۱۴۰۳/۰۳/۱۶

اولین سفر خارجی باقری کنی؛ دیدار با حسن نصرالله و بشار اسد ....

 حزب‌الله لبنان می‌گوید، علی باقری کنی، سرپرست وزارت خارجه ایران با حسن نصرالله، رهبر این گروه دیدار کرده است. او سپس راهی دمشق شد و با بشار اسد دیدار کرد. موضوع این دیدارها طرح پیشنهادی بایدن برای آتش‌بس در غزه بوده است.گروه شبه‌نظامی لبنانی مورد حمایت ایران اعلام کرد که علی باقری، سرپرست وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی روز سه‌شنبه ۴ ژوئن (۱۵ خرداد) با حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله لبنان ملاقات و با او در مورد "راه‌حل‌های پیشنهادی" برای پایان دادن به جنگ غزه گفت‌وگو کرده است. 

به گزارش خبرگزاری فرانسه، در بیانیه حزب‌الله آمده است که این دو "آخرین تحولات سیاسی و امنیتی منطقه به ویژه در جبهه غزه و لبنان و راه‌حل‌های پیشنهادی را مورد بررسی قرار داده‌اند". اینترنت بدون سانسور با سایفون دویچه‌ وله دفتر ریاست جمهوری سوریه نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که باقری کنی شامگاه عصر سه‌شنبه راهی دمشق شده و در آنجا با وزیر خارجه فیصل مقداد و بشار اسد، رئیس‌جمهور این کشور دیدار و درباره "روابط دوجانبه... و تحولات در مناطق اشغالی فلسطینی" گفتگو کرده است.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، افزایش روند همکاری‌ها و مناسبات میان تهران و دمشق و بحران غزه و لزوم پایان دادن به جنگ از جمله محورهای گفت‌وگو میان دو طرف بوده است. جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا جمعه گذشته نقشه راه سه مرحله‌ای را برای آتش‌بس کامل ترسیم کرد که به گفته او پیشنهاد جدیدی از سوی اسرائیل بوده است و از حماس خواست آن را بپذیرد. با این حال، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، در پی اظهارات جو بایدن گفت که طرح پیشنهادی تمام موضوع نیست و تاکید کرد که جنگ تا زمانی که همه "اهداف اسرائیل محقق نشود" ادامه خواهد داشت.

نتانیاهو تأکید کرد که خواست اسرائیل شامل نابودی ظرفیت حماس برای اداره غزه یا تهدید نظامی علیه اسرائیل است. باقری در اولین سفر خارجی خود پس از انتصاب خود به عنوان سرپرست وزارت خارجه جمهوری اسلامی در پی کشته شدن وزیر خارجه حسین امیرعبداللهیان در سانحه هلیکوپتر، دیروز دوشنبه ۳ ژوئن (۱۴ خرداد) وارد لبنان شد. باقری روز دوشنبه در یک کنفرانس خبری گفت که ایالات متحده باید به جای پیشنهاد آتش‌بس، تمام کمک‌های خود به اسرائیل را متوقف کند.

این سرپرست موقت وزارت خارجه جمهوری اسلامی گفت که لبنان را برای اولین سفر رسمی خود انتخاب کرده "زیرا لبنان مهد مقاومت" علیه اسرائیل است. خبرگزاری تسنیم ایران اعلام کرد که باقری در سفارت ایران در دمشق "با رهبران گروه‌های مقاومت فلسطین در سوریه نیز گفت‌وگو کرده است".

DW

هیچ نظری موجود نیست: