۱۴۰۵/۰۴/۰۱

لیندزی گراهام: در صورت شکست توافق، ترامپ با زور کنترل تنگه هرمز را بدست می‌گیرد


لیندزی گراهام، سناتور پرنفوذ جمهوری‌خواه، در مصاحبه‌ای با شبکه خبری "سی‌بی‌اس" هشدار داد اگر تفاهم‌نامه بین تهران و واشنگتن شکست بخورد، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، کنترل تنگه هرمز را "با زور" به دست خواهد گرفت. او گفت: «بیایید یک راه‌حل دیپلماتیک را امتحان کنیم. 
من فکر می‌کنم که شکست خواهد خورد.» گراهام ادامه داد که روز جمعه گذشته "جلسه‌ای چهار ساعت و نیمه" با ترامپ داشته است و به نظر او اگر این تفاهم‌نامه به سرانجام نرسد، اتفاق بعدی این خواهد بود که ترامپ "با استفاده از زور کنترل تنگه هرمز را در دست خواهد گرفت و ایالات متحده از تمام کشتی‌هایی که از این تنگه عبور می‌کنند، برای تأمین هزینه‌های این عملیات، عوارض دریافت خواهد کرد". 
 او همچنین اظهار داشت که آمریکا در سال جاری میلادی دامنه توافق ابراهیم را گسترش خواهد داد و عربستان سعودی را نیز به این توافق ملحق خواهد کرد. گراهام تهدید کرد چنانچه ایران با کنترل تنگه هرمز توسط آمریکا مخالفت کند، "ما آنها را نابود خواهیم کرد". به گفته دو کشور میانجی قطر و پاکستان، تهران و واشنگتن در جریان مذاکرات بورگن‌شتوک در سوئیس بر سر ایجاد یک "خط ارتباطی مستقیم" در مورد تنگه هرمز موافقت کرده‌اند تا از "بروز حوادث و سوءتفاهم‌ها" جلوگیری کنند.
DW

هیچ نظری موجود نیست: