۱۴۰۳/۰۴/۰۷

همسر جولیان آسانژ نسبت به وضعیت سلامتی او ابراز نگرانی کرد

جولیان آسانژ، بنیان‌گذار وبسایت ویکی‌لیکس ۱۴ سال پس از آزادی، عازم زادگاهش استرالیا شد و بدون انجام هیچ مصاحبه‌ای حالا در کنار خانواده است. همسر او اما نسبت به وضعیت سلامت او نگرانی‌های جدی مطرح کرده است.
جولیان آسانژ، بنیان‌گذار وبسایت ویکی‌لیکس روز چهارشنبه ۲۶ ژوئن (۶ تیر) پس از یک توافق دیپلماتیک پیچیده، یکی از اتهامات خود در خصوص نقض قانون ضدجاسوسی و انتشار اسناد محرمانه نظامی آمریکا را پذیرفت و به این ترتیب، آزاد شد. استلا آسانژ، همسر او حالا پس از آزادی بنیان‌گذار وبسایت ویکی‌لیکس، نسبت به وضعیت سلامتی او ابراز نگرانی کرده و در گفت‌وگو با کانال News7 گفته است: «ما نگران وضعیت سلامت جسمی و روحی جولیان هستیم. او مدت طولانی در حبس بوده و می‌دانیم که این موضوع تاثیر جدی بر او داشته است. سعی می‌کنیم همه آزمایش‌های لازم را برای او انجام دهیم تا ببینیم اوضاع او چطور است.»
استلا آسانژ همچنین با بیان این که "باید درک کنیم چه بر جولیان گذشته است" ادامه داد: «او به زمان نیاز دارد تا به آزادی عادت کند و خانواده به زمان نیاز دارد تا خانواده شود.» جولیان آسانژ و همسرش، استلا در سال ۲۰۲۲ در زندان بلمارش لندن ازدواج کردند و دارای دو فرزند هستند. جولیان پیش از ورودش به کانبرا هرگز همسرش را در آزادی ملاقات نکرده بود. تصاویری از استقبال همسر و پدر جولیان آسانژ که به فرودگاه رفته بودند منتشر شده است اما او، شخصا در کنفرانس خبری شرکت نکرد و همسر و وکیلش با خبرنگاران صحبت کردند. آسانژ به اتهام افشای هزاران سند محرمانه دولتی ایالات متحده در وبسایت ویکی‌لیکس در سال ۲۰۱۰ به اتهام جاسوسی تحت پیگرد قرار گرفت.
 در این بین او پنج سال اخیر را در زندان بلمارش در لندن سپری کرد و پیش از آن نیز به مدت چند سال در سفارت اکوادور در لندن به سر می‌برد. ایالات متحده آسانژ را به سرقت و انتشار مطالب محرمانه درباره عملیات نظامی در عراق و افغانستان در همکاری با چلسی منینگ، یکی دیگر از افشاگران این پرونده، متهم کرده و گفته بود، این دو با اقدام‌شان جان ماموران مخفی آمریکا را به خطر انداخته‌اند. حامیان آسانژ اما او را روزنامه‌نگاری شجاع می‌دانند که جنایات جنگی را آشکار کرده است.
 آسانژ که ۵۲ سال دارد پس از ۱۴ سال با این موضوع موافقت کرد که اتهام خود مبنی بر "توطئه برای به دست آوردن و انتشار اطلاعات دفاعی" را در دادگاهی در جزایر ماریانای شمالی در اقیانوس آرام بپذیرد. او با پذیرش این اتهام به ۶۲ ماه زندان محکوم شد و چون پیش‌تر این مدت‌زمان را در زندان سپری کرده بود آزاد شد.
استلا آسانژ حالا پس از آزادی همسرش جزئیات بیشتری از آنچه بر او گذشته گفته و با بیان اینکه همسرش به حریم خصوصی و زمان نیاز دارد، ادامه داده است: «همسرم اکنون می‌خواهد با دو پسر کوچکش وقت بگذراند. تا امروز ما نتوانسته‌ایم یک زندگی خانوادگی عادی داشته باشیم. باید کمی به او فرصت داد تا تصمیم بگیرد، چگونه می‌خواهد روزها و وقتش را در حال حاضر بگذراند.»
DW

هیچ نظری موجود نیست: