۱۴۰۵/۰۴/۰۳

ایران قصد ندارد به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اجازه بازرسی از تأسیسات هسته‌ای بمباران‌شده را بدهد جی‌دی ونس، معاون رئیس‌جمهور آمریکا، روز گذشته اعلام کرد که ایران با بازگشت بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تأسیسات هسته‌ای خود موافقت کرده است. 
با این حال، جمهوری اسلامی ضمن تأیید تمایل خود برای ادامه همکاری با آژانس، اهمیت و دامنه این اعلام را محدودتر از آنچه مقام آمریکایی مطرح کرده، توصیف می‌کند. تهران تأکید دارد که این همکاری همچنان تحت نظارت و در چارچوب تصمیمات نهادهای سیاسی ایران انجام خواهد شد.
به عبارت دیگر، هرچند ایران آمادگی خود را برای همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تأیید کرده، اما این موضوع به معنای تغییر سیاست هسته‌ای کشور یا اعطای دسترسی نامحدود به بازرسان آژانس نیست و همچنان مشروط به تصمیمات مقامات ذی‌صلاح ایرانی خواهد بود.
جی‌دی ونس، معاون رئیس‌جمهور آمریکا، روز دوشنبه پس از مذاکراتی که در سوئیس با میانجیگری پاکستان و قطر میان ایران و آمریکا برگزار شد، اعلام کرد که ایران «پذیرفته است بار دیگر از بازرسان آژانس دعوت کند». 
وی این اقدام را «گامی مهم» و «نخستین مرحله در مسیر خلع سلاح هسته‌ای کامل، یعنی توقف دائمی برنامه تسلیحات هسته‌ای ایران» توصیف کرده بود. 
با این حال، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکنون این خبر را تأیید نکرده و تهران نیز ادعای دعوت از بازرسان آژانس برای بازدید از سایت‌های اصلی برنامه هسته‌ای خود -که هدف حملات مشترک اسرائیل و آمریکا قرار گرفته‌اند- را رد کرده است. 
مقام‌های ایرانی ضمن اعلام تداوم همکاری با آژانس، تأکید کرده‌اند که این روند ادامه سیاست فعلی جمهوری اسلامی است، نه نتیجه توافقی جدید.
اسماعیل بقایی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، روز سه شنبه دوم تیرماه در یک نشست خبری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا هیئت ایرانی در جریان سفر به ژنو دیداری با رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی، داشته است، گفت : «خیر. ما دیداری با مدیرکل آژانس نداشتیم.» وی تاکید کرد: «برنامه‌ای برای بازرسی آژانس از تاسیسات آسیب دیده در جریان تجاوزات نظامی آمریکا و رژیم صهیونیستی نداریم و اساساً در این زمینه شیوه نامه‌ای وجود ندارد.»
 سخنگوی وزارت امور خارجه ایران همچنین تصریح کرد: «ما به عنوان یک عضو پیمان منع اشاعه روال عادی خود را ادامه می‌دهیم و این روال عادی مشخص است.» وی روز گذشته نیز در واکنش به اظهارات ونس گفته بود: «تعاملات ایران با آژانس وفق تعهدات ایران ذیل موافقتنامه‌های پادمان، طبق روال موجود و منطبق با مصوبات مجلس شورای اسلامی و تصمیمات شورای‌عالی امنیت ملی ادامه پیدا خواهد کرد.» علی بحرینی، سفیر ایران در دفتر سازمان ملل متحد در ژنو، نیز هرگونه تصمیم در این زمینه را تکذیب کرده و به خبرنگاران گفت که برای پرداختن به این مسائل هنوز زود است و این موضوعات طبق تفاهم‌نامه‌ای که هفته گذشته حاصل شد، به مرحله بعدی مربوط می‌شوند.
وی تأکید کرد که هرگونه خبر در این خصوص «نادرست» است. در ژوئن ۲۰۲۵ و در جریان جنگ ۱۲ روزه‌ای که با حمله اسرائیل به ایران آغاز شد، ایالات متحده سه سایت هسته‌ای در فردو، نطنز و اصفهان را بمباران کرد. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، در آن زمان مدعی شد که برنامه هسته‌ای ایران را «به‌طور کامل نابود کرده است».
مجتمع هسته‌ای نطنز در جریان درگیری‌هایی که از ۲۸ فوریه آغاز شد نیز بار دیگر هدف حمله قرار گرفت. ابعاد دقیق خسارت‌های واردشده هنوز مشخص نیست و ایران با استناد به ملاحظات امنیتی، از اعطای دسترسی به این سایت‌ها خودداری می‌کند. 
بر اساس قانونی که از سوی مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید، ایران -از جمله به دلیل عدم محکومیت حملات اسرائیل و آمریکا از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی- از ژوئیه ۲۰۲۵ همکاری خود با آژانس را تعلیق کرد.
با این وجود، در سپتامبر ۲۰۲۵ پس از توافق بر سر چارچوبی جدید، ایران بار دیگر با حضور بازرسان آژانس موافقت کرد. اعضای این نهاد در ماه‌های اخیر نیز به ایران سفر کرده‌ و از جمله در ژوئن ۲۰۲۶ از نیروگاه هسته‌ای بوشهر بازدید کردند. با این حال، به بازرسان آژانس اجازه دسترسی به سایت‌های بمباران‌شده داده نشده است.
rfi

گروسی: بازرسی از مراکز هسته‌ای ایران به‌زودی صورت می‌گیرد

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، روز سه‌شنبه ۲۳ ژوئن (۲ تیرماه) در گفت‌وگویی اختصاصی با شبکه "ان‌اچ کی" در توکیو مطرح کرد که این نهاد به‌زودی بازرسی از تأسیسات هسته‌ای ایران را انجام خواهد داد.ایالات متحده اعلام کرده است که ایران پس از مذاکرات سطح بالا میان آمریکا و ایران، که بر اساس یک یادداشت تفاهم برای پایان دادن به درگیری‌های میان دو کشور انجام شد، با بازگشت بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به این کشور موافقت کرده است. 

 گروسی گفت که بازرسی‌ها انجام خواهند شد. او افزود: «ما معتقدیم هرچه زودتر بهتر است، به‌ویژه از آنجا که این توافق دارای یک بازه زمانی ۶۰ روزه است؛ بنابراین باید بدون اتلاف وقت زیاد کار خود را آغاز کنیم.» او گفت که اولویت اصلی، تأیید محل نگهداری اورانیوم با غنای بالا است. او اشاره کرد که آژانس تصوری از محل احتمالی این مواد دارد، اما مهم است که ایران مکان دقیق آن را به آژانس اعلام کند. گروسی افزود که "برخی از انبارها مورد حمله قرار گرفته و تا حدی تخریب شده‌اند؛ بنابراین ممکن است آژانس نیاز داشته باشد راه‌های دسترسی به این مواد را بررسی کند". او همچنین اعلام کرد که آژانس به‌زودی با طرف ایرانی گفت‌وگو خواهد کرد تا زمان‌بندی و سایر جزئیات مربوط به بازرسی‌ها مشخص شود. 

 گروسی تأکید کرد که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی یک سازمان مستقل است و بازرسی‌ها را به‌صورت مستقل انجام خواهد داد. با این حال، او گفت: «اگر ایران بخواهد از ایالات متحده یا ناظران دیگری دعوت کند، موضوع دیگری است.» او افزود: «ما پیش‌بینی نمی‌کنیم که کسی لازم باشد به ما کمک کند یا بر ما نظارت داشته باشد.» آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از زمانی که ایالات متحده و اسرائیل در ماه ژوئن سال گذشته به سایت‌های هسته‌ای ایران حمله کردند، قادر به انجام بازرسی در ایران نبوده است. اوایل این ماه، شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قطعنامه‌ای را تصویب کرد که از ایران می‌خواهد اطلاعات مربوط به اورانیوم غنی‌شده خود را ارائه کرده و بازرسی‌های آژانس را بپذیرد.

DW

۱۴۰۵/۰۴/۰۲

عکس مراسم خاکسپاری بچه‌های مدرسه میناب برنده جایزه بین‌المللی شد

یک عکس از مراسم تشییع و خاک‌سپاری دانش‌آموزان کشته‌شده در حمله به مدرسه شهر میناب، برنده مدال طلای بخش عکس خبری جشنواره عکاسی بین‌المللی «گلدن شات ۲۰۲۶» شد.
مرتضی آخوندی، عکاس هرمزگانی و مدیر گروه تلویزیونی و فضای مجازی «قرارگاه مدینه منوره» وابسته به سپاه پاسداران در جنوب کشور، این جایزه را برای عکس هوایی خود از ردیف قبرهای دانش‌آموزان مدرسه «شجره طیبه» در شهر میناب دریافت کرده است.
ایران می‌گوید در حملهٔ هوایی به یک مدرسه ابتدایی در میناب که ۹ اسفند پارسال در نخستین روز حملات آمریکا و اسرائیل به کشور صورت گرفت، دست‌کم ۱۷۵ نفر از جمله ۱۶۸ دانش‌آموز کشته شدند.

شورای تشکل‌های صنفی فرهنگیان تأیید کرده که در این حمله بیش از ۱۰۸ دانش‌آموز کشته شده‌اند و گفته است معلمان هم در میان قربانیان این حمله بوده‌اند.

چند رسانه آمریکایی از جمله روزنامه نیویور‌ک‌تایمز گفته‌اند بر اساس یافته‌های اولیه تحقیقات نظامی ایالات متحده، «یک موشک کروز تاماهاک ایالات متحده به‌دلیل اشتباه در هدف‌گیری به مدرسه ابتدایی برخورد کرد».

به گفته دو مقام آمریکایی آشنا با موضوع که با رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی صحبت کردند، شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد این حمله ممکن است ناشی از اتکای نیروهای آمریکایی به «اطلاعات قدیمی» باشد. با این حال، آن‌ها هشدار دادند که این ارزیابی هنوز مقدماتی است.

Radiofarda

۱۴۰۵/۰۴/۰۱

توافق اخیر ترامپ با ایران در مقایسه با برجام؛ چه چیزی تغییر کرده است؟


توافق اخیر آمریکا و ایران برای پایان دادن به جنگ میان دو کشور و بازگشایی تنگه هرمز، به‌ناچار با توافق برجام مقایسه می‌شود که ۲۳ تیرماه ۱۳۹۴ میان تهران و دولت وقت آمریکا به ریاست‌جمهوری باراک اوباما منعقد شد.
البته برجام با انتقاد شدید دونالد ترامپ، که بعد از اوباما به قدرت رسید، روبه‌رو شد و او در نخستین دورهٔ ریاست‌جمهوری خود در سال ۲۰۱۸ آمریکا را از آن توافق خارج کرد. دونالد ترامپ بارها گفته است که توافق او با حکومت ایران بهتر خواهد بود، هرچند متنی که ۲۷ خرداد امسال در ورسای امضا کرده، هنوز نهایی نیست و بسیاری از مسائل قرار است طی ۶۰ روز آینده یا حتی بیشتر مورد مذاکره قرار گیرند.
نیسان رفعتی، تحلیلگر ارشد ایران در «گروه بین‌المللی بحران»، در این زمینه به رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی می‌گوید: 
«اگر حل این مسائل آسان بود، پیش از وقوع این دو جنگ حل‌وفصل می‌شد.»
او با اشاره به جنگ ۱۲ روزه سال گذشته و همچنین جنگ ۴۰ روزه که با حملات هوایی آمریکا و اسرائیل در نهم اسفند ۱۴۰۴ از سر گرفته شد، افزود: «از خرداد و تیر سال گذشته تاکنون، ماهیت برنامه هسته‌ای ایران با شرایط دوران برجام تفاوت اساسی پیدا کرده است.»
مفاد برجام چه بود؟
 یک نکته که تغییری نکرده این است که ایران همواره ادعا کرده که قصد ساخت سلاح هسته‌ای ندارد، اما در عین حال اورانیوم را تا سطحی غنی‌سازی کرده که فراتر از نیازهای غیرنظامی است. این مسئله آن زمان نیز یکی از چالش‌های اصلی بود و امروز هم همچنان پابرجاست.
مهم‌ترین مفاد برجام عبارت بودند از این‌که ایران ۹۸ درصد ذخایر اورانیوم غنی‌شدهٔ خود را از کشور خارج کند، محدودیت‌هایی را دربارهٔ میزان غنی‌سازی در آینده بپذیرد و آن را بسیار پایین‌تر از سطح مورد نیاز برای ساخت سلاح نگه دارد، بخشی از سانتریفیوژهای مورد استفاده برای غنی‌سازی را از مدار خارج کند و به بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اجازه دهد اجرای این تعهدات را راستی‌آزمایی کنند.
برجام همچنین شامل جزئیات فنی فراوانی بود؛ از جمله میزان دقیق غنی‌سازی، حجم مواد غنی‌شده، محل نگهداری آنها و نوع سانتریفیوژهای مجاز. حکومت ایران در عین حال متعهد شده بود که به دنبال توسعه سلاح هسته‌ای نرود.
در مقابل، تحریم‌های بین‌المللی مرتبط با برنامه هسته‌ای لغو می‌شد. لغو تحریم‌ها منوط به تأیید پایبندی ایران از سوی آژانس بود. تحریم‌های مربوط به مسائل دیگر، مانند حمایت ایران از گروه‌های نیابتی، برنامه موشکی یا نقض حقوق بشر، همچنان برقرار می‌ماندند.
علاوه بر این، ایران به دارایی‌های مسدودشدهٔ خود در خارج از کشور دسترسی پیدا کرد؛ دارایی‌هایی که ارزش آنها بین ۵۰ تا ۱۰۰ میلیارد دلار برآورد می‌شد. دولت آمریکا نیز ۱.۳ میلیارد دلار به ایران پرداخت کرد.
برجام همچنین دارای سازوکار حل اختلاف و بندی موسوم به «غروب» (Sunset Clause) بود که برخی محدودیت‌ها علیه فعالیت هسته‌ای ایران را تا سال ۲۰۳۰ تعیین می‌کرد و به تصویب شورای امنیت سازمان ملل هم رسیده بود. با این حال، این توافق با مخالفت سیاسی در کنگره آمریکا از سوی هر دو حزب اصلی مواجه شد. منتقدان می‌گفتند این توافق صرفاً برنامه هسته‌ای ایران را محدود می‌کند و آن را کاملاً برنمی‌چیند. برخی دیگر نیز معتقد بودند که برجام به سایر مسائل مشکل‌ساز در رفتار منطقه‌ای ایران نمی‌پردازد.
پس از تأیید آژانس در ژانویه ۲۰۱۶، تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی لغو شدند و آمریکا در سال ۲۰۱۷ دو بار پایبندی ایران به توافق را تأیید کرد.
مسیر منتهی به جنگ 
در مه ۲۰۱۸، ترامپ برجام را «توافقی وحشتناک و یک‌طرفه» خواند و از آن خارج شد.
بر اساس گزارش‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ایران نیز بین سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۱، تعداد سانتریفیوژها و سطح غنی‌سازی خود را افزایش داد. در نتیجه، بریتانیا، فرانسه و آلمان اعلام کردند که تهران دیگر به تعهدات برجامی خود پایبند نیست.
در خرداد و تیر پارسال، اسرائیل و آمریکا به تأسیسات هسته‌ای ایران حمله هوایی کردند و هشدار دادند که تهران به توانایی ساخت سلاح هسته‌ای نزدیک شده است. پنتاگون بعداً اعلام کرد که عملیات «چکش نیمه‌شب» برنامه هسته‌ای ایران را تا دو سال عقب انداخته است، هرچند دربارهٔ میزان دقیق خسارت اختلاف نظر وجود داشت.
نیسان رفعتی، تحلیلگر ارشد ایران در «گروه بین‌المللی بحران»، می‌گوید: «خسارت گسترده‌ای به تأسیسات وارد شده و بسیاری از افراد ارشد مرتبط با برنامه هسته‌ای نیز آسیب دیده‌اند. اما هنوز بازرسی‌های میدانی کاملی انجام نشده و آژانس نیز نتوانسته از مهم‌ترین مراکز غنی‌سازی هدف قرار گرفته بازدید کند.»
پس از درگیری‌های خرداد و تیر پارسال (جنگ ۱۲ روزه)، ایران دسترسی‌های نظارتی آژانس را محدود کرد و در نتیجه در سپتامبر سال گذشته، بند موسوم به مکانیسم بازگشت خودکار تحریم‌ها یا همان «مکانیسم ماشه» فعال شد.
بر این اساس، تحریم‌های سازمان ملل که در قالب برجام لغو شده بودند، به دلیل عدم پایبندی ایران دوباره بر این کشور اعمال شدند.
کشورهای اروپایی طرف برجام اعلام کردند که این روند را پس از خودداری ایران از اعطای دسترسی کامل به بازرسان آژانس و ارائه شفافیت درباره ذخایر مواد غنی‌شده آغاز می‌کنند.
پس از درگیری‌های خرداد و تیر پارسال، واشینگتن و تهران مذاکرات هسته‌ای را از سر گرفتند؛ اما با آغاز حملات آمریکا و اسرائیل در نهم اسفند پارسال، این مذاکرات متوقف شد.
Radiofarda

لیندزی گراهام: در صورت شکست توافق، ترامپ با زور کنترل تنگه هرمز را بدست می‌گیرد


لیندزی گراهام، سناتور پرنفوذ جمهوری‌خواه، در مصاحبه‌ای با شبکه خبری "سی‌بی‌اس" هشدار داد اگر تفاهم‌نامه بین تهران و واشنگتن شکست بخورد، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، کنترل تنگه هرمز را "با زور" به دست خواهد گرفت. او گفت: «بیایید یک راه‌حل دیپلماتیک را امتحان کنیم. 
من فکر می‌کنم که شکست خواهد خورد.» گراهام ادامه داد که روز جمعه گذشته "جلسه‌ای چهار ساعت و نیمه" با ترامپ داشته است و به نظر او اگر این تفاهم‌نامه به سرانجام نرسد، اتفاق بعدی این خواهد بود که ترامپ "با استفاده از زور کنترل تنگه هرمز را در دست خواهد گرفت و ایالات متحده از تمام کشتی‌هایی که از این تنگه عبور می‌کنند، برای تأمین هزینه‌های این عملیات، عوارض دریافت خواهد کرد". 
 او همچنین اظهار داشت که آمریکا در سال جاری میلادی دامنه توافق ابراهیم را گسترش خواهد داد و عربستان سعودی را نیز به این توافق ملحق خواهد کرد. گراهام تهدید کرد چنانچه ایران با کنترل تنگه هرمز توسط آمریکا مخالفت کند، "ما آنها را نابود خواهیم کرد". به گفته دو کشور میانجی قطر و پاکستان، تهران و واشنگتن در جریان مذاکرات بورگن‌شتوک در سوئیس بر سر ایجاد یک "خط ارتباطی مستقیم" در مورد تنگه هرمز موافقت کرده‌اند تا از "بروز حوادث و سوءتفاهم‌ها" جلوگیری کنند.
DW

۱۴۰۵/۰۳/۳۱

ترامپ: اگر تنگه هرمز بسته شود، نمی‌توانید به کشور خود بازگردید؛ پزشکیان مواظب حرف زدنش باشد

ایندیپندنت فارسی: دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، اعلام کرد همزمان با برگزاری مذاکرات در سوئیس، به مقام‌های جمهوری اسلامی درباره هرگونه اقدام برای بستن تنگه هرمز هشدار داده است. 
او در گفتگو با شبکه فاکس‌نیوز گفت این هشدار شنبه شب به تهران منتقل شده و تاکید کرد در صورت چنین اقدامی، ایران با پیامدهای سنگینی مواجه خواهد شد. ترامپ همچنین گفت به مقام‌های ایرانی گفته‌ام که اگر تنگه هرمز بسته شود، «دیگر کشوری نخواهند داشت و حتی امکان بازگشت به کشور خود را هم از دست خواهند داد.» این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که مسئله تنگه هرمز و امنیت عبور و مرور نفتکش‌ها، به یکی از محورهای اصلی تنش و مذاکرات میان تهران و واشینگتن تبدیل شده است. 
دونالد ترامپ، رئیس‌ جمهوری ایالات متحده، روز یکشنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۵، هم‌زمان با ادامه گفت‌وگوها در سوئیس، در مصاحبه‌ای با شبکه فاکس‌نیوز تهدیدهای خود علیه رژیم جمهوری اسلامی را تشدید کرد. به گزارش فاکس نیوز، پرزیدنت ترامپ به مقام‌های جمهوری اسلامی هشدار داده است که اگر جمهوری اسلامی تنگه هرمز را ببندد، «دیگر کشوری نخواهد داشت» و مقام‌های رژیم ایران حتی فرصت بازگشت به کشورشان را نخواهند یافت. رئیس‌ جمهوری آمریکا همچنین در واکنش به ادعای مسعود پزشکیان، رئیس‌ دولت جمهوری اسلامی، بر تاکید بر حق غنی‌سازی صلح‌آمیز اورانیوم، گفته است که پزشکیان «بهتر است مراقب حرف‌هایش باشد و رفتارش را اصلاح کند» چرا که در غیر این صورت آمریکا «بقیه آن کشور را نیز تصرف خواهد کرد.» ترامپ ترتیبات کنونی میان آمریکا و جمهوری اسلامی را «توافق» ندانست و آن را تمدیدی موقت برای آتش‌بس توصیف کرد.
او گفت ایالات متحده «برگ‌های برنده را در دست دارد» و در صورت برآورده نشدن خواسته‌های آمریکا، گزینه‌های متعددی در اختیار خواهد داشت. او بار دیگر تأکید کرد که پس از پایان دوره ۶۰ روزه می‌تواند «هر کاری که بخواهد» انجام دهد. رئیس‌جمهوری آمریکا در بخش دیگری از سخنانش احتمال کنترل تنگه هرمز از سوی ایالات متحده و دریافت عوارض از کشتی‌های عبوری از این آبراه راهبردی را مطرح کرد. او گفت ایالات متحده ممکن است در آینده ۲۰ درصد از نفت عبوری از تنگه هرمز را مطالبه کند. 
ترامپ به فاکس نیوز: پزشکیان مراقب حرف زدنش نباشد و رفتارش را درست نکند، کنترل بقیه ایران را هم به دست می‌گیریم دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا روز یکشنبه ۳۱ خردادماه و همزمان با آغاز دور جدید گفتگوها میان تهران و واشنگتن گفت مسعود پزشکیان باید مراقب حرف زدنش باشد و رفتارش را اصلاح کند و گرنه کنترل بقیه کشور (ایران) را هم به دست می‌گیریم. این سخنان در پاسخ به پرسش خبرنگار فاکس‌نیوز درباره اظهارات روز گذشته پزشکیان مطرح شد که گفته بود «کسی نمی‌تواند ما را از حق غنی‌سازی‌ محروم کند.»
Iranian_uk

ترامپ یک عکس منتشر کرد و همه سردرگم شدند؛ «دخترفوق‌العاده» اما ناشناس کیست؟

 

ایندیپندنت فارسی: دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، با انتشار تصویری قدیمی از یک زن ناشناس در «تروث سوشال»، موجی از ابهام و گمانه‌زنی را در فضای مجازی به راه انداخت. ترامپ شامگاه شنبه بدون هیچ توضیحی، عکس زنی بلوند و ناشناس را منتشر کرد و تنها در توضیح آن نوشت: 

«دختر فوق‌العاده. افتخار من!!! رئیس‌جمهور ترامپ»

 نکته عجیب ماجرا اینجاست که ترامپ هیچ اشاره‌ای به هویت این زن یا منظور خود از عبارت «دختر فوق‌العاده» نکرد، موضوعی که بلافاصله توجه کاربران، خبرنگاران و تحلیلگران شبکه‌های اجتماعی را جلب کرد. بسیاری از کاربران در ساعات گذشته این سوال را مطرح کرده‌اند که «این زن کیست؟»؛ پرسشی که تاکنون پاسخ قطعی برای آن پیدا نشده است. برخی نیز با اشاره به ظاهر قدیمی عکس معتقدند این تصویر احتمالا متعلق به دهه ۱۹۹۰ میلادی است. گمانه‌زنی‌های اولیه در فضای مجازی حاکی از آن است که زن حاضر در تصویر ممکن است مارگو کاتسیماتیدیس، همسر جان کاتسیماتیدیس، میلیاردر مشهور نیویورکی و از چهره‌های نزدیک به ترامپ باشد. 

با این حال هیچ تایید رسمی درباره این موضوع وجود ندارد. برخی کاربران نیز حدس زده‌اند که منظور ترامپ از عبارت «دختر فوق‌العاده» ممکن است اشاره به آندریا کاتسیماتیدیس، دختر این خانواده و رئیس حزب جمهوری‌خواه منهتن باشد، اما این فرضیه نیز تاکنون تایید نشده است. در بخش نظرات پست ترامپ، صدها کاربر از هویت زن ناشناس پرسیده‌اند و حتی برخی خبرنگاران آمریکایی نیز به این ماجرا واکنش نشان داده‌اند. با وجود حجم گسترده پرسش‌ها، تا این لحظه نه ترامپ و نه تیم رسانه‌ای او توضیحی درباره هویت فرد حاضر در تصویر یا علت انتشار این پست ارائه نکرده‌اند.

انتشار این پست در شرایطی که ترامپ معمولا از شبکه‌های اجتماعی برای اعلام مواضع سیاسی، حمله به رقبا یا انتشار اخبار مهم استفاده می‌کند، باعث شده این تصویر مرموز به یکی از سوژه‌های داغ فضای مجازی و رسانه‌های آمریکایی تبدیل شود. فعلا مهم‌ترین سوال بی‌پاسخ کاربران این است: زن ناشناس عکس ترامپ چه کسی است و چرا رئیس‌جمهوری آمریکا ناگهان تصویری از او را با عنوان «دختر فوق‌العاده» منتشر کرده است؟

Iranian_Uk