگی جان باخته‌اند. یک دیپلمات عرب نیز اعلام کرد که مقامات اردنی در جستجوی ۲۰ زائر گمشده هستند، هرچند ۸۰ نفر دیگر که در ابتدا گزارش شده بود گم شده‌اند، در بیمارستان‌ها پیدا شدند. یک دیپلمات آسیایی نیز گفت که «حدود ۶۸ نفر» از هند کشته شده‌اند و بقیه گم شده‌اند. او افزود: «برخی به دلایل طبیعی فوت کردند و ما زائران مسن زیادی داشتیم.
و برخی به دلیل شرایط آب و هوایی جان باختند، این چیزی است که ما تصور می‌کنیم.» عربستان سعودی هنوز اطلاعاتی درباره تعداد تلفات ارائه نکرده است، اگرچه تنها در روز یکشنبه بیش از ۲۷۰۰ مورد گرمازدگی گزارش شده است. سال گذشته نیز بیش از ۲۰۰ زائر جان خود را از دست دادند که بیشتر آنها اهل اندونزی بودند. هر ساله ده‌ها هزار زائر تلاش می‌کنند تا از طریق کانال‌های غیررسمی حج را انجام دهند، زیرا نمی‌توانند هزینه مجوزهای رسمی را که اغلب گران هستند، بپردازند. عمر کریم، کارشناس سیاست عربستان سعودی در دانشگاه بیرمنگام، به خبرگزاری فرانسه می‌گوید که این کار از سال ۲۰۱۹، زمانی که عربستان سعودی روادید گردشگری عمومی را معرفی کرد، آسان‌تر شده است. او می‌گوید: «پیش از این، تنها کسانی که می‌توانستند این کار را انجام دهند، ساکنان عربستان بودند که از وضعیت آگاه بودند.» یکی از دیپلمات‌های عرب نیز می‌گوید که بسیاری از مصری‌های کشته شده ثبت نام نکرده بودند. 
گرمایش جهانی، عامل تشدید گرمای مرگبار در آمریکا و مکزیک گرمای مرگباری که اخیراً ایالات متحده، مکزیک و آمریکای مرکزی را فرا گرفته است، به دلیل گرمایش جهانی ۳۵ برابر محتمل‌تر شده است. این نتیجه‌گیری یک شبکه بین‌المللی از دانشمندان اقلیمی در روز پنج‌شنبه است. به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، این مطلب را گروه دانشمندان معروف به گروه «نسبت‌دهی آب‌وهوای جهانی» (WWA) که گروه پژوهشی مربوط به بررسی میزان نسبت دادن رویدادهای حاد آب و هوایی به تغییرات اقلیمی است روز پنج‌شنبه ۳۱ خرداد اعلام کرده است.
این گروه همچنین اعلام کرد که ثبت دماهای بسیار بالا در این مناطق در ماه‌های مه و ژوئن، امروزه چهار برابر بیشتر از ۲۵ سال پیش محتمل است. این گرمای بی‌سابقه در روزهای اخیر دست‌کم ۱۲۵ نفر را در مکزیک کشت و هزاران نفر دیگر را دچار گرمازدگی کرد. پژوهشگران گروه یادشده گفتند که با ادامه سوزاندن سوخت‌های فسیلی و وارد کردن گازهای گلخانه‌ای گرم‌کننده آب و هوا به جو، انتظار می‌رود میلیون‌ها نفر دیگر در آینده در معرض درجات خطرناک گرما قرار گیرند. امسال گرم‌ترین سال ثبت شده است و بخش‌های بزرگی از جهان پیش از شروع تابستان نیمکره شمالی، دمای سوزانی را تحمل کرده‌اند. یونان اولین موج گرمای خود را تجربه کرد، هند یک ماه طولانی از دمای سوزان را تحمل کرد، در حالی که ایالات متحده با آتش‌سوزی‌های جنگلی و شرایط سخت گرما دست و پنجه نرم می‌کند.

هاگاری: ارتش اسرائیل نمی‌تواند حماس را کاملا از میان ببرد

سخنگوی ارتش اسرائیل وعده نتانیاهو برای نابودی حماس را قابل تحقق ندانست و گفت، کسانی که فکر می‌کنند می‌توان حماس را ریشه‌کن کرد "اشتباه" می‌کنند.
 دفتر نتانیاهو با تأکید بر این هدف گفت، ارتش "طبیعتا متعهد" به اجرای آن است. دانیل هاگاری، سخنگوی ارتش اسرائیل دانیل هاگاری، سخنگوی ارتش اسرائیل در واکنش به وعده دولت این کشور برای نابودی کامل حماس، تحقق چنین امری را زیر سئوال برد و گفت، اسرائیل نمی‌تواند این گروه شبه‌نظامی را به طور کامل از میان بردارد. او روز چهارشنبه (۳۰ خرداد) در گفت‌وگویی با شبکه خبری "کانال ۱۳" اسرائیل، حماس را تنها یک گروه تروریستی ندانست و افزود: «حماس یک تفکر است، حزبی است که در قلب مردم ریشه دوانده. 
هر کس که خیال می‌کند ما می‌توانیم حماس را ریشه‌کن کنیم، در اشتباه است. پس از حمله حماس به اسرائیل در روز هفتم اکتبر سال گذشته، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل نابودی کامل حماس را هدف اصلی جنگ در غزه خواند. او بارها با اشاره به این هدف تأکید کرده است که عملیات نظامی اسرائیل در نوار غزه تا پایان نابودی حماس ادامه خواهد داشت.
هاگاری در این مصاحبه تلویزیونی گفت: «اگر ما جایگزینی ارائه نکنیم، در نهایت همچنان حماس را خواهیم داشت.» دفتر نتانیاهو در واکنش به اظهارات هاگاری با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد کابینه سیاسی و امنیتی اسرائیل به رهبری نتانیاهو "نابودی نظامی و توانمندی‌های دولتی حماس" را یکی از اهداف جنگ در غزه تعیین کرده است و ارتش "طبیعتا متعهد" به اجرای این هدف است.
پس از انتشار این بیانیه ارتش اسرائیل در جوابیه‌ای که در تلگرام منتشر شد تأکید کرد،‌ اظهارات هاگاری به "ایدئولوژی" حماس اشاره داشته است.
سرنوشت مبهم غزه در دوران پساجنگ
نتانیاهو تا کنون هیچ‌ برنامه‌ای برای اداره و بازسازی غزه پس از پایان جنگ ارائه نداده است. 
دولت اسرائیل همچنین هیچ‌گونه طرحی که شامل استراتژی خروج از غزه باشد، معرفی نکرده است. نشریه "پولیتیکو" حدود یک ماه پیش با استناد به محافل اطلاعاتی آمریکا گزارش داد، نزدیک به یک سوم نیروهای حماس که پیش از حمله هفتم اکتبر به عنوان نیروی فعال عضو این گروه تروریستی بوده‌اند، کشته شده‌اند. با این حال حماس موفق شده است در طول جنگ به طور همزمان هزاران عضو جدید جذب کند. در این گزارش ذکر شده بود که ۶۵ درصد از تونل‌های زیرزمینی غزه همچنان سالم و قابل استفاده هستند. با توجه به این شرایط دولت اسرائیل تمایلی به از دست دادن کنترل خود بر نوار غزه ندارد.
 این در حالی است که خروج نیروهای اسرائیلی از غزه پیش‌شرط تشکیل دولتی تحت رهبری فلسطینیان در غزه عنوان شده است. نتانیاهو پس از منحل کردن کابینه جنگ، اکنون در ائتلافی با احزاب راستگرا اداره دولت را به دست دارد. این احزاب نیز که بقای سیاسی نتانیاهو به آنها بستگی دارد، به دنبال اجرای اهداف سیاسی از پیش‌تعیین‌شده خود هستند و از شهرک‌سازی در نوار غزه حمایت می‌کنند. در ماه‌های اخیر شکایات فزاینده‌ای از سوی مقامات ارتش اسرائیل در مورد فقدان یک استراتژی سیاسی برای دوران پساجنگ در غزه طرح شده است. 
بنی گانتس، رئیس حزب وحدت ملی و یکی از سه عضو کابینه جنگ اسرائیل در همین رابطه و به دلیل اختلاف با نتانیاهو بر سر استراتژی اسرائیل در جنگ غزه و همچنین آینده این باریکه ۲۰ خرداد کناره‌گیری خود از کابینه جنگ را اعلام کرد دانیل هاگاری، سخنگوی ارتش اسرائیل، در مصاحبه خود با ‌"کانال ۱۳" همچنین هشدار داد آزادی همه گروگان‌هایی که در نوار غزه بسر می‌برند، از طریق عملیات ارتش امکان‌پذیر نخواهد بود. مذاکرات چند ماهه اخیر برای متقاعد کردن اسرائیل جهت موافقت با آتش‌بس و همچنین حماس برای آزاد کردن گروگان‌های باقی‌مانده تا کنون نتیجه‌بخش نبوده است. حماس با پیشنهاد دولت آمریکا در مورد چگونگی دستیابی تدریجی به این دو هدف موافقت نکرد. دولت اسرائیل هنوز به طور مشخص در این رابطه موضع‌گیری نکرده است.
DW

دفتر روحانی: صحنه مناظره به عرصه لجن‌پراکنی تبدیل شده است

دفتر حسن روحانی اعلام کرد که صحنه مناظرات به عرصه لجن‌پراکنی، تهمت و تخریب تبدیل شده است. رسانه‌ها در ایران نوشته‌اند که دور دوم مناظره، بی‌انرژی‌تر از دور اول، در کلیشه‌ها و کلیات بدون اهمیت غوطه‌ور بود.
نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ایران رسانه‌های داخلی ایران: دور دوم این مناظرات ادامه کلی‌گویی‌ها و کلیشه‌ها بوده است دفتر حسن روحانی در واکنش به دومین مناظره انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری، بحث‌ها توسط برخی داوطلبان علیه عملکرد دولت او و منتصبانش را غیر اخلاقی دانست.
این دفتر با اعلام این که صحنه مناظرات به "عرصه لجن پراکنی و تخریب" تبدیل شده، در نامه‌ای به کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری، خواستار تخصیص فرصت دفاع و پاسخ به این ادعاها شد. رسانه‌های داخلی ایران نیز اعلام کردند که دور دوم این مناظرات ادامه کلی‌گویی‌ها و کلیشه‌ها بوده است.
کاربران در شبکه‌های مجازی، از جمله شماری از چهره‌های شناخته‌شده حوزه رسانه و فعالان سیاسی بحث‌های مطرح شده توسط نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری را کسل کننده، تکرار مکررات و دور از خلاقیت دانستند. 
 حسین رزاق: این انتخابات اصلا نیازی به تحریم ندارد
 حسین رزاق، کنشگر سیاسی و فعال رسانه‌ای در صفحه خود در شبکه اکس (توئیتر سابق) و در واکنش به دومین مناظره نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری نوشت: «راستش اصلا این انتخابات نیازی به تحریم ندارد! این نامزدها و این مناظره‌ها آنقدر رقت‌انگیز در پی چاکری آستانند که اساسا این خیمه‌شب‌بازی استخدامی را تبدیل به مسئله‌ اکثریت نمی‌توانند بکنند.»
محمد مهاجری: با حق‌الناس چه می‌کنند؟
 محمد مهاجری، فعال سیاسی اصولگرا نیز در پیامی نوشت: «کاش امشب اعضای‌ محترم شورای‌ نگهبان از تلویزیون مناظره دوم را تماشا کنند و دستپخت خود از ناحیه تایید صلاحیت برخی کاندیداها را ببینند و برای وجدان خودشان جواب پیدا کنند.» او ادامه داد: «استغفار کار خوبی است اما با حق‌الناس چه می‌کنند؟»
 دومین مناظره نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ایران پنجشنبه شب ۳۱ خرداد (۲۰ ژوئن) با محور "خدمت‌رسانی عدالت‌محور دولت" برگزار شد.
 مسعود پزشکیان، مصطفی پورمحمدی، سعید جلیلی، علیرضا زاکانی، امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی و محمدباقر قالیباف در این مناظره به پرسش‌هایی درباره رفاه، عدالت و برابری در دسترسی به بهداشت، سلامت و آموزش پاسخ دادند.
 پزشکیان: آن‌چه به آن عمل می‌کنیم سیاست‌های کلی رهبر است
 مسعود پزشکیان، تنها نامزد اصلاح‌طلبان نیز با اشاره به استقبال از حضور افراد مختلف، از جمله جواد ظریف در ستاد انتخاباتی خود گفت: 
«هر کسی به ستاد من بیاید، بنده می‌پذیرم، برای این‌که می‌خواهم رای بگیرم اما آن‌چه به آن عمل می‌کنیم، سیاست‌های کلی مقام معظم رهبری است. این خط قرمز ماست که ما مراعات می‌کنیم.» او با نمایش نقشه‌ای از وضعیت دهک‌های درآمدی پایین درآمدی در استان‌های مختلف ایران گفت، وضعیت در استان‌های مرزی و حاشیه کشور به شدت خراب است.
پورمحمدی: این حجم توزیع یارانه موجب آسایش طبقات محروم نشده است 
 مصطفی پورمحمدی، سومین نامزد اصولگرایان، با انتقاد از نحوه توزیع یارانه‌ها در کشور گفت:
«الان وقتی نگاه می‌کنیم این حجم توزیع یارانه و اقدام ما موجب آسایش طبقات محروم نشده و مشکلات اقتصادی زیادتر شده است.» او با بیان این‌که "الان ۱۰-۱۱ سال است که اقتصاد ما قفل شده" به تشدید تحریم‌ها علیه ایران در سال‌های گذشته اشاره کرد و افزود:
 «برای تحریم و برای خنثی‌سازی آن کاری نکردیم.» 
 زاکانی: ظرف ۴ سال مشکل مسکن را می توان رفع کرد
 علیرضا زاکانی، دیگر نامزد اصولگرا گفت: «دماسنجم را به جای جیب ثروتمندان وسط سفره مردم گذاشته‌ام تا ضریب جینی را بهبود دهم.» او ادعا کرد که ظرف ۴ سال، مشکل مسکن را می توان رفع کرد.
 سومین مناظره انتخاباتی جمعه شب، اول تیرماه (۲۱ ژوئن) پخش می‌شود. انتخابات زودهنگام ریاست‌جمهوری ۱۴۰۳ قرار است روز هشتم تیرماه برگزار شود.

۱۴۰۳/۰۳/۳۰

پزشکیان تصویری نمادین از اعضای احتمالی کابینه خود را منتشر کرد !!

مسعود پزشکیان، نامزد اصلاح‌طلب انتخابات ریاست‌جمهوری تصویری از نماز جماعت به امامت عباس عراقچی و با حضور جواد ظریف، مجید تخت‌روانچی و خود منتشر کرد. در حالی‌که نامزدهای مختلف تلاش می‌کنند با توسل به پایگاه برخی از چهره‌های سیاسی، برای خود رای جلب کنند، به نظر می‌رسد این اقدام پزشکیان نیز در همین راستا قرار بگیرد.
به گزارش رسانه‌های نزدیک به اصلاح‌طلبان، این نماز جماعت پیش از یک «میزگرد سیاسی» برگزار شده است.پزشکیان، جواد ظریف را به‌عنوان مشاور سیاست خارجی خود معرفی کرده است اما مشخص نیست که آیا عراقچی و تخت‌روانچی نقشی در دولت او خواهند داشت یا خیر.
ایندیپندنت فارسی

۱۴۰۳/۰۳/۲۶

شهبانو فرح پهلوی داستان زندگی خود را بر پرده‌ی بزرگ سینمای هالیوود روایت می‌کند

شهبانو فرح پهلوی / مه ۱۹۶۰ / تهران
کیهان لندن: وبسایت «دِدلاین» در یک گزارش اختصاصی خبر می‌دهد که شهبانو فرح پهلوی داستان زندگی خود را بر پرده‌ی بزرگ سینمای هالیوود روایت می‌کند. این وبسایت که از سال ۲۰۰۶ به انتشار جدیدترین خبرهای هالیوود می‌پردازد، نوشته که روایت داستان زندگی ملکه ایران با همکاری تولیدکنندگان «گروه سرندیپیتی» و «گروه رسانه‌ای میدلتون» صورت می‌گیرد. این وبسایت می‌نویسد، زندگی علیاحضرت فرح پهلوی این فرصت را به وی داده تا در ساختن یک مستند و یک فیلمنامه که در حال حاضر در دست تهیه است شرکت داشته باشد. فیلمبرداری پروژه‌ی مستند اخیراً در واشنگتن دی‌سی آغاز شده و انتظار می‌رود تولید آن در طول سال ادامه یابد. پروژه فیلمنامه نیز همزمان در حال انجام است. شهبانو به «دِدلاین» می‌گوید:
«من از اینکه گروه سرندیپیتی روایت زندگی مرا در یک فیلم مستند و یک پروژه داستانی بازگو می‌کند خوشنود هستم اما می‌خواهم که آنها در این آثار به فراتر از زندگی من بپردازند. من می‌خواهم نشان دهم ایران چیست و مردم ایران چه کسانی هستند. می‌خواهم در مورد کشورم به‌ ویژه تاریخ و فرهنگ آن که برای من بسیار مهم است، صحبت شود.»
او ادامه می‌دهد: «بسیاری از جوانان و مردم ایالات متحده در مورد کشور ما نمی‌دانند و آنچه می‌دانند عمدتاً منفی است، به‌ ویژه با توجه به همه چیزهایی که اکنون در آنجا می‌گذرد. امیدوارم این دو پروژه‌ باعث جلب توجه مردم در سراسر جهان به کشور و تمدن ما شود.»
 مه ۱۹۶۰ / تهران 
«دِدلاین» در توضیح این پروژه‌ها می‌نویسد که تمرکز آنها بر نشان دادن استقامت زنی متمرکز خواهد بود که با وجود بیش از ۴۵ سال تبعید و سوگ از دست دادن همسر و دو فرزندش، همچنان عمیقاً به وظیفه خود به عنوان شهبانوی یک سرزمین و دلبسته به میهن، پایبند است. 
او هرگز ازدواج مجدد نکرد و هویت ایرانی خود را رها نساخت. ازدواج او با شاه بسیار فراتر از زندگی مشترک یک زن و مرد و یا بین «رعیت و حاکم» بوده است. بلکه پیوند یک شهروند با وطنی بود که مرگ آنها را از هم جدا کرد. روزانا گریس از بنیانگذاران «گروه سرندیپیتی» تحت تأثیر مرگ مهسا امینی در سال ۲۰۲۲ در بازداشت پلیس امنیت اخلاقی وگشت ارشاد و موج اعتراضات سراسری، با علیاحضرت و کامبیز آتابای رئیس دفتر ایشان تماس گرفت. موضوع مشترک بین امینی و پهلوی، مبارزه‌ی زنانی است که می‌ایستند و برای حقوقی که به آن اعتقاد دارند می‌جنگند. گریس می‌گوید که به خاطر قدرت و تعهد بی‌دریغ ملکه ایران به حقوق زنان، به داستان زندگی علیاحضرت علاقمند شده است.
در دوران سلطنت پهلوی از ۱۹۲۵ تا ۱۹۷۹ زنان از آزاد‌ی‌های بسیار از جمله حق رأی برخوردار بودند در حالی که حاکمان چه قبل از پهلوی و چه پس از آن بطور گسترده حقوق زنان را محدود کردند. شهبانو با آگاهی از تمرکز «سرندیپیتی» بر بیان دقیق تاریخی، با این همکاری موافقت کرد. 
«گروه رسانه‌ای میدلتون» بعداً وارد این پروژه شد. در بیانیه مشترک تهیه‌کنندگان این پروژه از جمله آمده است: «برای ما افتخار بزرگی است که این روایت بسیار مهم را با مخاطبان به اشتراک بگذاریم. ما بر این باوریم که زمان مناسبی برای روایت زندگی علیاحضرت فرح پهلوی است، نه فقط به عنوان یک ملکه، بلکه به عنوان یک زن، مادر و همسر.» شهبانو ترجیح خاصی برای اینکه چه کسی در این پروژه سینمایی بازی کند، ندارد، اما مشتاق است داستان‌ زندگی شاه فقید را برای کسانی روایت کند که وی را نمی‌شناخته و نمی‌شناسند: «من می‌خواهم مردم ببینند که او چه نوع انسانی بود؛ عاشق کشورش و مردم‌اش بود. در دوره او دیدیم که ایران با انقلاب سفید چقدر در ارتباط با زنان و جوانان و روستاها پیشرفت کرد. تبلیغات منفی هم البته خیلی زیاد بود. من نمی‌گویم هر کاری که ما انجام دادیم عالی بود، اما شاه فقید واقعاً به ایران اهمیت می‌داد. البته با توجه به آنچه در ایران اتفاق افتاده همیشه می‌گوییم «اگر این کار را طور دیگری انجام می‌دادیم شاید…» با اینهمه با تمام اتفاقاتی که برای وی و کشورمان افتاده، ایشان هیچوقت حرفی علیه مردم و هموطنان خود نگفتند». «ددلاین» همچنین به سریال «آخرین شاه» اشاره می‌کند که قرار است توسط «نتفلیکس» ساخته شود و می‌‌نویسد این سریال از سریال «تاج» درباره خانواده سلطنتی انگلستان و ملکه الیزابت الگو گرفته و درواقع ربطی به زندگی واقعی پهلوی‌ها ندارد. بر اساس آنچه درباره «آخرین شاه» در ماه مه منتشر شده، این پروژه «داستان قهرمانانه و در عین حال غم‌انگیز یک زن، مادر و ملکه را روایت می‌کند که تلاش می‌کند همسرش، شاه ایران، خانواده‌اش، سلسله‌اش و میهن‌اش را نجات دهد. از دیدگاه شهبانو فرح پهلوی، مبارزه‌ای حماسی برای بقای سلطنت ایران در چهارراه دنیای مدرن است.» اما وقتی «دِدلاین» از شهبانو درباره سریال «آخرین شاه» پرسید، اظهار بی‌اطلاعی کرد و گفت: «من نشنیده‌ام که آنها در مورد شاه فقید برنامه‌ای برای اجرا داشته باشند». 

 شاه و شهبانو در سفر به واشنگتن و ضیافت کاخ سفید در کنار جان اف کندی و ژاکلین کندی / آوریل ۱۹۶۲
شهبانو فرح که در دوران اوج خود به خاطر مد و زیبایی با ژاکلین کندی مقایسه می‌شد، نخستین بار به عنوان شهبانوی ایران در روز عروسی خود در دسامبر ۱۹۵۹ با لباسی طراحی شده از ایو سن لوران و زیور تاج و گردنبند و گوشواره از Van Cleef و Arpels ظاهر شد. این لباس و جواهرات پس از خروج آنها از ایران در کشور ماند و امروز در موزه لباس سلطنتی مورد تحسین قرار می‌گیرند. علیاحضرت فرح پهلوی مشتاقانه منتظر است تا بسیاری از روایت‌های نادرست در مورد خانواده‌اش را از طریق دو پروژه جدید مستند و داستانی افشا کند. وی می‌گوید: «چند سال پیش از تلویزیون شنیدم که یکی از افراد نزدیک به رئیس‌ جمهوری اسلامی می‌گوید که ما با دو هواپیما از ایران خارج شدیم و هواپیمای دوم پر از جواهرات و سنگ‌های قیمتی بود! در حالی که من نگران بودم که مبادا جواهراتی را که در آنجا رها شده بودند بدزدند. خوشبختانه برخی از هموطنان در ایران پس از اینکه در خبرها تایید شد که این جواهرات در موزه هستند ایمیل‌هایی نیز برای من ارسال کردند.»

شهبانو فرح پهلوی در نمایشگاه آثار اهدایی / ۲۱ مه ۲۰۲۴/ پاریس
 وی البته بیش از اینها از دست داده است از جمله هزاران کتاب و عکس و نقاشی. ایرانیان داخل و خارج ایران تابلوهایی را به وی فروخته و یا هدیه کرده‌اند و از آنجا که فرزندان وی قادر به نگهداری از این آثار نیستند، بنیادی را تأسیس کرد تا همه این آثار که در تبعید جمع‌آوری شده برای تماشا و لذت از هنر در اختیار همگان قرار بگیرد: «فکر می‌کردم این بنیاد بتواند تاریخ و فرهنگ ایران را بازگو کند به امید روزی که اوضاع در ایران تغییر کند و همه چیز به روال عادی برگردد». ملکه ایران که ۸۵ سال دارد توضیح می‌دهد: 
«به این فکر می‌کنم که قبل از ترک دنیا چه کاری انجام دهم. در تمام روز مشغول هستم و این باعث خوشحالی من می‌شود زیرا اگر بتوانم یک کار مثبت انجام دهم، به من انرژی می‌دهد.» «موگلی» سگ کوچک همراه دیرینه‌ی شهبانوست که در میان مشغله‌های روزانه لبخند بر لبانش می‌آورد. این سگ را پرنسس نور، نوه‌اش و فرزند ارشد ولیعهد رضا پهلوی و پرنسس یاسمین، به وی هدیه داده است. هنگام انتخاب نام برای توله‌سگ، از نوه‌اش نور الهام گرفت که سگی از همین نژاد به نام «بالو» از داستان «کتاب جنگل» داشت. او همچنین به یاد می‌آورد: «بیش از ۶۰ سال پیش، زمانی که من رئیس پیشاهنگی دانش‌آموزی در ایران بودم، خودم «بالو» بودم و دخترم فرحناز پیشنهاد داد که اسم سگم «موگلی» باشد و همینطور هم شد.» شهبانوی ایران در خارج از خانه از برخورد با هم‌میهنان ایرانی خود که از وی به نیکی یاد می‌کنند لذت می‌برد.
او پزشکی را در ایالات متحده به یاد می‌آورد که چند سال پیش به ایران رفت و از محل نگهداری جذامیانی دیدن کرد که ملکه در اواخر دهه شصت میلادی برای کمک به مبتلایان این بیماری و شکستن تابوی جذام تأسیس کرده بود. علیاحضرت به همین اندازه به جوانانی انگیزه می‌دهد که دور از چشم محدودیت‌های رژیم از طریق رسانه‌های اجتماعی با او تماس می‌گیرند: «وقتی این افراد به قدرت رسیدند، داستان‌ها و دروغ‌های زیادی درباره گذشته گفتند و همچنین گروه‌هایی، نه تنها ایرانی، بلکه خارجی‌هایی نیز وجود داشتند که همینها را تکرار می‌کردند زیرا ایران آن دوران برای منافع آنها کار نمی‌کرد. 
نفت هم شانس و هم مشکل ما شد. وقتی نفت در دست ما بود، می‌توانستیم استخراج، قیمت و همه چیز را تعیین کنیم. برخی کشورها از این موضوع خوشحال نبودند و شروع به انتقاد از رژیم کردند. شما می‌‌توانید آن دوران را با کاری که جمهوری اسلامی کرده مقایسه کنید. بسیاری از این افراد سال‌ها چیزی علیه جمهوری اسلامی نمی‌گفتند. خوشبختانه الان چیزهایی می‌گویند.» تظاهرات ایرانیان علیه جمهوری اسلامی در جریان اعتراضات جنبش ملی مهسا / واشنگتن / ۱۱ فوریه ۲۰۲۳ او ادامه داد: «الان مردم با وجود محدودیت‌ها از طریق اینترنت و با تلفن فیلم‌ها و چیزهای مربوط به گذشته را می‌بینند. من تعجب می‌کنم که چگونه این فیلم‌های قدیمی مانند سفرهای اعلیحضرت، سخنرانی‌های ایشان و سفر من به نقاط مختلف ایران را پیدا می‌کنند. جوان‌ها می‌بینند که ما واقعاً چه بودیم و این البته مرا بسیار متاثر می‌کند.
 بسیاری از آنها بعد از همه این اتفاقات به دنیا آمده‌اند. برای من ایمیل می‌فرستند و همدردی می‌کنند و گاهی هم من با آنها تماس می‌گیرم. بسیار خوشحالم که هنوز زنده هستم و همه اینها را می‌شنوم. همانطور که همیشه می‌گویم، بذرهایی که با عشق و مراقبت می‌کارید هرگز از بین نمی‌روند.» وقتی از او پرسیده شد آیا هنگام یادآوری داستان زندگی خود برای ساختن دو پروژه مستند و داستانی، چیزی هست که از آن پشیمان باشد، گفت: 
«فکر کردن به آن هیچ فایده‌ای ندارد. گذشته، گذشته است. نمی‌خواهم ازخودراضی باشم اما در تمام واکنش‌های مردم چه در داخل و چه در خارج، همدردی که از طرف آنها احساس می‌کنم همان چیزی است که به من انرژی بسیار می‌دهد.» خانواده نیز برای علیاحضرت ملکه از اهمیت بالایی برخوردار است و او اغلب به آینده آنها فکر می‌کند: «اولین چیزی که برایشان آرزو می‌کنم اینست که زندگی شادی داشته باشند و همچنین روزی کشور خود را آزاد ببینند و بتوانند به آن برگردند.»

تبرئه سپاه پاسداران از سرنگونی هواپیما توسط دادگاه کانادا؟

دادگاهی در کانادا اخیرا رای داده است که شرکت هوانوردی بین‌المللی اوکراین که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با دو موشک هواپیمای مسافری آن را در دی ۱۳۹۸ سرنگون کرد و موجب کشته شدن همه ۱۷۶ مسافر و خدمه آن شد، در رعایت مقررات ایمنی هوانوردی اهمال کاری کرده و از این جهت مرتکب قصور شده است. جمهوری اسلامی، این حکم را پیروزی خود خوانده است.
 آیا این حکم به نفع حکومت ایران و سپاه پاسداران صادر شده است؟ 
دادگاه عالی بالاترین مرجع قضایی در ایالات انتاریو در کانادا در شکایتی که گروهی از بازماندگان فاجعه سرنگونی هواپیمای اوکراینی از شرکت هوانوردی بین‌المللی اوکراین در ارتباط با ادعای قصور و اهمال در رعایت مقررات ایمنی هوایی ثبت کرده بودند، به نفع شاکیان رای داده است.  دادگاه در یک رای ۱۴۱ صفحه‌ای حکم داده است که شرکت هوانوردی اوکراین که از سوی شاکیان، متهم به قصور در رعایت مقررات بین‌المللی هوانوردی از جمله کنوانسیون بین‌المللی هوانوردی شیکاگو و کنوانسیون هوانوردی مونترال بوده، نتوانسته ثابت کند که تمهیدات ایمنی و حفظ جان مسافران را در شرایط پرخطر و بحرانی ایران در ۱۸ دی ۱۳۹۸ رعایت کرده است.
بر اساس حکم دادگاه و در توضیح قصور شرکت اوکراینی، دیگر شرکت‌های هوانوردی مسافری همچون شرکت هوایی مالزی و شرکت هوایی بریتیش ایرویز در آن زمان برای حفاظت از جان مسافران خود مسیرهای عبوری از آسمان ایران را تغییر داده بودند و از فضای ایران برای جابه‌جایی مسافر استفاده نکردند. از جمله مسائل مطرح شده در این حکم این است که فرد مسوول در شرکت اوکراینی که قادر بوده دستور به لغو پرواز هواپیما در آن روز بحرانی و شرایط پرخطر آسمان ایران بدهد، از انجام وظایف خود کوتاهی کرده است. 
«محمد دهقان»، معاون امور حقوقی رییس جمهور ایران این حکم را «منصفانه» خوانده و رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی آن را سند برائت سپاه پاسداران از شلیک عمدی به این هواپیما خوانده اند در حالی که حتی اگر قصد رواج دادن تحلیل و خبر قلابی و غلط را نداشته باشند، این برداشت از حکم به کلی اشتباه است. 
 چرا حکم دادگاه عالی آنتاریو به معنی برائت سپاه پاسداران نیست؟
 در یک واقعه همچون فاجعه سرنگونی هواپیمای مسافربری اوکراین بر فراز تهران، مسوولیت‌های مختلفی متوجه افراد و سازمان‌های مختلف است. به‌طور مثال برای انجام یک پرواز مسافربری هم شرکت اپراتور آن هواپیما و افراد درگیر در آن (در اینجا شرکت اوکراینی)، هم شرکت ارائه‌دهنده خدمات به آن (سازمان هواپیمایی کشوری ایران) و هم عامل سرنگونی آن (سپاه پاسداران انقلاب اسلامی) دارای مسوولیت های مختلف و مجزا از هم هستند. حکم دادگاه اوکراینی مبنی بر این‌که شرکت هواپیمایی اوکراین در رعایت اصول و مقررات ایمنی هوایی سهل‌انگاری کرده و مقام‌ها و مدیران آن دچار قصور شده و باید در برابر عملکرد خود پاسخگو باشند، به معنی این نیست که سپاه پاسداران در شلیک دو موشک به آن مقصر نیست و ستادکل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی و فرماندهی کل نیروهای مسلح در این فاجعه بی‌تقصیرند.
 آیا سپاه می‌تواند از این حکم بهره برداری حقوقی کند؟
 دادگاه عالی انتاریو پیش از این در اردیبهشت ۱۴۰۲ پس از بررسی شکایت خانواده قربانیان شلیک سپاه به هواپیمای اوکراینی، حکم داده بود که سرنگونی هواپیمای مسافری اوکراین «عامدانه» صورت گرفته و در حکم خود آن اقدام عامدانه سپاه را «تروریستی» خواند. دولت کانادا با این‌که با جمهوری اسلامی روابط سیاسی ندارد و سفارت دو کشور در پایتخت‌های یکدیگر تعطیل است از طریق سوئیس که حافظ منافع کانادا در ایران است، این حکم را به دولت جمهوری اسلامی ابلاغ کرده است. بنابراین، اگر سپاه پاسداران یا دولت جمهوری اسلامی به نمایندگی از آن قصد استناد به حکم دادگاه عالی انتاریو را داشته باشند، دو حکم از سوی این دادگاه صادر شده که یکی از آن‌ها مستقیما در ارتباط سپاه است و نه تنها آن را مسوول سرنگونی هواپیما خوانده که این عمل را بر اساس اسناد موجود و ارائه شده به دادگاه، عامدانه و تروریستی توصیف کرده است. این حکم پس از شکایت جمعی ۴ خانواده از بازماندگان صادر شد. 
 در حکم تازه دادگاه عالی انتاریو به نقش سپاه پرداخته شده؟
 مهم‌ترین نکته در این حکم در ارتباط با سپاه پاسداران در رای خرداد ۱۴۰۳ دادگاه عالی انتاریو این است که برای دومین‌بار در یک حکم مجزا، گفته شده عمل سپاه در سرنگونی هواپیمای عمدی بوده است. حکم صادر شده در ادامه و با توجه به قطعی دانستن قصد و عمد سپاه پاسداران در شلیک، به مسوولیت مستقل شرکت هوایی اوکراین رسیدگی کرده و در واقع به این موضوع پرداخته که چرا شرکت هواپیمایی اوکراین همزمان با اعمال متخلفانه جمهوری اسلامی و سپاه پاسداران، وظایف خود را به‌درستی انجام نداده است. 
با هیچ تفسیری حقوقی از این حکم صادر شده، نمی‌توان سپاه را از مسوولیت عمل جنایی خود مبرا دانست، بلکه حکم صراحتا به این موضوع اشاره دارد.
 آیا خانواده قربانیان اقدام درستی در شکایت از شرکت اوکراینی کردند؟ 
 شکایت گروهی از خانواده قربانیان هواپیمای ساقط شده از شرکت هوایی اوکراین کاملا قانونی ، از جمله حقوق آن‌ها در روشن شدن حقیقت و پیگیری تمهیدات قضایی برای التیام فاجعه رخ داده و جلوگیری از تکرار خطای مشابه از سوی شرکت‌های هوانوردی تجاری در موقعیت‌های مشابه در آینده است.
 آیا موضوع رسیدگی به سرنگونی هواپیما خاتمه یافته است؟
 چهار دولت بریتانیا، کانادا، سوئد و اوکراین که اتباعشان در هواپیمای ساقط شده توسط موشک‌های سپاه پاسداران کشته شدند، از جمهوری اسلامی ایران به دیوان بین'المللی دادگستری شکایت کرده‌اند. این شکایت البته ماهیتی حقوقی دارد و صرفا به قصور و عملکرد متخلفانه حکومت جمهوری اسلامی ایران رسیدگی می‌کند. دیوان بین‌المللی دادگستری صلاحیت رسیدگی جنایی به اتهام‌های وارد شده به افراد را ندارد. با این همه این شکایت در نوبت رسیدگی قرار دارد و در ماه‌های آینده جلسات علنی استماع چهار دولت خواهان و دفاع دولت جمهوری اسلامی برگزار خواهد شد. امکان شکایت از افراد مظنون یا متهم در این پرونده به دادگاه کشورهایی که اصل صلاحیت جهانی را رعایت می‌کنند، مانند اغلب کشورهای اروپایی و کانادا، همچنان وجود دارد.
ایران وایر - فرامرز داور

۱۴۰۳/۰۳/۲۴

حمایت پروفسور سمیعی از قالیباف: او فردی سازنده است !!!

 به گزارش خبرگزاری مهر، پروفسور «مجید سمیعی» در گفت‌وگویی که در صفحه رسمی قالیباف نامزد انتخابات ریاست جمهور بازنشر داده شد، افزود: زمانی از من انتقاد می‌شد که در کشوری همچون چین فعالیت می‌کنم اما در ایران نه، گفتم اگر یک بنیاد ایجاد کنید حاضرم بیایم.







وی بیان‌داشت: آن زمان آقای قالیباف شهردار تهران با من تماس گرفت و گفت همه شرایطی را که شما خواسته‌اید را فراهم کرده‌ایم. پروفسور سمیعی ادامه‌داد: برای نخستین بار بود که می‌دیدم در کشور ما چنین امکانی فراهم شده است و بر این اساس وظیفه خود دانستم که این کار را انجام دهم وی تاکید کرد: آقای قالیباف واقعاً فردی سازنده است و به‌طور مثال حتی در روزهای جمعه که باید استراحت کنند، ساعت ۶ صبح از پیشرفت پروژه بازدید می‌کرد. چهره ماندگار علمی ایران و جهان تصریح کرد: بی شک در این ارثیه ماندگاری که از خودم برای مردم ایران به یادگار می‌گذارم، افراد برجسته‌ای نظیر دکتر قالیباف سهم و نقش داشته‌اند.

۱۴۰۳/۰۳/۲۰

اسامی نامزدهای انتخاباتی اعلام شد؛ لاریجانی، احمدی نژاد، جهانگیری و حقانیان رد صلاحیت شدند ..

فهرست تایید صلاحیت‌شدگان در انتخابات ریاست جمهوری اعلام شد: مصطفی پورمحمدی، سعید جلیلی، محمدباقر قالیباف، علیرضا زاکانی، امیرحسین قاضی زاده هاشمی، مسعود پزشکیان.
علی لاریجانی (رئیس سابق مجلس)، اسحاق جهانگیری (معاون اول حسن روحانی) و محمود احمدی نژاد (رئیس‌جمهور سابق) از جمله داوطلبانی بودند که رد صلاحیت شدند. شورای نگهبان در انتخابات ۱۴۰۰ نیز صلاحیت آنها را تایید نکرده بود.
پیشتر هادی طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان اعلام کرده بود که «فهرست اسامی نامزدهای احراز صلاحیت شده» به وزارت کشور ارسال شده است.
او گفت «بررسی‌ صلاحیت داوطلبان چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در شورای نگهبان به اتمام رسیده است» و بعد از اینکه وزارت کشور اسامی را اعلام کرد، از «فردا تبلیغات کاندیداها» آغاز می‌شود.
پیمان جبلی رئیس صدا و سیما می‌گوید در این انتخابات «پنج مناظره و سه میزگرد» برگزار خواهد شد. هر مناظره سه ساعت و نیم تا چهار ساعت به طول خواهد انجامید.
مهلت پنج روزه اول برای بررسی صلاحیت داوطلبان نامزدی انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری دیروز به پایان رسید اما شورای نگهبان آن را تمدید کرد.
انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری ایران هشتم تیر (۲۸ ژوئن) برگزار خواهد شد.
در پایان ثبت‌ نام برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۸۰ نفر داوطلب نامزدی در انتخابات شده‌اند اما شماری از آنها پیش از اعلام نظر شورای نگهبان انصراف دادند.
پس از کشته شدن ابراهیم رئیسی در سقوط بالگرد، طبق اصل ۱۳۱ قانون اساسی، حداکثر ظرف مدت ۵۰ روز باید رئیس‌جمهور جدید انتخاب شود.
ستاد انتخابات صدا وسیما دو روز پیش خبر داد بود که «نامزد‌هایی که امکان تایید صلاحیت خود در انتخابات را زیاد می‌دانند برای آماده‌سازی برنامه‌های ضبطی خود اقدام کنند.»

۱۴۰۳/۰۳/۱۶

اولین سفر خارجی باقری کنی؛ دیدار با حسن نصرالله و بشار اسد ....

 حزب‌الله لبنان می‌گوید، علی باقری کنی، سرپرست وزارت خارجه ایران با حسن نصرالله، رهبر این گروه دیدار کرده است. او سپس راهی دمشق شد و با بشار اسد دیدار کرد. موضوع این دیدارها طرح پیشنهادی بایدن برای آتش‌بس در غزه بوده است.گروه شبه‌نظامی لبنانی مورد حمایت ایران اعلام کرد که علی باقری، سرپرست وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی روز سه‌شنبه ۴ ژوئن (۱۵ خرداد) با حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله لبنان ملاقات و با او در مورد "راه‌حل‌های پیشنهادی" برای پایان دادن به جنگ غزه گفت‌وگو کرده است. 

به گزارش خبرگزاری فرانسه، در بیانیه حزب‌الله آمده است که این دو "آخرین تحولات سیاسی و امنیتی منطقه به ویژه در جبهه غزه و لبنان و راه‌حل‌های پیشنهادی را مورد بررسی قرار داده‌اند". اینترنت بدون سانسور با سایفون دویچه‌ وله دفتر ریاست جمهوری سوریه نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که باقری کنی شامگاه عصر سه‌شنبه راهی دمشق شده و در آنجا با وزیر خارجه فیصل مقداد و بشار اسد، رئیس‌جمهور این کشور دیدار و درباره "روابط دوجانبه... و تحولات در مناطق اشغالی فلسطینی" گفتگو کرده است.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، افزایش روند همکاری‌ها و مناسبات میان تهران و دمشق و بحران غزه و لزوم پایان دادن به جنگ از جمله محورهای گفت‌وگو میان دو طرف بوده است. جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا جمعه گذشته نقشه راه سه مرحله‌ای را برای آتش‌بس کامل ترسیم کرد که به گفته او پیشنهاد جدیدی از سوی اسرائیل بوده است و از حماس خواست آن را بپذیرد. با این حال، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، در پی اظهارات جو بایدن گفت که طرح پیشنهادی تمام موضوع نیست و تاکید کرد که جنگ تا زمانی که همه "اهداف اسرائیل محقق نشود" ادامه خواهد داشت.

نتانیاهو تأکید کرد که خواست اسرائیل شامل نابودی ظرفیت حماس برای اداره غزه یا تهدید نظامی علیه اسرائیل است. باقری در اولین سفر خارجی خود پس از انتصاب خود به عنوان سرپرست وزارت خارجه جمهوری اسلامی در پی کشته شدن وزیر خارجه حسین امیرعبداللهیان در سانحه هلیکوپتر، دیروز دوشنبه ۳ ژوئن (۱۴ خرداد) وارد لبنان شد. باقری روز دوشنبه در یک کنفرانس خبری گفت که ایالات متحده باید به جای پیشنهاد آتش‌بس، تمام کمک‌های خود به اسرائیل را متوقف کند.

این سرپرست موقت وزارت خارجه جمهوری اسلامی گفت که لبنان را برای اولین سفر رسمی خود انتخاب کرده "زیرا لبنان مهد مقاومت" علیه اسرائیل است. خبرگزاری تسنیم ایران اعلام کرد که باقری در سفارت ایران در دمشق "با رهبران گروه‌های مقاومت فلسطین در سوریه نیز گفت‌وگو کرده است".

DW

۱۴۰۳/۰۳/۱۳

کرباسچی: ثبت‌نام انتخابات را به استند آپ کمدی تبدیل کرده‌اند

 

«غلامحسین کرباسچی»، شهردار سابق تهران و از چهره‌های سیاسی منتقد به حاکمیت، در واکنش به ثبت نام پرشمار چهره‌های سیاسی برای حضور در انتخابات زودهنگام ریاست‌جمهوری در ایران گفت: «اصلی‌ترین نماد دموکراسی را در یک کشور تبدیل به یک نمایش فکاهی یا استندآپ کمدی، تحت‌عنوان ثبت‌نام انتخابات کرده‌اند.»

 او در شبکه اجتماعی «ایکس» (توییتر سابق) نوشت: «هنری بالاتر از این هست که سازوکاری برقرار کنی که اصلی‌ترین نماد دموکراسی را در یک کشور، تبدیل کنی به یک نمایش فکاهی یا استندآپ کمدی تحت‌عنوان ثبت نام انتخابات و ملت را چند روزی سرگرم کنی و کلی وقت و بودجه کشور را به باد دهی تا زمینه عبوراز جمهوریت را در اذهان عمومی فراهم کنی؟»
 غلامحسین کرباسچی، سیاستمدار در فاصله سال‌های ۱۳۶۸ تا ۱۳۷۷، به‌عنوان شهردار تهران فعالیت می‌کرد. او در سال ۱۳۷۷ به‌اتهام فساد مالی محاکمه و به زندان محکوم شد. کرباسچی بیش از دو سال را در زندان اوین سپری کرد.
 او در انتخابات ریاست‌جمهوری ایران در سال ۱۳۸۸ از نامزدی «مهدی کروبی» از رهبران «جنبش سبز» حمایت کرد و به‌عنوان معاون اول او در صورت پیروزی معرفی شده بود.