۱۴۰۳/۰۴/۰۱

هاگاری: ارتش اسرائیل نمی‌تواند حماس را کاملا از میان ببرد

سخنگوی ارتش اسرائیل وعده نتانیاهو برای نابودی حماس را قابل تحقق ندانست و گفت، کسانی که فکر می‌کنند می‌توان حماس را ریشه‌کن کرد "اشتباه" می‌کنند.
 دفتر نتانیاهو با تأکید بر این هدف گفت، ارتش "طبیعتا متعهد" به اجرای آن است. دانیل هاگاری، سخنگوی ارتش اسرائیل دانیل هاگاری، سخنگوی ارتش اسرائیل در واکنش به وعده دولت این کشور برای نابودی کامل حماس، تحقق چنین امری را زیر سئوال برد و گفت، اسرائیل نمی‌تواند این گروه شبه‌نظامی را به طور کامل از میان بردارد. او روز چهارشنبه (۳۰ خرداد) در گفت‌وگویی با شبکه خبری "کانال ۱۳" اسرائیل، حماس را تنها یک گروه تروریستی ندانست و افزود: «حماس یک تفکر است، حزبی است که در قلب مردم ریشه دوانده. 
هر کس که خیال می‌کند ما می‌توانیم حماس را ریشه‌کن کنیم، در اشتباه است. پس از حمله حماس به اسرائیل در روز هفتم اکتبر سال گذشته، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل نابودی کامل حماس را هدف اصلی جنگ در غزه خواند. او بارها با اشاره به این هدف تأکید کرده است که عملیات نظامی اسرائیل در نوار غزه تا پایان نابودی حماس ادامه خواهد داشت.
هاگاری در این مصاحبه تلویزیونی گفت: «اگر ما جایگزینی ارائه نکنیم، در نهایت همچنان حماس را خواهیم داشت.» دفتر نتانیاهو در واکنش به اظهارات هاگاری با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد کابینه سیاسی و امنیتی اسرائیل به رهبری نتانیاهو "نابودی نظامی و توانمندی‌های دولتی حماس" را یکی از اهداف جنگ در غزه تعیین کرده است و ارتش "طبیعتا متعهد" به اجرای این هدف است.
پس از انتشار این بیانیه ارتش اسرائیل در جوابیه‌ای که در تلگرام منتشر شد تأکید کرد،‌ اظهارات هاگاری به "ایدئولوژی" حماس اشاره داشته است.
سرنوشت مبهم غزه در دوران پساجنگ
نتانیاهو تا کنون هیچ‌ برنامه‌ای برای اداره و بازسازی غزه پس از پایان جنگ ارائه نداده است. 
دولت اسرائیل همچنین هیچ‌گونه طرحی که شامل استراتژی خروج از غزه باشد، معرفی نکرده است. نشریه "پولیتیکو" حدود یک ماه پیش با استناد به محافل اطلاعاتی آمریکا گزارش داد، نزدیک به یک سوم نیروهای حماس که پیش از حمله هفتم اکتبر به عنوان نیروی فعال عضو این گروه تروریستی بوده‌اند، کشته شده‌اند. با این حال حماس موفق شده است در طول جنگ به طور همزمان هزاران عضو جدید جذب کند. در این گزارش ذکر شده بود که ۶۵ درصد از تونل‌های زیرزمینی غزه همچنان سالم و قابل استفاده هستند. با توجه به این شرایط دولت اسرائیل تمایلی به از دست دادن کنترل خود بر نوار غزه ندارد.
 این در حالی است که خروج نیروهای اسرائیلی از غزه پیش‌شرط تشکیل دولتی تحت رهبری فلسطینیان در غزه عنوان شده است. نتانیاهو پس از منحل کردن کابینه جنگ، اکنون در ائتلافی با احزاب راستگرا اداره دولت را به دست دارد. این احزاب نیز که بقای سیاسی نتانیاهو به آنها بستگی دارد، به دنبال اجرای اهداف سیاسی از پیش‌تعیین‌شده خود هستند و از شهرک‌سازی در نوار غزه حمایت می‌کنند. در ماه‌های اخیر شکایات فزاینده‌ای از سوی مقامات ارتش اسرائیل در مورد فقدان یک استراتژی سیاسی برای دوران پساجنگ در غزه طرح شده است. 
بنی گانتس، رئیس حزب وحدت ملی و یکی از سه عضو کابینه جنگ اسرائیل در همین رابطه و به دلیل اختلاف با نتانیاهو بر سر استراتژی اسرائیل در جنگ غزه و همچنین آینده این باریکه ۲۰ خرداد کناره‌گیری خود از کابینه جنگ را اعلام کرد دانیل هاگاری، سخنگوی ارتش اسرائیل، در مصاحبه خود با ‌"کانال ۱۳" همچنین هشدار داد آزادی همه گروگان‌هایی که در نوار غزه بسر می‌برند، از طریق عملیات ارتش امکان‌پذیر نخواهد بود. مذاکرات چند ماهه اخیر برای متقاعد کردن اسرائیل جهت موافقت با آتش‌بس و همچنین حماس برای آزاد کردن گروگان‌های باقی‌مانده تا کنون نتیجه‌بخش نبوده است. حماس با پیشنهاد دولت آمریکا در مورد چگونگی دستیابی تدریجی به این دو هدف موافقت نکرد. دولت اسرائیل هنوز به طور مشخص در این رابطه موضع‌گیری نکرده است.
DW

هیچ نظری موجود نیست: