۱۴۰۵/۰۴/۰۳

گروسی: بازرسی از مراکز هسته‌ای ایران به‌زودی صورت می‌گیرد

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، روز سه‌شنبه ۲۳ ژوئن (۲ تیرماه) در گفت‌وگویی اختصاصی با شبکه "ان‌اچ کی" در توکیو مطرح کرد که این نهاد به‌زودی بازرسی از تأسیسات هسته‌ای ایران را انجام خواهد داد.ایالات متحده اعلام کرده است که ایران پس از مذاکرات سطح بالا میان آمریکا و ایران، که بر اساس یک یادداشت تفاهم برای پایان دادن به درگیری‌های میان دو کشور انجام شد، با بازگشت بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به این کشور موافقت کرده است. 

 گروسی گفت که بازرسی‌ها انجام خواهند شد. او افزود: «ما معتقدیم هرچه زودتر بهتر است، به‌ویژه از آنجا که این توافق دارای یک بازه زمانی ۶۰ روزه است؛ بنابراین باید بدون اتلاف وقت زیاد کار خود را آغاز کنیم.» او گفت که اولویت اصلی، تأیید محل نگهداری اورانیوم با غنای بالا است. او اشاره کرد که آژانس تصوری از محل احتمالی این مواد دارد، اما مهم است که ایران مکان دقیق آن را به آژانس اعلام کند. گروسی افزود که "برخی از انبارها مورد حمله قرار گرفته و تا حدی تخریب شده‌اند؛ بنابراین ممکن است آژانس نیاز داشته باشد راه‌های دسترسی به این مواد را بررسی کند". او همچنین اعلام کرد که آژانس به‌زودی با طرف ایرانی گفت‌وگو خواهد کرد تا زمان‌بندی و سایر جزئیات مربوط به بازرسی‌ها مشخص شود. 

 گروسی تأکید کرد که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی یک سازمان مستقل است و بازرسی‌ها را به‌صورت مستقل انجام خواهد داد. با این حال، او گفت: «اگر ایران بخواهد از ایالات متحده یا ناظران دیگری دعوت کند، موضوع دیگری است.» او افزود: «ما پیش‌بینی نمی‌کنیم که کسی لازم باشد به ما کمک کند یا بر ما نظارت داشته باشد.» آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از زمانی که ایالات متحده و اسرائیل در ماه ژوئن سال گذشته به سایت‌های هسته‌ای ایران حمله کردند، قادر به انجام بازرسی در ایران نبوده است. اوایل این ماه، شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قطعنامه‌ای را تصویب کرد که از ایران می‌خواهد اطلاعات مربوط به اورانیوم غنی‌شده خود را ارائه کرده و بازرسی‌های آژانس را بپذیرد.

DW

هیچ نظری موجود نیست: